Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna 4100-2SDYDOGOLO
Egzamin (EGZ) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin:
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Tryb prowadzenia: w sali
Literatura:

Bereźnicki F. (2007). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bereźnicki F. (2011). Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Bereźnicki F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kruszewski K. (2007). (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz C. (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Graf-Punkt.

Kupisiewicz C. (2005). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: WSiP.

Niemierko B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa: WAiP.

Okoń W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Półturzycki J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.

Zaczyński W. (1988). Metodologiczna tożsamość dydaktyki, Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dydaktyki ogólnej/podstaw dydaktyki

K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej/podstaw dydaktyki

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu

K_U16 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i obcym popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny i metoda oceniania odpowiedzi studentów:

- poprawność i trafność odpowiedzi (odpowiedź na temat) - 4 pkt, przy czym aby zdać egzamin z wynikiem pozytywnym należy uzyskać conajmniej 2 pkt;

- kompletność (odpowiedź wyczerpująca temat); 4 pkt, przy czym aby zdać egzamin z wynikiem pozytywnym należy uzyskać conajmniej 2 pkt;

- klarowność i logika odpowiedzi; 1 pkt

- wnikliwość i jakość argumentacji; 1 pkt

Skala ocen:

0-3.5 pkt - ocena ndst - 2

4-5 pkt - ocena dst - 3

5.5-6 pkt - ocena dst+ - 3.5

6.5-7.5 - ocena db - pkt 4

8 - 8.5 pkt - ocena db+ - 4.5

9 - 10pkt - ocena bdb - 5

Zakres tematów:

1. Początek myśli dydaktycznej w starożytnej Grecji i w Średniowieczu. Definicja i zakres dydaktyki. Główne osiągnięcia dydaktyczne epok.

2. Rozwój dydaktyki w Renesansie. Główne trendy i osiągnięcia dydaktyki. Definicja dydaktyki według Wolfganga Ratke'go. Koncepcja

jednolitego systemu powszechnego nauczania, innowacje i prace Jana Komeńskiego.

3. Rozwój dydaktyki w XIX wieku. Współczesne systemy dydaktyczne: system tradycyjny J. Herbarta. Zasady dydaktyki herbartowskiej.

Koncepcja kształcenia moralnego.

4. Rozwój dydaktyki w XIX wieku. Współczesne systemy dydaktyczne: system nowego wychowania J. Deweya. Zasady dydaktyki

deweyowskiej (progresywnej, progresywistyczne)j. Koncepcja kształcenia progresywnego. Zasady działania szkoły progresywnej.

Reforma edukacji.

5. Porównanie dydaktyki tradycyjnej i progresywnej i ich krytyka.

6. Wprowadzenie do polskiej współczesnej myśli dydaktycznej. Definicja, zakres i miejsce dydaktyki ogólnej w naukach społecznych.

Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.

7. "Dekalog dydaktyka" Stanisława Głowackiego. Cele dydaktyki ogólnej wg Władysława Zaczyńskiego. Zasady dydaktyki.

8. Definicja i cele kształcenia w ujęciu współczesnym. Proces nauczania – uczenia się Związek pomiędzy nauczaniem a uczeniem się.

Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się.

9. Cele kształcenia - źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Cele kształcenia wg Wincentego Okonia. Taksonomia celów kształcenia wg

Bloom'a i ich wykorzystanie w praktyce edukacyjnej. Konstruowanie celów kształcenia.

10. Szkoły budzące się - Evangelische Schule Berlin-Zentrum: studium przypadku. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki

i społeczeństwa. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą.

12. Współczesne wyzwania edukacyjne. Refleksja nad szkołą współczesną. Rola kreatywności w edukacji wg Kena Robinsona.

13. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań,

sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. Edukacyjne zastosowania mediów.

Metody dydaktyczne:

UWAGA! Do egzaminu dopuszczone są wyłącznie osoby, które otrzymały ocenę pozytywną z kursu Dydaktyka Ogólna.

Egzamin z Dydaktyki Ogólnej jest egzamin ustnym prowadzonym w języku wykładu czyli języku angielskim:

- sposób przeprowadzenia: grupy 3-osobowe (lub 2-osobowe), egzaminowani podzieleni losowo - imienny grafik ogłoszony na tydzień przed egzaminem na platformie Kampus;

- czas trwania: 20 minut - 5 minut na odpowiedź indywidualną każdej z 3 os./ 5 minut na informację zwrotną i ocenę dla wszystkich;

- zakres: materiał przedstawiony na wykładach;

- pytania: egzaminowany odpowiada na jedno pytanie składające się z dwóch elementów weryfikujących jego/jej 1) wiedzę (ogólną lub/szczegółową) z zakresu przedmiotu dydaktyka ogólna, 2) umiejętność zastosowania krytycznego myślenia w przyswajaniu treści przedmiotowych tzn. stopień ich zrozumienia oraz umiejętność analizy, syntezy i stopień internalizacji treści. Egzaminujący może zadawać pytania dodatkowe - klaryfikujące, naprowadzające etc.

- przykładowe pytania:

1. Define learning and teaching. What is the difference? How are they similar?

2. Define didactics and its elements. Discuss the significance of each of its elements.

3. List 5 defining features of progressive education. Is CKNJOiEE progressive?

4. List 5 defining features of traditional education. Is CKNJOiEE traditional?

5. What is Berlin Evangelische Schule? How is it different from a typical Polish school?

6. Discuss 3 major contributions of Wolfgang Ratke to the discipline of didactics. Which of these contributions are the most significant?

7. Describe briefly contemporary and medieval education. How are they different?

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
45 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Guz 35/ szczegóły
123 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Guz 57/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-895557ea9 (2024-09-26)