Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino i myśl: filozoficzne spojrzenie na filmy 3700-KON397-AL
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Lekkość bycia

Żywot Mateusza, reż Witold Leszczyński, 1967.

G. Bachelard, Poetyka skrzydeł, w: idem, Wyobraźnia poetycka, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1975.

2. Krajobraz spowity twarzami

Twarze, plaże, reż. Agnès Varda, 2017.

G. Deleuze, F. Guattari, Percept, afekt, pojęcie, w: idem, Co to jest filozofia?, przeł. P. Pieniążek, Gdańsk 2000.

3. Pojęcie traumy - wojna, trauma i zielona sukienka

Wysoka dziewczyna, reż. K. Bałagow, 2019.

Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 2012.

4. Wizyta w starym kinie – o obiegach pamięci

Brzask, reż. Marcel Carné, 1939.

H. Bergson, Materia i pamięć, W. Filewicz, Kraków 2015.

5. Sceptycyzm, androidy i pytania o posthumanizm

Blade Runner 2049, reż. D. Villeneuve, 2017.

Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, przeł. T. Boy-Żeleński, Kraków 2019.

6. Estetyka, polityka i krytyka

Ukryte, reż Michael Haneke, 2005.

J. Rancière, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007.

7. Wiara i szaleństwo

Słowo, reż. Carl Theodor Dryer, 1955.

S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie, przeł. I. Iwaszkiewicz, Poznań 1995.

8. Kilka słów o inności

Duże zwierze, reż. Jerzy Stuhr, 2000.

B. Waldenfels, Topografia obcego: studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Warszawa 2002.

9. Pustynia i sny o wolności

Zabriskie point, reż. Michelangelo Antonioni, 1970.

J. Baudrillard, Ameryka, przeł. R. Lis, Warszawa 1998.

10. Obrazy bez słów - życie bez równowagi

Koyaanisqatsi, reż. Godfrey Reggio, 1982.

H. Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, przeł. S. Konopacki, Warszawa 1991.

11. Nihilizm i jego przezwyciężenie

Koń turyński, reż. Bela Tarr, 2011.

F. Nietzsche, Wola mocy, przeł K. Drzewiecki, S. Frycz, Warszawa 2013.

12. W stronę upadku

Hańba, reż. Ingmar Bergman, 1968.

O. Spangler, Zmierz zachodu, przeł. J. Marzęcki, Warszawa 2001.

13. Młodość utracona

Pszczelarz, reż. Theodoros Angelopoulos, 1986.

J. Améry, O starzeniu się, przeł. B. Baran, Warszawa 2007.

14. Linia bioder, linia ujścia – coś nowego o miłości

Szalony Piotruś, reż. Jean-Luc Godard, 1965.

R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999.

(ewentualne zmiany proponowanych lektur zostaną uzgodnione ze studentami na pierwszych zajęciach)

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze

K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury

K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej

K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych

K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

Umiejętności

K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych

K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności

Kompetencje społeczne

K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie

K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych

K_K08 docenia bogactwo kultury

K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej

K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach (ocena ciągła). Krótka praca zaliczeniowa.

Zakres tematów:

1. Lekkość bycia

2. Uwagi o krajobrazie

3. Pojęcie traumy

4. O obiegach pamięci

5. Sceptycyzm, androidy i pytania o posthumanizm

6. Estetyka, polityka i krytyka

7. Wiara i szaleństwo

8. Kilka słów o inności

9. Ameryka i symulacja

10. Obrazy bez słów - życie bez równowagi

11. Nihilizm i jego przezwyciężenie

12. Upadek wartości kulturowych

13. Młodość utracona

14. Jak powiedzieć coś nowego o miłości

Metody dydaktyczne:

Dyskusja

Analiza i interpretacja tekstów źródłowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala 06
Adam Cichoń 23/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)