Literatura: |
1). Łomnicki, A. (1997). Dobór, dryf i inne czynniki kształtujące częstości genów. W: H. Krzanowska, A. Łomnicki (red.), Zarys mechanizmów ewolucji (s. 190-197). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2). Neckar, J. (2018). Ewolucyjna psychologia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO, rozdz.1-4.
3). Buss, D.M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP, rozdz. 1-5, 7-9, 11.
4). Danel, D. i Pawłowski, B. (2014). Atrakcyjność a mechanizmy doboru płciowego i teoria sygnalizacji biologicznej. W: B. Pawłowski (red.), Biologia atrakcyjności człowieka (s. 12-45). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
5). Zhang L., Lee A.J., DeBruine L.M. i Jones B.C. (2019). Are Sex Differences in Preferences for Physical Attractiveness and Good Earning Capacity in Potential Mates Smaller in Countries With Greater Gender Equality? Evolutionary Psychology, 1-6.
6). Dawkins, R. (1996). Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka, rozdz. 6, 10, 12;
|
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy:
Student zna podstawy psychologii porównawczej i zoopsychologii, zna biologiczne podstawy zachowań.
W zakresie umiejętności:
Student posiada umiejętność analizy zachowania w konwencji naukowej psychologii, krytycznej analizy tekstów oraz przekazów słownych, potrafi ustawicznie aktualizować i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności.
W zakresie kompetencji:
Student jest gotów do merytorycznego argumentowania w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów, jest gotów do postępowania zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów, z poszanowaniem zdrowia własnego i innych oraz własności intelektualnej.
|
Zakres tematów: |
(1 Ewolucja zachowania – homologie i analogie behawioralne, rytualizacja, adaptacyjna funkcja zachowania; teoria optymalizacji, dobór zależny od częstości, strategia ewolucyjnie stabilna, różnice międzyosobnicze);
(2) Nauki behawioralne a teoria ewolucji - bliskie i dalekie przyczyny zachowania; ewolucja człowieka i środowisko adaptacyjności ewolucyjnej; specyfika psychologii ewolucyjnej na tle psychologii i socjobiologii.
(3)Wybór partnera seksualnego – teoria inwestycji rodzicielskiej, dobór płciowy (koncepcje atrakcyjnego syna i dobrych genów), społeczne systemy rozrodu;
(4) Zachowania prospołeczne - kooperacja i altruizm;
(5)konflikt i zachowania agonistyczne.
Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach.
|