Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka języka angielskiego 4100-1SFJA
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2025/26

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia: mieszany: w sali i zdalnie
Literatura:

Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994.

Carley, P. & Mees, I.M. English Phonetics and Pronunciation Practice, London, Routledge, 2017.

Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 2014.

Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996.

Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992.

Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995.

Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997.

Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984.

Lindsay, G. English after RP. Standard British Pronunciation today. Palgrave Macmillan, 2019.

Mortimer, C., Sound right! Longman, London, 1975.

O’Connor, J.D., Better English Pronunciation, CUP, Cambridge, 1980.

Ponsonby, M., How now brown cow? A course in the pronunciation of English, Prentice Hall, London, 1987.

Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981.

Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991.

Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992.

Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996.

Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994.

Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982.

Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000.

Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982.

Efekty uczenia się:

Wiedza – student:

- rozpoznaje i opisuje złożone zjawiska i problemy związane z wymową angielską (K_W03)

- wyjaśnia zasady poprawnej artykulacji dźwięków angielskich oraz typowe problemy w nauczaniu (K_W03, K_U01)

- identyfikuje obszary wymagające doskonalenia w zakresie własnej poprawności fonetycznej (K_W03, K_U07)

Umiejętności – student:

- identyfikuje i klasyfikuje błędy w wymowie angielskiej u siebie i u innych (K_U07)

- doskonali własne kompetencje dotyczące wymowy angielskiej poprzez analizę błędów i autorefleksję (K_U07, K_K01)

- stosuje posiadaną wiedzę fonetyczną w teorii i praktyce (K_U01)

Kompetencje społeczne – student:

- wykazuje refleksyjność i krytycyzm w odniesieniu do wymowy angielskiej (K_K01)

- zasięga opinii ekspertów w przypadku problemów z analizą błędów w wymowie (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Cząstkowe prace pisemne i/lub ustne. Testy śródsemestralne w formie pisemnej i/lub ustnej

Kryteria oceny testów pisemnych i wypowiedzi ustnych:

3,0 60% – 67%

3,5 68% – 75%

4,0 76% – 83%

4,5 84% – 91%

5,0 92% – 100%

Kryteria oceny wypowiedzi ustnych:

1. Prawidłowa wymowa spółgłosek (20% oceny),

2. Prawidłowa wymowa samogłosek (20% oceny),

3. Prawidłowa wymowa słów (zjawiska fonetyczne na poziomie słowa, akcent, aspiracja, redukcja samogłosek, wzdłużenia skrócenia, asymilacje itp) (20% oceny),

4. Prawidłowe łączenie słów (zjawiska na granicy słów, np. Linking-r, płynność) (20% oceny),

5. Poprawna intonacja (20% oceny)

Wyliczanie oceny końcowej:

- ustne zaliczenia, np. dialogi (50% oceny końcowej) (K_U01, K_U_07, K_K01, KK02)

- oceny testów z transkrypcji (25% oceny końcowej) (K_W03, K_U01, K_U_07, K_K01, K_K02)

- oceny z testów teoretycznych (25% oceny końcowej) (K_W03)

Zakres tematów:

W pierwszym semestrze zajęcia wprowadzają podstawową terminologię i narzędzia fonetyczne (w tym IPA), służące do analizy systemu dźwiękowego języka angielskiego. Studentki i studenci nabywają umiejętność rozpoznawania, klasyfikowania i artykułowania poszczególnych głosek oraz rozumieją ich funkcje w systemie fonologicznym języka. Celem jest rozwój świadomości językowej i wstępne wykorzystanie wiedzy językoznawczej do pracy nad własną wymową.

Metody dydaktyczne:

-mini wykłady (K_W03)

-ćwiczenia kondycyjne na zajęciach z informacją zwrotną (K_U01, K_U07, K_K01, K_K02)

-warsztaty i zadania z transkrypcji z informacją zwrotną (K_U01, K_U07, K_K01, K_K02)

-instrukcje do zadań domowych i pracy własnej (K_U07, K_K01)

-dyskusja (K_K01, K_K02)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala 14
Marek Biedrzycki 25/ szczegóły
2 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 18
Eugeniusz Cyran 23/ szczegóły
3 co drugi czwartek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 14
Marek Biedrzycki 26/ szczegóły
4 co drugi czwartek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 14
Marek Biedrzycki 26/ szczegóły
5 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 14
Marek Biedrzycki 24/ szczegóły
6 co drugi czwartek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 14
Marek Biedrzycki 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-174564f21 (2025-11-05)