Metody i kryteria oceny są jednakowe we wszystkich grupach seminaryjnych.
Warunkiem zaliczenia bloku zajęć seminaryjnych jest zaliczenie obydwu kursów/przedmiotów: seminarium dyplomowego/licencjackiego i zajęć przygotowujących do seminarium na ocenę pozytywną.
Ocena końcowa jest wystawiana i wpisywana do USOSweb przez promotora pracy w porozumieniu z prowadzącym zajęcia przygotowujące do seminarium wg następującego przelicznika:
1) seminarium dyplomowe/licencjackie stanowi 65% oceny końcowej,
2) zajęciach przygotowujące do seminarium stanowi 35% oceny końcowej*,
Student uzyskuje zaliczenie w każdym semestrze na podstawie:
- obecności na zajęciach (limit nieobecności jest wskazany w opisie przedmiotu dla danej grupy seminaryjnej),
- przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach stacjonarnych i online,
- terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania zadań na zajęciach i na platformie CKC UW, zgodnie z grafikiem seminarium,
- uzyskania pozytywnych ocen za poszczególne zadania, a w szczególności za przygotowanie poszczególnych elementów składowych pracy ocenianych w danym semestrze.
Kryteria oceny zadań i prac studentów (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją (również w zakresie formatowania),
- kompletność,
- klarowność i logika wywodu,
- wnikliwość i jakość argumentacji,
- organizacja treści i zgodność treści z tematem pracy,
- liczba, dobór i dokumentacja źródeł (odpowiednio styl APA, MLA),
- poprawność opisu projektu dydaktycznego i wniosków oraz kompletność dokumentacji raportu z - badań i wniosków,
- poprawność językowa (styl, gramatyka, słownictwo, pisownia), w tym prawidłowe zastosowanie rejestru akademickiego.
Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia w poszczególnych semestrach na wszystkich seminariach jest:
Semestr I
(1) seminarium dyplomowe/licencjackie,
- terminowe złożenie i zatwierdzenie tematu i abstraktu pracy dyplomowej/licencjackiej w terminie wskazanym przez promotora* (abstrakt ma długość ok. 300 słów, abstrakt określa zakres tematyczny pracy, cel pracy, opis problemu dydaktycznego/luki w materiałach dydaktycznych, które będą obiektem analizy w projekcie dydaktycznym, planowane rozwiązania i działania (plan i opis)/opis materiałów dydaktycznych, które powstaną w ramach pracy, 5 pozycji bibliograficznych),
*termin jest jednakowy we wszystkich grupach seminaryjnych i jest ustalany i ogłaszany przez Koordynatora seminariów licencjackich w zależności od daty rozpoczęcia semestru zimowego na około 1.5 miesiąca po rozpoczęciu zajęć dydaktycznych
- terminowe zatwierdzenie planu rozdziału teoretycznego pracy (plan zawiera tytuł rozdziału, tytuły sekcji i podsekcji tematycznych wraz ze źródłami na jakich będą się opierać),
- opracowanie, złożenie i zatwierdzenie poszczególnych sekcji oraz kompletnego rozdziału teoretycznego pracy wraz z bibliografią (minimum 15 pozycji) zgodnie z grafikiem seminarium,
(2) zajęciach przygotowujące do seminarium,
- uzyskanie pozytywnych ocen za poszczególne zadania,
- !!! szczegółowe warunki zaliczenia określone są w opisie przedmiotu,
Semestr II
(1) seminarium dyplomowe/licencjackie ,
- zatwierdzenie planu rozdziału praktycznego pracy (plan zawiera tytuł rozdziału, cel rozdziału, tytuły sekcji i podsekcji tematycznych),
- opracowanie, złożenie i zatwierdzenie poszczególnych sekcji oraz kompletnego rozdziału praktycznego pracy zgodnie z grafikiem seminarium,
(2) zajęciach przygotowujące do seminarium,
- uzyskanie pozytywnych ocen za poszczególne zadania,
- !!! szczegółowe warunki zaliczenia określone są w opisie przedmiotu.
Opis i struktura pracy - wymogi formalne
Formatowanie
Objętość pracy licencjackiej to co najmniej 26 stron znormalizowanego wydruku komputerowego bez załączników i bibliografii (przy czym poszczególne rozdziały mają nie mniej niż 12 stron wydruku)
Znormalizowany wydruk komputerowy to:
- 1800 znaków na stronie (w tym spacje i znaki interpunkcyjne) w układzie: 60 znaków w wierszu, 30 wierszy na stronie,
- odstęp między wierszami (interlinia) 1,5 pkt.,
- tekst główny: czcionka Times New Roman 12 pkt.,
- tytuły rozdziałów: czcionka Times New Roman 14 + pogrubienie,
- przypis dolny: Times 10 pkt., interlinia: 1 pkt.,
- standardowe marginesy (2.5 cm) oraz wcięcia akapitowe
- tekst wyjustowany, brak wiszących liter na końcu wiersza.
