WYKŁAD 1: Geneza wiersza
Wprowadzające informacje o poetyce
Wstępna definicja wiersza
Historyczne konwencje prezentacji wiersza: śpiew, recytacja, konwencje zapisu
Główne hipotezy dotyczące genezy wiersza, strofiki, rymu
Zasygnalizowanie: terminologia opisu rymu, funkcje rymu
Granice rymu dokładnego, semantyka rymu
WYKŁAD 2: Wiersz a proza
Główne etapy historycznej ewolucji opozycji wiersz — proza
Zasygnalizowanie: różne stanowiska na temat cech opozycyjnych wiersza i prozy
Zasygnalizowanie: proza retoryczna w starożytności oraz jej nowożytne reminiscencje
Terminologia teorii wiersza: podstawowe pojęcia
Teoria podwójnej delimitacji w głównych ujęciach
Przerzutnia — wobec systemu składniowego, terminologia opisu teoretycznego, semantyka, główne punkty historii przerzutni w poezji polskiej na tle europejskim
WYKŁAD 3: Sylabizm
Wprowadzenie: systemy polskiego wiersza numerycznego
Słownik rytmiczny języka polskiego — podstawowe informacje
Geneza sylabizmu w poezji europejskiej i polskiej
Historyczna zmienność wyróżników wiersza sylabicznego
Średniówka a klauzula
Wartości semantyczne formatów wiersza sylabicznego
WYKŁAD 4: Systemy akcentowe wiersza
Akcent w poezji: sfera konieczności i sfera możliwości
Ranga akcentu w wersyfikacji polskiej na tle innych języków europejskich
Geneza sylabotonizmu w poezji polskiej na tle europejskim
Geneza tonizmu w poezji polskiej na tle europejskim
Charakter akcentacji w polskim sylabotonizmie i polskim tonizmie — porównanie
Uwaga! Jednej ważnej rzeczy nie zamierzam uwzględniać na wykładach z wersyfikacji: Nie będzie szkolenia dotyczącego identyfikowania formatów sylabotonicznych. To na ćwiczenia.
WYKŁAD 5: Wiersz wolny
Geneza wiersza wolnego w poezji niemieckiej, angielskiej, francuskiej i polskiej
Wiersz wolny a vers libre — podstawowe różnice
Polskie teorie wiersza wobec wiersza wolnego oraz ich definicje wiersza
Typologie wiersza wolnego i kryteria w nich stosowane
Zasygnalizowanie: autorskie odmiany wiersza wolnego
WYKŁAD 6: Świat przedstawiony utworu narracyjnego
Koncepcja wielkich figur semantycznych Sławińskiego.
Czas, przestrzeń, bohaterowie.
WYKŁAD 7: Fikcja a rzeczywistość
Kłopoty z pojęciem fikcji i referencji.
Od Platona do teorii możliwych światów.
Mimesis – prawdopodobieństwo – realizm
WYKŁAD 8: Narracja i jej typologie
Rodzaje narracji w ujęciu historycznym (ewolucja formy powieściowej).
Stanzel i jego uczniowie/krytycy/kontynuatorzy.
Narracja drugoosobowa.
Powieść personalna od Flauberta i Jamesa do dziś (kontekst historyczny).
Problem przedstawiania świadomości postaci powieściowych.
Mowa pozornie zależna – krótka historia badań od Bally’ego do najnowszych pomysłów, odmiany.
Monolog wewnętrzny, strumień świadomości
WYKŁAD 9: Dramat: przedmiot do odnalezienia
Tragedia attycka i jej korzenie
Arystotelesowska koncepcja katharsis, mimesis i mythos
"Wydarzenie mowy" czy widowisko
WYKŁAD 10: Dramatyczne historie i problemy
Dramat elżbietański: metateatralna rama
Romantyzm: dramat do czytania czy do oglądania
Modernizm: wielka marioneta a trzeci głos w dramacie
Wiek XX: epickość a perspektywa wykonawcza
WYKŁAD 11: W świecie dramatu
Szczególny status świata przedstawionego dramatu
Perspektywy dramatis personae a rama sceniczna
Opozycja mimesis-diegesis
Gdzie kryje się podmiot dramatyczny?
WYKŁAD 12: Wprowadzenie do genologii
Dwa modele teorii gatunków i rodzajów literackich: klasyczny (antyczno-włosko-francuski) i romantyczny (niemiecki). Podstawowe różnice między nimi, ich historia i siła oddziaływania na genologię współczesną, zwłaszcza polską.
Przemiany w literaturze XIX i XX wieku i ich konsekwencje dla teorii gatunków.
Krytyka genologii klasycznej w literaturoznawstwie ostatnich czterdziestu lat.
Ogólny rzut oka na nowe propozycje.
Gatunek jako zespół właściwości tekstu vs gatunek jako sposób lektury tekstu
Konsekwencje tego rozróżnienia dla badań literackich.
Gatunek jako „pole hermeneutycznych odniesień”.
WYKŁAD 13: Gatunki mowy i akty mowy w służbie genologii literackiej
Omówienie źródeł genologii lingwistycznej (Bachtin, Skwarczyńska, Wierzbicka),
Omówienie aktów mowy u J. L. Austina,
Próby połączenia genologii literackiej z lingwistyczną – zyski i ryzyko.
WYKŁAD 14: Literatura i gatunki artystyczne
Sformułowanie historii zagadnienia: od Skwarczyńskiej po Nową Genologię Balcerzana.
Ogólne przedstawienie zagadnienia literatura i muzyka
Na ile można mówić o kształtowaniu pewnych utworów literackich przez niektóre formy muzyczne?
Przypadek odwrotny: naśladowanie form literackich w historii muzyki.
WYKŁAD 15: Literatura poza gatunkami?
Polska genologia wobec problemu tekstu „bezgatunkowego”, amorficznego vs ten sam problem w teorii anglo- i francuskojęzycznej
Tekst jako „sylwa”, „kolaż” i „hybryda”
Zagadnienie wielogatunkowości i otwartości gatunkowej tekstu.
Z uwagi na zarządzenia władz uniwersyteckich w semestrze zimowym 2020-21 wykład będzie odbywał się zdalnie i synchronicznie z wykorzystaniem aplikacji Zoom. Każdy z prowadzących będzie przesyłał słuchaczom za pomocą poczty umail dane niezbędne do uczestnictwa w wykładzie (link, ID spotkania oraz hasło). Dane te zachowają ważność aż do zmiany prowadzącego (których łącznie jest czworo).
Student musi posiadać urządzenie, na którym można zainstalować aplikację Zoom, z kamerą i mikrofonem. Aplikację zoom należy zarejestrować na adres przypisany do konta uniwersyteckiego (najczęściej ma on postać xyz@student.uw.edu.pl). To, czy adres mailowy został przypisany do konta UW, można sprawdzić na stronie mojekonto.uw.edu.pl (logowanie jak do systemu USOS).
Każdy wykład zostanie nagrany i udostępniony słuchaczom poprzez link na dysku google.
|