Interakcja i dynamika - teoria gier w ekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-1M14ID |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Interakcja i dynamika - teoria gier w ekonomii |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty monograficzne dla matematyki 2 stopnia Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu będziemy analizować zagadnienia ekonomiczne, w których mamy do czynienia z interakcją pomiędzy uczestnikami, w tym tego typu zagadnienia o charakterze dynamicznym. Wprowadzone zostaną narzędzia matematyczne do analizy takich modeli, używające języka teorii gier. Przy ich pomocy analizowane będą m.in. takie zagadnienia jak różne formy gry rynkowej, także o charakterze dynamicznym, relacje pryncypał-agent, czy zagadnienia „tragedii wspólnego zasobu. Wymagania: Do wykładu nie jest potrzebne wcześniejsze uczęszczanie na wykład z teorii gier, ponieważ podstawowe pojęcia użyte w wykładzie będą zdefiniowane, natomiast wykład ten jest gorąco zalecany jak komplementarny. Równania różniczkowe zwyczajne, Analiza matematyczna 2 |
Pełny opis: |
Na wykładzie będziemy analizować różne zagadnienia ekonomiczne, w których mamy do czynienia z interakcją pomiędzy co najmniej dwoma uczestnikami, w tym takie zagadnienia, w których interakcja ma charakter dynamiczny. Do analizy tych zagadnień będziemy używać języka teorii gier. Zostanie również przeprowadzony eksperyment teoriogrowy ilustrujący pewien problem ekonomiczny, w którym uczestnicy wcielą się w rządzących krajami. Zakres wykładu: 1. Wprowadzenie do teorii gier – równowaga Nasha i racjonalność. 2. Statyczne modele teoriogrowe, m.in. – organizacja rynku (konkurencja doskonała, oligopol Cournota, Bertranda i Stackelberga); – eksploatacja wspólnych zasobów i „tragedia wspólnego pastwiska”; – pryncypał–agent. 3. Wprowadzenie do optymalizacji dynamicznej, ciągłej i dyskretnej: – zasada maksimum Pontriagina; – zasada optymalności Bellmana i równanie Bellmana-Hamiltona-Jacobiego. 4. Gry dynamiczne: – informacja w grach; – różne rodzaje równowag. 5. Dynamiczne modele teoriogrowe wybranych zagadnień ekonomicznych, m.in.: – dynamiczne modele oligopoli; – eksploatacja wspólnych zasobów; – ekonomia środowiskowa; – „tragedia wspólnego pastwiska” w ujęciu dynamicznym. |
Literatura: |
1. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997. 2. T. Basar, G.J. Olsder, Dynamic Noncooperative Game Theory, Academic Press, 1982. 3. A Wiszniewska-Matyszkiel, Eksploatacja ekosystemów a teoria gier I: Gry deterministyczne niekooperacyjne, Matematyka Stosowana 2 (2001), 11-31. 4. A Wiszniewska-Matyszkiel, Eksploatacja ekosystemów a teoria gier II: Kooperacja, Matematyka Stosowana 4 (2003), 56-77. 5. E. Dockner, S. Jorgensen, N.V. Long, G. Sorger, 2000, Differential Games in Economics and Management Science, Cambridge University Press. 6. Cykl artykułów – szczegółowa informacja będzie podana na wykładzie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności: 1. Potrafi modelować zjawiska ekonomiczne przy pomocy teorii gier, także gier dynamicznych. 2. Zna pojęcie równowagi i racjonalności i potrafi zgodnie z tym podejmować decyzje. 3. Rozumie, jakie procesy zachodzą podczas eksploatacji rzadkich zasobów przez więcej niż jednego podejmującego decyzje i potrafi znaleźć rozwiązanie pojawiających się problemów, w tym tragedii wspólnego zasobu („the tragedy of the commons”). 4. Zna różne struktury rynkowe i ich związek z posiadaną przez graczy informacją i możliwościami działania. Potrafi to przetłumaczyć na język teorii gier. 5. Zna i potrafi posługiwać się narzędziami optymalizacji dynamicznej (Zasada optymalności Bellmana, równanie Bellmana, zasada maksimum Pontriagina) do rozwiązywania problemów ekonomicznych o charakterze teoriogrowym. Kompetencje społeczne: 1. Dysponuje wspólnym językiem przy współpracy z ekonomistami w zakresie zagadnień, które można opisywać językiem teorii gier (K_U15). 2. Potrafi korzystać z takich koncepcji jak racjonalność czy równowaga Nasha w wyborach życiowych. 3. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność + kolokwium+ prace domowe +własne opracowanie danego problemu. Przy mniej niż 7 studentach zasady mogą się zmienić. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.