DZIEŃ I
1. Zabawa jako podstawowa potrzeba w rozwoju – manifestacje zabawy u ludzi i zwierząt – wstęp teoretyczny
a. Homeostatyczna regulacja potrzeby zabawy i jej neurobiologiczne korelaty – badania prof. Jaaka Pankseppa, który łaskotał szczury.
Literatura:
Siviy, S. M., & Panksepp, J. (2011). In search of the neurobiological substrates for social playfulness in mammalian brains. Neuroscience and biobehavioral reviews, 35(9), 1821–1830. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011.03.006
https://www.youtube.com/watch?v=3KanfLqKXYg&t=119s
b. Zabawa z perspektywy psychologii rozwojowej.
Literatura:
Brzezińska, A., Appelt, K. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. W: D. Doliński, J. Strelau, Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP. Fragment podrozdziału Zabawa i nauka, s. 201-205.
2. Czy to zabawa? – wstęp teoretyczny.
a. Sygnały behawioralne związane z regulacją zabawy u ludzi i zwierząt.
Literatura:
Smith, P. K., & Roopnarine, J. L. (2019). The Cambridge Handbook of Play Developmental and Disciplinary Perspectives. Cambridge University Press.
- Ćwiczenie: jak dajemy znać, że chcemy się bawić? Warunki sprzyjające zabawie.
- Podsumowanie: Co jest zabawą? Zabawa a inne aktywności przypominające zabawę.
Liteartura:
Proyer, R. T., Gander, F., Brauer, K., & Chick, G. (2020). Can playfulness be stimulated? A randomised placebo‐controlled online playfulness intervention study on effects on trait playfulness, well‐being, and depression. Applied Psychology: Health and Well-Being, 13(1), 129–151. https://doi.org/10.1111/aphw.12220
3. Warsztat cz. 1:
- Zabawa improwizacyjna.
- Przygotowanie scenek w podgrupach.
- Prezentacja.
- Omówienie w kontekście zdobytej wiedzy i osobistych doświadczeń uczestników.
4. Zabawa jako postawa: testowanie nowych możliwości.
a. Neurobiologiczne podstawy zabawy i jej implikacje dla życia społecznego: ustalanie i łamanie zasad, podejmowanie nowych ról, nowe tryby działania.
Literatura:
Siviy, S. M., & Panksepp, J. (2011). In search of the neurobiological substrates for social playfulness in mammalian brains. Neuroscience and biobehavioral reviews, 35(9), 1821–1830. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2011.03.006
b. Koncepcja „personal play identity” i jej składowe.
Literatura:
Güneş, G. (2021). Personal play identity and the fundamental elements in its development process. Current Psychology. Advanced online publication: https://doi.org/10.1007/s12144-021-02058-y
DZIEŃ 2
5. Warsztat cz. 2:
- Zabawa improwizacyjna.
- Przygotowanie scenek w podgrupach.
- Prezentacja.
- Omówienie w kontekście zdobytej wiedzy i osobistych doświadczeń uczestników.
6. Podsumowanie: Implikacje zabawy dla interwencji klinicznych i psychoterapeutycznych. Perspektywy badawcze. Zabawa w codziennym życiu.
Literatura;
Ratey, J. J., & Hagerman, E. (2013). Spark: The revolutionary new science of exercise and the brain. Little, Brown.
Hoehn, C. (2014). Play it away: A workaholic's cure for anxiety. Charlie Hoehn.
Podcast: Huberman, A. (2022) Using play to rewire and improve your brain. https://hubermanlab.com/using-play-to-rewire-and-improve-your-brain/ (dostęp: 01.04.2022)
|