Najnowsza historia polityczna Polski 4003-EU-L11-NHPP
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie w sali zdalnie |
||
Literatura: |
W trybie pracy zdalnej prowadzący udostępnia wersję PDF dwóch podręczników: A.L. Sowa, Historia polityczna Polski 1944-1991, Wydawnictwo Literackie. A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989-2012, Wydawnictwo Znak. oraz skany rozdziałów książek i innych materiałów, do których dostęp jest możliwy poprzez moduły repozytoryjne kursu na platformie Kampus. O charakterze podręczników Bonusiak, W., Trzecia Rzeczpospolita (1989-2007), Rzeszów 2009. Dudek A., Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013. Dudek A., Pierwsze lata III Rzeczypospolitej 1989-2001, Kraków 2002. Karpiński J. Trzecia niepodległość. Najnowsza historia Polski, Warszawa 2001. Roszkowski W., Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2018. Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1980-2002, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca Chwalba A., III Rzeczpospolita. Raport specjalny, Kraków 2005. Friszke A., Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989, Warszawa 2003. Grabowska M., Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku, Warszawa 2004. Hirsz Z.J., Historia polityczna Polski 1939 - 1998, tom II, Białystok 1998. Karpiński J., Ustrój komunistyczny w Polsce, Warszawa 2005. Krasowski R., Czas gniewu. Rozkwit i upadek imperium SLD, Warszawa 2014. Paczkowski A., Droga do mniejszego zła”. Strategia i taktyka obozu władzy lipiec 1980 - styczeń 1982, Kraków 2002. Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski: 1939-1989, Warszawa 1998. Polski rok 1989. Sukcesy, zaniechania, porażki, Część 1, red. M. Jabłonowski, S. Stępka, S. Sulowski, Warszawa 2009. Sowa A.L., Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011. Śpiewak P., Pamięć po komunizmie, Gdańsk 2005. Dokumenty źródłowe Najnowsze dzieje Polski 1914-1989. Wybór źródeł, red. B. Kącka-Rutkowska, K. Sadaj-Sado, S. Stepka, Warszawa 1997. Wybrane artykuły Stan wojenny w oczach psychologów i socjologów. Dokument z 1982 r., „Dzieje Najnowsze” 2007, nr 1, s. 101-107. (zalecenia propagandowe) http://www.rcin.org.pl/Content/46411/WA303_62509_A507-DN-R-39-1_Ligarski.pdf K. Kosiński, Młodzież lat 80. w świetle badań CBOS oraz wybranych analiz IBPM, MAW i KC PZPR, „Dzieje Najnowsze” 2009, nr 2, s. 117-135. http://www.rcin.org.pl/Content/46676/WA303_62922_A507-DN-R-41-2_Kosinski.pdf A. Dudek, Ewolucja stanowiska rządu Tadeusza Mazowieckiego w sprawie obecności Polski w Układzie Warszawskim oraz stacjonowania na jej terytorium wojsk sowieckich, „Dzieje Najnowsze” 2015, nr 4, s. 161-175. http://www.rcin.org.pl/dlibra/publication?id=78042&tab=3 G. Majchrzak, Kulisy listu kaprala do generała, „Dzieje Najnowsze” 2015, nr 1, s. 155-165. http://www.rcin.org.pl/dlibra/publication?id=72518&tab=3 T. Leszkowicz, Ostatnia ofensywa na froncie historycznym? : polityka pamięci historycznej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w latach 1981-1986, „Dzieje Najnowsze” 2014, nr 2, s. 103-120. http://www.rcin.org.pl/dlibra/publication?id=63615&tab=3 T. Kisielewski, Stan świadomości politycznej w partii w świetle dokumentacji Biura Politycznego Komitetu Centralnego PZPR w okresie obrad "okrągłego stołu", „Dzieje Najnowsze” 2009, nr 4, (brak wersji elektronicznej – należy sięgnąć do wydania oryginalnego). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę z perspektywy historycznej na temat roli jaką odgrywa człowiek w przemianach życia społecznego. Ma wiedzę na temat kształtowania interakcji człowieka z jego otoczeniem społecznym ukształtowaną w oparciu o znajomość faktów historycznych. Posiada wiedzę o formach uczestnictwa w życiu społecznym i rozwoju własnej przedsiębiorczości utworzoną w oparciu o znajomość systemów politycznych Polski. Zna i rozumie rolę faktów historycznych warunkujących życie polityczne kraju. Na podstawie zdobytej wiedzy z zakresu historii Polski kształtuje swoją wiedzę o społecznych i kulturowych uwarunkowaniach życia politycznego. Ma wiedzę i rozumie związki między systemem politycznym a ekonomicznym kraju na podstawie porównań systemów politycznego i ekonomicznego w różnych okresach historii Polski. Posiada wiedzę z zakresu zmiany systemowej struktur politycznych, ekonomicznych i