Styl bibliograficzny
Promotor pracy wybiera styl bibliograficzny stosowany w danej grupie seminaryjnej (APA, MLA, Chicago Style etc.).
Styl bibliograficzny określa reguły dotyczące zapisu elementów tekstu tj. odsyłacze, formatowanie wykazu źródeł/bibliografii, statystyki, formatowanie tabel, użycie kursywy, niektóre reguły ortograficzne.
Informacja o stylu bibliograficznym stosowanym na danym seminarium podana jest w opisie przedmiotu dla poszczególnych grup seminaryjnych.
Struktura pracy dyplomowej/licencjackiej
- strony tytułowe (zgodna ze standardowymi wymaganiami na Uniwersytecie Warszawskim),
- oświadczenie promotora o dopuszczeniu pracy do dalszego postępowania oraz oświadczenie studenta o samodzielnym wykonaniu pracy oraz o zgodności wersji drukowanej pracy z jej wersją elektroniczną,
- streszczenie w języku polskim (do 800 znaków), około 16 wierszy,
- lista słów kluczowych (maksymalnie 5 słów) formułowanych w mianowniku liczby pojedynczej, pisanych w jednym ciągu z przecinkami,
- tytuł pracy w języku polskim (tytuł pracy nie może być pisany drukowanymi literami),
- spis treści, spis tabel, spis rysunków (schematów, map, itp.), spis załączników,
- wstęp (we wstępie należy zarysować ogólne tło badanego problemu, wskazać przesłanki wyboru tematu pracy, określić cel i zakres pracy, przedstawić ogólne informacje o zawartości poszczególnych rozdziałów pracy, wskazać zidentyfikowany problem dydaktyczny/lukę w materiałach dydaktycznych a także streścić wyniki przeprowadzonych działań dydaktycznych/ opisać i zastosowanie stworzonych materiałów dydaktycznych),
- rozdziały zawierające zasadniczy tekst pracy podzielone na odpowiednie sekcje i podsekcje - w tym rozdział teoretyczny pracy (przegląd literatury i badań) oraz rozdział opisujący projekt dydaktyczny,
- wnioski - należy wskazać wnioski wynikające z pracy, określić stopień realizacji celu pracy w oparciu o wyniki podjętych działań, odnieść się do założeń i celu projektu dydaktycznego oraz określić czy i w jakim stopniu zaplanowane działania doprowadziły do rozwiązania zidentyfikowanego problemu/ stworzone materiały wypełniły lukę w materiałach dydaktycznych, wskazać implikacje pedagogiczne wyników projektu)
- wykaz cytowanej literatury (wyłącznie pozycje, do których autor odnosi się w pracy) w alfabetycznej kolejności, zgodny z wymogami opisu bibliograficznego (minimum 15 pozycji),
- załączniki (np. dokumentacja projektu, kopie materiałów dydaktycznych testy, karty pracy, dokumentacja fotograficzna).
