Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka angielskiego 4100-4SNJAO
Ćwiczenia 1- czytanie (CWK1) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

NJA - Czytanie

• Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press

• Cox, K. & D.Hill 2004. English for Academic Purposes, Longman

• McCarthy,M., F.O’Dell 2008. Academic Vocabulary in Use. CUP

• Swan, M. 1999. Understanding Ideas. Advanced Reading Skills. CUP.

• Warwick, L., L.Rogers. 2018. Skilfull 4. Reading & Writing. Macmillan.

• Wybrane materiały z innych źródeł (np. reklamy)

Efekty uczenia się:

NJA - Czytanie

Absolwent zna i rozumie:

K_W01: w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa, zorientowane

na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

K_W02: niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa, właściwą dla nauczania języków obcych

Absolwent potrafi:

K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku angielskim

K_U02: samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języka obcego w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

K_U11: argumentować merytorycznie w języku angielskim z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U12: porozumiewać się w języku angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku obcym

K_U14: przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku angielskim, na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U17: posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ, z

uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej

Absolwent jest gotów do:

K_K01: uczenia się przez całe życie

K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia

Metody i kryteria oceniania:

W zajęciach bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego w semestrze letnim uczestniczą studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich przedmiotów NJA w semestrze zimowym.

Wszystkie przedmioty z bloku Nauka Języka Angielskiego kończą się zaliczeniem na ocenę.

Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest:

• wymagana liczba obecności na zajęciach,

• systematyczna praca,

• dotrzymywanie terminów wykonywania zadań.

W ocenie będą uwzględnione jedynie prace wykonane samodzielnie.

Maksymalna dozwolona liczba nieusprawiedliwionych nieobecności:

• NJA – Czytanie (kurs prowadzony w trybie mieszanym): 1 nieobecność

• NJA – Pisanie (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności

• NJA – Komunikacja ustna (kurs prowadzony w trybie stacjonarnym): 2 nieobecności

Szczegółowe informacje dotyczące metod i kryteriów oceniania zajęć z bloku przedmiotowego Nauka Języka Angielskiego są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.

NJA - Egzamin

Blok przedmiotowy Nauka Języka Angielskiego na roku drugim studiów pierwszego stopnia kończy się egzaminem z nauki języka angielskiego po zakończeniu semestru letniego.

Do egzaminu NJA są dopuszczeni studenci, którzy uzyskali pozytywną ocenę ze wszystkich kursów NJA w semestrze zimowym oraz letnim.

Szczegółowy opis egzaminu oraz metody i kryteria ocenia znajdują się w sylabusie Nauka Języka Angielskiego - Egzamin.

Zakres tematów:

NJA - Czytanie

Głównym celem kursu NJA - Czytanie jest doskonalenie umiejętności czytania i rozwijanie umiejętności badawczych studenta (zbieranie, analizowanie, selekcjonowanie, ocenianie i syntezowanie informacji) oraz przygotowanie go do autonomicznej analizy tekstów o różnym charakterze. Analizowane są dwa rodzaje tekstów źródłowych: teksty kultury napisane w odmianie formalnej języka angielskiego oraz teksty naukowe. Praca z tekstem źródłowym obejmuje jego krytyczną analizę oraz próbę zintegrowania zawartych w nim informacji z dotychczasową wiedzą studenta. Podczas analizy tekstu źródłowego studenci identyfikują przedstawiony problem/tezę, zastosowaną argumentację/metody badawcze i wnioski do jakich doszedł autor tekstu. Poza dogłębnym zrozumieniem treści tekstu źródłowego student przyjmuje postawę krytyczną wobec napotkanych w tekście sądów i teorii. W ramach kursu studenci zapoznawani są także ze specyfiką dwóch odmian języka angielskiego: odmianą formalną oraz rejestrem akademickim i ich charakterystycznymi cechami. Zwraca się szczególną uwagę na następujące aspekty formalnego i naukowego rejestru języka angielskiego: słownictwo fachowe i terminologia, aspekty syntaktyczne, organizacja i struktura argumentacyjna tekstu, formalna i logiczna spójność tekstu. Kurs rozwija świadomość językową studenta i jego wrażliwość na dbałość o precyzyjne, poprawne logicznie i językowo wyrażanie własnych poglądów.

Cele kursu:

• Rozwijanie umiejętności czytania i interpretowania treści tekstów kultury w odmianie formalnej języka angielskiego oraz tekstów o charakterze naukowym

• Wyrabianie zdolności krytycznego myślenia

• Wyrabianie zdolności precyzyjnego i przejrzystego artykułowania myśli w odniesieniu do tekstu źródłowego

• Rozszerzanie znajomości słownictwa akademickiego z uwzględnieniem kontekstu na poziomie B2+/C1.

Zakres tematów w semestrze letnim:

• wprowadzenie elementów wszechstronnej i dogłębnej analizy dłuższych tekstów akademickich, popularnonaukowych oraz artykułów prasowych o różnorodnej tematyce

• rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia

• rozwijanie znajomości i umiejętności zastosowania słownictwa akademickiego

• wprowadzenie elementów krytycznej analizy tekstu:

- autor, cel, odbiorca, teza, argumenty na poparcie tezy i ich ocena, fakt czy opinia

- identyfikacja sposobów na wzmocnienie siły argumentu

- ocena logiczności argumentu

- identyfikacja odnośników tekstowych,

- identyfikacja cech języka emocji i technik perswazji

- ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy

Szczegółowe informacje dotyczące realizacji przedmiotu NJA - Czytanie są zamieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup zajęciowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 15
Hanna Gozdawa-Gołębiowska 21/ szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 15
Hanna Gozdawa-Gołębiowska 24/ szczegóły
3 co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 15
Hanna Gozdawa-Gołębiowska 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)