społecznych w Polsce na przestrzeni wieków. Posiada wiedzę o systemie politycznym państwa polskiego w kontekście systemów państw Europejskich. Umiejętności Potrafi powiązać procesy historyczne zachodzące w Polsce na przestrzeni wieków ze zmianami w sferze polityki, ekonomii, kultury. Potrafi korzystać z historycznych archiwalnych materiałów źródłowych. Potrafi w sposób analityczny korzystać z literatury przedmiotu. Rozwija zainteresowania historią Polski. Zdobywa umiejętności niezależnej oceny i interpretacji zjawisk politycznych w ich historycznym kontekście. Wykorzystując nowe technologie potrafi samodzielnie przygotować ilustrację historyczną wybranych faktów z dziejów Polski. Potrafi przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat dokonując analizy i hierarchizacji treści. Kompetencje społeczne Wykazuje aktywność polityczną przez uczestnictwo w różnego rodzaju przedsięwzięciach promujących historię Polski. Posiada kompetencje komunikacyjne, społeczne, intelektualne, merytoryczną wiedzę przedmiotową. Ma potrzebę dalszego kształcenia instytucjonalnego i rozwoju własnych zainteresowań historią Polski. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu w wersji zdalnej: Ocena końcowa jest wynikiem z testu końcowego. Test przeprowadzany jest na platformie Kampus na przedostatnich zajęciach w semestrze. Maksymalnie z testu student może uzyskać 30 pkt. Za każdą poprawną odpowiedź student uzyskuje 1 pkt. Skala ocen: 30-27 pkt. Bardzo dobra (5) 26-25 pkt. Dobra plus (4+) 24-20 pkt. Dobra (4) 19-18 pkt. – Dostateczna plus (3+) 17-15 pkt. – Dostateczna (3) Warunkiem dopuszczenia do testu jest terminowe wykonanie minimum 4 zadań na platformie Kampus. Aktywność podczas zajęć w wersji wideokonferencji Google Meet podwyższa ocenę indywidualną z kolokwium o 0.5%. Warunki zaliczenia przedmiotu w wersji stacjonarnej: • Obecność na zajęciach. W semestrze dopuszczalne są dwie nieobecności. W przypadku trzech lub więcej nieobecności student zobowiązany jest do ustalenia formy ich zaliczenia z wykładowcą. • Zaliczenie kolokwium, które odbywa się podczas przedostatnich zajęć w semestrze. • Przygotowanie w grupach kilkuosobowych projektu na jeden z przydzielonych przez wykładowcę tematów z część problemowej zajęć oraz jego zaprezentowanie w formie prezentacji multimedialnej podczas zajęć w sali wykładowej. Ocena końcowa z przedmiotu jest łączną oceną z kolokwium oraz prezentacji (50% i 50%) z zastrzeżeniem, że student z kolokwium otrzymał minimum ocenę dostateczną. |
||
Zakres tematów: |
W trybie nauczania zdalnego przedmiot prowadzony w 50% w formie asynchronicznej na platformie Kampus oraz w 50% w synchronicznej w Google Meet. Link do poszczególnych terminów zajęć prowadzący udostępnia studentom za pośrednictwem usosmail. Bloki tematyczne w formie zdalnej: I. Zajęcia organizacyjne Google Meet II. Społeczeństwo polskie a władza komunistyczna. Formy oporu społecznego i opozycji politycznej. Google Meet III. Realia życia w Polsce epoki Władysława Gomułki –analiza filmu dokumentalnego Macieja Drygasa Jeden dzień w PRL. Platforma Kampus IV. Analiza porównawcza zjawisk Marzec'68 i Grudzień'70 (podwójne zajęcia) - cz. 1. Platforma Kampus V. Analiza porównawcza zjawisk Marzec'68 i Grudzień'70 cz.2. Google Meet VI. Dekada Gierkowska – „socjalistyczne społeczeństwo konsumpcyjne”. Google Meet VII. 1976-1980 – kształtowanie opozycji antysystemowej. Platforma Kampus VIII. Lata 80-te. Powstanie i działalność „Solidarności". Google Meet IX Wprowadzenie stanu wojennego, „Solidarność" w podziemiu. Platforma Kampus X. Ustalenia z Magdalenki oraz obrady „Okrągłego stołu”. Platforma Kampus XI. Wybory kontraktowe, powstanie rządu Tadeusza Mazowieckiego. Google Meet XII. Życie polityczne w pierwszych latach po transformacji ustrojowej – rządy postsolidarnościowe. Platforma Kampus |
||
Metody dydaktyczne: |
Podająca, problemowa, eksponujące z użyciem materiałów multimedialnych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 9:45 - 11:15,
(sala nieznana)
|
Urszula Kurcewicz | 37/40 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 11:30 - 13:00,
(sala nieznana)
|
Urszula Kurcewicz | 40/40 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy piątek, 13:15 - 14:45,
(sala nieznana)
|
Urszula Kurcewicz | 24/40 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.