Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka języka polskiego w liceum (kształcenie literackie) 3007-N1B1M-KL
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 42
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. A. Janus-Sitarz, ,,Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze", Kraków 2009.

2. G. Tomaszewska, ,,Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła", Gdańsk 2019.

3. Z. A. Kłakówna, ,,Język polski. Wykłady z metodyki", Kraków 2017.

4. M. Pieniążek, ,,Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności", Kraków 2013.

5. A. Ślósarz, ,,Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska - postkolonialna Australia", Kraków 2014

6. ,,Nowe odsłony klasyki w szkole. Wiek XIX", pod red. E. Jaskółowej i K. Jędrych, Katowice 2019.

7. ,,Polonistyczna dydaktyka ogólna", red. J. Fiszbak, Łódź 2019

8. B. Myrdzik, ,,Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej", Lublin 2006.

9. M. Stoch, ,,Gender na lekcjach polskiego", Kraków 2015.

10. ,,Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością", pod red. M. Trysińskiej i K. Maciejak, Warszawa 2019.

11. Książki pokongresowe z I, II, III i IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej (wybrane artykuły).

12. Z. Uryga, ,,Godziny polskiego", Warszawa 1996

13. M. Michalski, Polonistyka końca świata. Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności, Gdańsk 2022.

14. M. Ochwat, (Współ) myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, "Polonistyka. Innowacje" 2020, nr 12.

15. P. Kołodziej, Literatura grozi myśleniem, Kraków 2021.

16. K. Koziołek, Czas lektury, Katowice 2017.

17. A. Włodarczyk, Styl terapeutyczny nauczyciela polonisty, Kraków 2007

18. Miłosz w szkole, red. J. Klejnocki, Warszawa 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się studenta z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o literaturze i wiedzy o języku. Do oceny ciągłej może wchodzić także wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego) oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu.

Oceniana będzie sprawność wykonywania konkretnych ćwiczeń warsztatowych, polegających na konstruowaniu konspektów i scenariuszy lekcyjnych.

Kontrola obecności, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), wyniki konkretnych ćwiczeń warsztatowych (case studies), przygotowanie konspektów.

Zakres tematów:

1. Zwrot etyczny w nauczaniu literatury.

2. Zwrot antropologiczny w badaniach literackich

3. Hermeneutyka w metodyce polonistycznej

4. Metody performatywne w nauczaniu literatury

5. Interdyscyplinarność, MMT

6. Postmodernizm na lekcjach języka polskiego

7. Polonistyka a współczesny świat - kryzys klimatyczny i metodyka polonistyczna

8. Teoria gender na lekcjach języka polskiego

9. Edukacja historycznoliteracka w świetle nowych badań

10. Styl terapeutyczny a nauczanie literatury, psychologia a dydaktyka polonistyczna.

11. Close reading a metodyka polonistyczna.

12. Różne systemy edukacyjne - Montessori, IB, koncepcje antypedagogiczne...

13. Matura, wymagania, ocenianie, praktyka szkolna.

14-15. Zajęcia dyskusyjne/warsztatowe, przygotowane przez studentów

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, burza mózgów, pogadanka heurystyczna, mapa mentalna,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, Lokale w budynku Kupców - Oboźna 8, sala 126
Jan Zdunik 21/19 szczegóły
2 każdy wtorek, 16:45 - 18:15, Budynek Wydziału Polonistyki, sala 3
Jan Zdunik 19/19 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)