Podstawy matematyki
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1000-211bPM |
| Kod Erasmus / ISCED: |
11.001
|
| Nazwa przedmiotu: | Podstawy matematyki |
| Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
| Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku informatyki Przedmioty obowiązkowe dla I roku JSIM |
| Strona przedmiotu: | https://www.mimuw.edu.pl/~urzy/Pmat/ |
| Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Najważniejsze pojęcia i metody teorii mnogości i logiki. Wykształcenie umiejętności posługiwania się abstrakcyjnym aparatem matematycznym i dowodzenia twierdzeń. |
| Pełny opis: |
1. Rachunek zdań i jego własności. Wprowadzenie do rachunku kwantyfikatorów. 2. Operacje na zbiorach, w tym działania nieskończone. 3. Relacje i funkcje oraz ich podstawowe własności. 4. Relacja równoważności, zasada abstrakcji. 5. Liczby naturalne. Zasada indukcji. 6. Równoliczność. Zbiory skończone i nieskończone, przeliczalne i nieprzeliczalne. 7. Twierdzenie Cantora i twierdzenie Cantora-Bernsteina. 8. Porządki częściowe i liniowe. Kresy. Zastosowania lematu Kuratowskiego - Zorna. 9. Porządki dobre i dobrze ufundowane. Indukcja. 10. Pojęcie dowodu formalnego. Systemy dowodzenia dla rachunku zdań, twierdzenie o pełności. 11. Struktury relacyjne. Język pierwszego rzędu: semantyka, twierdzenie o pełności |
| Literatura: |
1. K. Kuratowski, A. Mostowski, Teoria mnogości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. 2. W. Marek, J. Onyszkiewicz, Elementy logiki i teorii mnogosci w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996. 3. H. Rasiowa, Wstęp do matematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1971, 1984, 1998. 4. J. Tiuryn, Wstęp do teorii mnogości i logiki, skrypt UW. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: * Student ma opanowaną w zawwansowanym stopniu - podstawową wiedzę ogólną z zakresu analizy matematycznej, algebry, matematyki dyskretnej (elementy logiki i teorii mnogości, kombinatoryki i teorii grafów), metod probabilistycznych i statystyki (ze szczególnym uwzględnieniem metod dyskretnych) (K_W01). W szczególności: - Ma wiedzę w zakresie operacji na zbiorach. - Zna pojęcie relacji i funkcji oraz ich podstawowe własności. - Rozumie zasadę abstrakcji matematycznej i własności relacji równoważności. - Zna pojęcie mocy zbioru. - Rozumie pojęcie częściowego porządku i porządku dobrze ufundowanego. - Ma podstawową wiedzę w zakresie logiki zdaniowej oraz logiki pierwszego rzędu. Umiejętności * Student rozumie tekst matematyczny i potrafi napisać prosty dowód. * Student potrafi wykonywać działania na zbiorach, również nieskończone. * Student umie badać podstawowe własności funkcji i relacji. * Student potrafi wskazywać klasy abstrakcji relacji równoważności. * Student umie wyznaczać moce zbiorów. * Student potrafi znajdować kresy górne i dolne i posługiwać się indukcją. * Student umie stwierdzić czy dana formuła logiczna jest tautologią. * Student potrafi zastosować wiedzę matematyczną do formułowania, analizowania i rozwiązywania związanych z informatyką zadań o średnim poziomie złożoności (K_U01). * Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie (K_U02). * Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K_U09). Kompetencje * Student rozumie potrzebę ścisłości w definiowaniu pojęć i wnioskowaniu matematycznym. * Student ma przygotowanie do samodzielnego studiowania zagadnień opisanych w języku matematyki. * Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyszukiwania informacji w literaturze oraz zasięgania opinii ekspertów (K_K03). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć przedmiot należy zaliczyć ćwiczenia i zdać egzamin. Aby zaliczyć ćwiczenia należy koniecznie zaliczyć: * prace domowe; * klasówkę; * testy internetowe (moodle). O zaliczeniu ćwiczeń decyduje prowadzący ćwiczenia. Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej. Część uczestników może być zaproszona na uzupełniający egzamin ustny. Ocena końcowa z przedmiotu zostanie ustalona (w pierwszym terminie) na podstawie maksimum z dwóch wielkości: 1. Wynik egzaminu 2. Średnia ważona wyniku klasówki (30%) i egzaminu (70%) Punkty z ewentualnej klasówki poprawkowej nie liczą się do wyniku końcowego. W drugim terminie ocena końcowa będzie ustalana na podstawie samego egzaminu. Do egzaminu zerowego (przed sesją zimową) mogą przystąpić osoby, które: * uzyskały z klasówki co najmniej 90% punktów, * mają zaliczone prace domowe, * zgłoszą gotowość do egzaminu najpóźniej 7 stycznia. Tryb egzaminu zerowego (ustny/pisemny) zależnie od liczby chętnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jacek Chrząszcz, Paweł Urzyczyn | |
| Prowadzący grup: | Łukasz Bożyk, Jacek Chrząszcz, Anna Lisiecka, Anh Linh Nguyen, Wanda Niemyska, Aleksy Schubert, Michał Skrzypczak, Jerzy Tyszkiewicz, Paweł Urzyczyn, Daria Walukiewicz-Chrząszcz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
WYK
WYK
PT CW
CW
CW
CW
CW
|
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jacek Chrząszcz, Paweł Urzyczyn | |
| Prowadzący grup: | Łukasz Bożyk, Jacek Chrząszcz, Jadwiga Czyżewska, Łukasz Kamiński, Kacper Kluk, Anh Linh Nguyen, Wanda Niemyska, Aleksy Schubert, Michał Skrzypczak, Jerzy Tyszkiewicz, Paweł Urzyczyn, Daria Walukiewicz-Chrząszcz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
