Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student:
– rozpoznaje w tekstach kultury (literackich, filozoficznych, artystycznych, naukowych, artefaktach) omawianych na zajęciach:
a) zakorzenienie tychże tekstów w długim trwaniu kultury europejskiej;
b) różnorodne sposoby prowadzenia dialogu z tradycją europejską
c) perspektywie długiego trwania motywów, tematów i toposów, służąca wykształceniu umiejętności czytania tekstu w perspektywie jego stosunku do tradycji
K_W05, K_W06, K_U02, K_U05, K_K09, K_K03
– opracowuje i realizuje prezentację dotyczącą wybranego zagadnienia, związanego z problematyką zajęć. Sugerujemy, aby tematy te – były pomocne w pisaniu prac licencjackich, magisterskich i doktorskich. Zatem efektem kształcenia byłaby umiejętność zastosowania wyników prac na zajęciach do indywidualnych projektów badawczych.
K_W01, KW_06, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_06, K_U10, K_K03, K_K04
– dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wybranych przez siebie tekstów kultury, umiejscawiając je w kontekstach długiego trwania kultury europejskiej oraz umie posługiwać się metodologią pozwalającą na odczytanie dialogu z tradycją;
K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05
– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym:
a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko,
b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji.
K_U05, K_U06, K_K03, K_K04
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia seminarium:
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w seminariach. Dopuszczalna nieobecność na dwóch zajęciach w semestrze (4 godz. zajęć);
- znajomość wskazanych tekstów oraz udział w ich interpretacji;
- przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia.
Kryteria oceny: znajomość tekstów i literatury przedmiotu, wartość merytoryczna prezentacji i wypowiedzi w dyskusji, systematyczność i efektywność pracy.
Oceny są ustalane przez współprowadzących profesorów na podstawie wartości prezentacji, wypowiedzi w dyskusji i szerzej – aktywności uczestników w całym semestrze.
Studenci i doktoranci nie realizujący wszystkich wymogów mają możliwość zaliczenia przedmiotu podczas indywidualnej rozmowy zaliczeniowej.
|
Zakres tematów: |
Poniższy opis ujmuje proponowane zagadnienia, które będą stanowić ok. 80% zajęć. 20% (w ostatniej części sem. zimowego i letniego) chcemy przeznaczyć na przedstawienie indywidualnych badań Doktorantów i Studentów. Ponadto istnieje możliwość takiego dobrania materiału egzemplifikacyjnego dotyczącego poszczególnych zagadnień, aby zajęcia w największym stopniu odpowiadały zainteresowaniom badawczym uczestników.
Kolejne zajęcia będą się składały z wykładu wprowadzającego, prezentacji zgłoszonych indywidualnie przez Studentów i Doktorantów oraz dyskusji nad wybranymi tekstami dzieł.
Na seminaria będą zapraszani specjaliści w zakresie poszczególnych zagadnień:
SEMESTR LETNI
V. Homo amans
Człowiek i miłość.
Mity założycielskie: Eros, Venus coelestis i Venus vulgaris.
Miłość i śmierć w mitach greckich (Akteon, Adonis, Narcyz, Persefona)
Ars amandi poetów starożytnych i wczesnonowożytnych
Romantycy o miłości – współczesne nawiązania do romantycznej wizji miłości.
Destrukcja mitów w literaturze XX i XXI wieku.
VI. Homo artifex
Człowiek i piękno.
Wielka Teoria Piękna (klasycyzm).
Piękno wielorakie i „piękno zmącone”.
Kim jest artysta? Rzemieślnik czy alter Deus?
Marzenie o metaforze integralnej czyli opera od XVI do XIX wieku.
Przemiany koncepcji piękna w dobie nowoczesności.
VII. Homo politicus
Człowiek i państwo.
Modele ustrojowe między ideą i rzeczywistością historyczną.
Politeja - civitas – monarchia w zwierciadle literatury.
Współczesne dyskursy polityczne wobec wzorców retoryki politycznej epok dawnych.
|