Literatura: |
Literatura zalecana:
Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Badanie kultury, Elementy teorii antropologicznej, red. Kempny Marian, Nowicka Ewa, Warszawa 2005.
Badanie kultury, Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. Kempny Marian, Nowicka Ewa, PWN, Warszawa 2004.
Banks Marcus, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2010.
Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny, Kraków 2008.
Czerniawska Barbara, Shadowing and other techniques for doing fieldwork In modern societies, Ljubljana 2007.
Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Metody badań jakościowych, Warszawa 2010, t. 1 i 2.
Gibbs Graham, Analizowania danych jakościowych, Warszawa 2011.
Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Metody Badań terenowych, Poznań 2000.
Konecki Krzysztof, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2005, nr 1.
Kvale Steinar, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.
Mencwel Andrzej, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006.
Rapley Tim, Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.
Walczak Bartłomiej, Antropolog jako Inny. Od pierwszych badań terenowych do wyzwań ponowoczesnej antropologii, Warszawa 2009.
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student będzie potrafił:
WIEDZA
1. Posługiwać się podstawowymi metodami badawczymi stosowanymi w badaniach kulturoznawczych.
2. Sformułować projekt badań terenowych.
3. Wybrać i dostosować metodologię do wybranego przez siebie projektu badawczego.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Przeprowadzić badania z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach społecznych.
2. Zebrać i dokonać segregacji materiałów źródłowych.
3. Dokonywać egzegezy materiału zebranego podczas badań terenowych.
POSTAWY
1. Przestrzegać etyki badań terenowych.
2. Krytycznie odnieść się do różnych metod badawczych stosowanych w naukach społecznych.
3. Krytycznie odnieść się do zebranych materiałów źródłowych.
4. Świadomie konstruować tożsamość badacza terenowego.
|