Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student:
– rozpoznaje w tekstach kultury (literackich, filozoficznych, artystycznych, naukowych, artefaktach) omawianych na zajęciach:
a) zakorzenienie tychże tekstów w długim trwaniu kultury europejskiej;
b) różnorodne sposoby prowadzenia dialogu z tradycją europejską
c) perspektywie długiego trwania motywów, tematów i toposów, służąca wykształceniu umiejętności czytania tekstu w perspektywie jego stosunku do tradycji
K_W05, K_W06, K_U02, K_U05, K_K09, K_K03
– opracowuje i realizuje prezentację dotyczącą wybranego zagadnienia, związanego z problematyką zajęć. Sugerujemy, aby tematy te – były pomocne w pisaniu prac licencjackich, magisterskich i doktorskich. Zatem efektem kształcenia byłaby umiejętność zastosowania wyników prac na zajęciach do indywidualnych projektów badawczych.
K_W01, KW_06, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_06, K_U10, K_K03, K_K04
– dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wybranych przez siebie tekstów kultury, umiejscawiając je w kontekstach długiego trwania kultury europejskiej oraz umie posługiwać się metodologią pozwalającą na odczytanie dialogu z tradycją;
K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05
– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym:
a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko,
b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji.
K_U05, K_U06, K_K03, K_K04
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia seminarium:
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w seminariach. Dopuszczalna nieobecność na dwóch zajęciach w semestrze (4 godz. zajęć);
- znajomość wskazanych tekstów oraz udział w ich interpretacji;
- przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia.
Kryteria oceny: znajomość tekstów i literatury przedmiotu, wartość merytoryczna prezentacji i wypowiedzi w dyskusji, systematyczność i efektywność pracy.
Oceny są ustalane przez współprowadzących profesorów na podstawie wartości prezentacji, wypowiedzi w dyskusji i szerzej – aktywności uczestników w całym semestrze.
Studenci i doktoranci nie realizujący wszystkich wymogów mają możliwość zaliczenia przedmiotu podczas indywidualnej rozmowy zaliczeniowej.
|
Zakres tematów: |
Poniższy opis ujmuje proponowane zagadnienia, które będą stanowić ok. 80% zajęć. 20% (w ostatniej części sem. zimowego i letniego) chcemy przeznaczyć na przedstawienie indywidualnych badań Doktorantów i Studentów. Ponadto istnieje możliwość takiego dobrania materiału egzemplifikacyjnego dotyczącego poszczególnych zagadnień, aby zajęcia w największym stopniu odpowiadały zainteresowaniom badawczym uczestników.
Kolejne zajęcia będą się składały z wykładu wprowadzającego, prezentacji zgłoszonych indywidualnie przez Studentów i Doktorantów oraz dyskusji nad wybranymi tekstami dzieł.
Na seminaria będą zapraszani specjaliści w zakresie poszczególnych zagadnień:
SEMESTR ZIMOWY
I. Człowiek i natura
Mimesis. Założenia teoretyczne naśladowania natury.
Toposy związane z wizją natury Arkadyjskość, sielankowość, idylliczność.
Czytanie krajobrazu.
Współczesne dialogi z tematem arkadyjskim.
Krajobraz ruin.
II. Homo viator
Człowiek w podróży.
Odys Homera i jego reinkarnacje od średniowiecza do współczesności.
III. Homo militans
Człowiek i wojna.
Mity założycielskie: trojański (Iliada Homera) i italski (Eneida Wergiliusza).
Jednostka versus zbiorowość walcząca. Synergia i napięcia.
Formowanie się etosu rycerskiego – od średniowiecza do romantyzmu.
Piękno i groza wojny.
Rycerz romantyczny. Tyrtejskość. Mit Sparty i jego recepcja.
Odpowiedzi literatury XX i XXI wieku na paradygmat militarny.
IV. Homo patiens
Człowiek w cierpieniu.
Bohaterowie tragedii greckiej.
Tragizm w teatrze Szekspira. Romantyczne i współczesne gry z teatrem Szekspira.
Romantyczne rozmowy z Bogiem.
Pytanie o sens cierpienia w literaturze współczesnej.
|