Wymagania merytoryczne
1) rozdział teoretyczny
- obejmuje 15 stron znormalizowanego wydruku (nie mniej niż 12 stron),
- stanowi przegląd literatury tematu z zakresu wskazanego w tytule pracy,
- zawiera bibliografię, która obejmuje min. 15 pozycji:
- źródła akademickie o charakterze naukowym stanowiące prezentację wyników badań (! nie omówienia teoretyczne) związanych tematycznie z nauczaniem/przyswajaniem języków obcych; dopuszczalne są trzy rodzaje tekstów naukowych:
- artykuł w czasopiśmie naukowym recenzowanym,
- rozdział ze zbioru pod redakcją,
- monografia naukowa,
- źródła o charakterze dydaktycznym tj. podręczniki metodyczne, strony internetowe, artykuły branżowe,
- w tym źródła napisane w języku obcym innym niż język pracy, - w tym źródła polskojęzyczne,
- ponadto źródła o charakterze popularnonaukowym,
2) rozdział praktyczny
- obejmuje 15 stron znormalizowanego wydruku (nie mniej niż 12 stron)
- dopuszcza się dwa modele/dwie struktury projektu dydaktycznego:
MODEL I
(1) praca pisemna, której treść powstaje na podstawie action research (badanie w działaniu) przeprowadzonego przez autora,
(2) rozdział stanowi opis cyklu refleksyjnego/struktura rozdziału odzwierciedla strukturę cyklu: identyfikacja problemu - planowanie rozwiązań - wdrażanie rozwiązań - ocena skuteczności wdrożonych rozwiązań - refleksja,
(3) problem dotyczy grupy uczniów lub przypadków indywidualnych,
(4) dokumentacja cyklu refleksyjnego zawiera:
- opis problemu zidentyfikowanego w pracy dydaktycznej w oparciu o doświadczenia własne lub obserwację innych nauczycieli wraz z refleksją nad jego przyczynami i skutkami - sekcja pt. Identyfikacja problemu dydaktycznego,
- opis planowanych rozwiązań/działań dydaktycznych wraz z ich uzasadnieniem w odniesieniu do problemu, literatury tematu przedstawionej w części teoretycznej i do Podstawy Programowej* ze wskazaniem w jaki sposób rozwiązania te mogą prowadzić do poprawy - sekcja pt. Planowane rozwiązania/działania,
- plany autorskich lekcji wdrażających zaplanowane rozwiązania z uzasadnieniem w jaki sposób etapy lekcji realizują proponowane rozwiązanie, - sekcja pt. Opis lekcji,
- plany lekcji zawierają: cele lekcji, opis etapów lekcji z uzasadnieniem i przewidywanym czasem realizacji, opis i kopie materiałów dydaktycznych, przewidywane problemy, inne elementy - Plany lekcji,
- po-lekcyjny opis przebiegu lekcji - opis wydarzeń zgodnie ze stanem faktycznym - sekcja pt. Opis przebiegu lekcji,
- po-lekcyjne refleksje dotyczące:
- stopnia realizacji planowanych rozwiązań podczas lekcji
- ich skutków dydaktycznych
- oceny efektywności rozwiązań/wniosków i implikacji pedagogicznych
- sekcja pt. Refleksje polekcyjne,
MODEL II
(1) praca pisemna i pakiet materiałów dydaktycznych/dzieło dydaktyczne - teacher resource pack',
(2) pakiet/dzieło może zawierać autorskie materiały dydaktyczne, a także przedmioty materialne (np. kukiełki, flashcards, zestaw rekwizytów do historyjki, nagranie audio/audio-video bajki z materiałami, przedstawienia (drama), aplikacje cyfrowe do samodzielnej nauki etc.) czyli dzieło/wytwór o charakterze dydaktycznym,
(3) rozdział stanowi opis procesu tworzenia materiałów dydaktycznych,
(4) dokumentacja cyklu "twórczego" zawiera:
- opis potrzeby/braku/luki w materiałach dydaktycznych istotnej z punktu widzenia aktualnej sytuacji w nauczaniu języków obcych zidentyfikowanej w oparciu o przegląd literatury, doświadczenia własne lub obserwację innych nauczycieli - sekcja pt. Identyfikacja luki w materiałach dydaktycznych,
- pakiet materiałów/dzieło w formie fizycznej – kompletny, gotowy do realizacji/wdrożenia zestaw materiałów dydaktycznych do zastosowania w klasie językowej zgodnie z ich celem, - sekcja pt. Opis tworzonych materiałach dydaktycznych,
- pakiet materiałów/dzieło w formie cyfrowej - zdjęcia lub nagranie wideo, które dołączone są do pracy jako załączniki,
- komentarz do pakietu/dzieła uwzględniający - sekcja pt. Zastosowanie materiałów dydaktycznych,
- opis celów dydaktycznych, językowych i innych jakie pozwala zrealizować zastosowanie pakietu w odniesieniu do Podstawy Programowej,
- opis adresatów pakietu/dzieła: grupa wiekowa, poziom biegłości i inne,
- opis aplikacji/implementacji/propozycja wykorzystania pakietu w klasie językowej,
- określony typ licencji Creative Commons (np. taka, w której autor wyraża zgodę na wykorzystanie i adaptację pakietu/dzieła z zastrzeżeniem wskazania autora dzieła),
* w odniesieniu do ESOKJ w przypadku pracy dotyczącej szkolnictwa niepublicznego
Egzamin dyplomowy:
Egzamin dyplomowy ma formę ustną i jest prowadzony w języku, w jakim została napisana praca. Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu dyplomowego jest:
- spełnienie wszystkich wymogów określonych w programie studiów,
- uzyskanie za pracę licencjacką ostatecznej oceny nie mniejszej niż 3,0,
- złożenie w sekretariacie podpisanej przez promotora pracy dyplomowej,
- dostarczenie do sekretariatu niezbędnych dokumentów.
|