Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka angielskiego 4100-1SNJAO
Ćwiczenia 1- czytanie (CWK1) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Alderson, Ch. 2000. Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press

Baudoin, M., E. et al. 1977. Reader's Choice. Ann Arbor: The University of Michigan Press.

Bobryk J. 2001. Spadkobiercy Teuta, Ludzie I Media. W-wa: Wydawnictwo UW

Grellet, F. 1981. Developing Reading Skills. CUP.

Nuttal, C. 1982/1999. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Heinemann.

Reading and Thinking in English. Exploring Functions. The British Council. OUP 1979.

Selected essays./The Norton Reader, Dolphin Anthology

Wybrane artykuły prasowe

Efekty uczenia się:

K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę na temat sposobów rozwijania i aktywizowania zasobów leksykalnych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego

K_W 02 ma podstawową wiedzę na temat różnorodnych aspektów krytycznej analizy tekstu pisanego (sposobów, celów, narzędzi)

K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów

K_U09 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U27 Ma umiejętności językowe w zakresie czytania ze zrozumieniem, w tym krytycznej analizy tekstu, na poziomie określonym przez program studiów

K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, różnojęzyczności i wielokulturowości

K_K06 Uczestnicy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ustawiczna i formatywna: punkty za uczestnictwo w zajęciach, pracę w parach i grupach, prezentacje, prowadzenie teczki, udokumentowaną lekturę własną, zadania testowe

Egzamin z PNJA po drugim semestrze weryfikujący stopień zrozumienia oraz umiejętność krytycznej analizy tekstu autentycznego na poziomie zaawansowanym.

Zakres tematów:

Główne cele kursu to: dzielić się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijać umiejętności krytycznej analizy, przyczynić się do wykreowania analitycznie myślących absolwentów, zachęcić studentów do czytania tekstów na różne tematy zarówno dla przyjemności jak i celów akademickich. Od studentów wymaga się prowadzenia teczki zawierającej notatki, dziennika doświadczeń nabytych w trakcie czytania oraz pracy ze słownikiem w teczce. Do teczki powinna być dołączona lingwistyczna/krytyczna analiza tekstów reklam i artykułów z poważnych gazet brytyjskich. W przeważającej mierze na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne materiały. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności pracy z tekstem w zakresie leksyki (strategie inferencji kontekstowej, praca ze słownikiem jednojęzycznym), struktury akapitu ( zdania tematyczne i wspierające, kolejność zdań w akapicie, ogólny przekaz akapitu) , interpretacja tekstu 'non-fiction' : naukowego i gazetowego ( teza, struktura argumentacji, typy tekstu / artykułów prasowych, tony / style np. ironiczny, neutralny, tropy i żarty językowe).

Osiągnięcie przez studenta zamierzonych efektów kształcenia wymaga nakładu pracy własnej w wysokości około 45 godzin. W ramach pracy własnej student będzie zobowiązany do przygotowania szerokiej gamy zadań domowych związanych rozwijaniem słownictwa na poziomie zaawansowanym oraz krytyczną analizą tekstu.

Zakres kursu obejmuje następujące obszary.

- tekst, rodzaje tekstu, charakterystyka tekstu

akademickiego

- struktura tekstu na poziomie akapitu: główna myśl, ‘topic

sentences’

- czynniki wpływające na zrozumienie tekstu: kod, przekaz

dyskurs, uwarunkowania kulturowe

- elementy krytycznej analizy tekstu: autor, cel, odbiorca,

ukryte i podwójne znaczenia, ironia, żart językowy

- gazety: struktura artykułu informacyjnego

- wzorce retoryczne: ekspozycja, polemika

- artykuły wstępne, felietony

- czasopisma, raporty naukowe

- notatka, podsumowanie, parafrazowanie

- interpretacja tekstu: fakt czy opinia

- wzorce retoryczne: dyskurs naukowy

- struktura eseju

Uwaga: poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na kilku zajęciach

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 14
Agnieszka Plater-Zyberk 22/ szczegóły
2 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 14
Agnieszka Plater-Zyberk 21/ szczegóły
3 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 14
Agnieszka Plater-Zyberk 21/ szczegóły
4 co drugi czwartek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 14
Agnieszka Plater-Zyberk 19/ szczegóły
5 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 14
Agnieszka Plater-Zyberk 23/ szczegóły
6 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 14
Agnieszka Plater-Zyberk 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)