Projekt badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-218bPRB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt badawczy |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Grupa przedmiotów obowiązkowych dla informatyki magisterskiej-specj. Automaty, logika, złożoność Grupa przedmiotów obowiązkowych dla informatyki magisterskiej-specjalność Algorytmika Grupa przedmiotów obowiązkowych dla informatyki magisterskiej-specjalność Ekonomia algorytmiczna Grupa przedmiotów obowiązkowych dla informatyki magisterskiej-specjalność Języki programowania Grupa przedmiotów obowiązkowych dla informatyki magisterskiej-specjalność Kryptografia Grupa przedmiotów obowiązkowych dla informatyki magisterskiej-specjalność Systemy informatyczne |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Professional Skills in Computer Science 1000-217bPSC |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przeprowadzenie przez studentów niewielkiego projektu badawczego: teoretycznego lub eksperymentalnego. |
Pełny opis: |
Tematyka projektu jest co do zasady związana ze specjalizacją. Prowadzący proponuje temat małego projektu dla indywidualnego studenta zainteresowanego teoretyczną pracą badawczą lub pracą eksperymentalną, związaną z praktyką. Temat teoretyczny może polegać na dogłębnym przeczytaniu 1–2 prac badawczych i otaczającej literatury tematu (dodatkowe 3–4 prace) oraz wykonaniu drobnej pracy twórczej na bazie poznanej wiedzy. Praca twórcza może przyjmować różne formy: - Poprawienie błędów i nieścisłości w czytanych pracach. - Rozwinięcie skrótowo opisanych fragmentów dowodów. - Uogólnienie wyników w prosty, ale niezupełnie trywialny sposób. - Próba zastosowania techniki z pracy do innego problemu. Temat praktyczny może polegać na dogłębnym przeczytaniu 1-2 prac badawczych i otaczającej literatury tematu oraz wykonaniu drobnej pracy twórczej na bazie poznanej wiedzy. W ramach lektury wskazane jest także zapoznanie się z opisywanymi narzędziami, ewentualnie próba powtórzenia opisywanych w pracach wyników eksperymentalnych. Praca twórcza może przyjmować różne formy: - Krytyczna analiza i wskazanie słabych stron pracy. - Wskazanie możliwych kierunków rozszerzenia pracy. - Analiza wykonalności możliwych rozszerzeń, wskazanych w pracy jako "future work". - Próba zastosowania techniki z pracy do innego problemu. Teoretyczny projekt typu Reading Group Prowadzący proponuje tematykę i relewantny zbiór literatury naukowej. Może się on składać na przykład z serii kilku prac naukowych, kilku rozdziałów z książki lub połączenia powyższych. Do tematyki zgłasza się grupa 2-3 studentów, których zadaniem jest przeczytanie, zreferowanie i przedyskutowanie proponowanej literatury. Celem takiej grupy jest dogłębne zrozumienie tematu i opracowanie go w formie skryptu. Spotkania mogą mieć formę mikroseminarium organizowanego przez studentów wraz z prowadzącym. |
Literatura: |
Współczesna literatura z danej dziedziny, w tym czasopisma naukowe i dane z Internetu. Szczegóły przedstawia prowadzący. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu problemy, metody i narzędzia w wybranej dziedzinie informatyki (K_W01) - metody prowadzenia badań naukowych w informatyce (K_W03) - aktualne trendy oraz najnowsze osiągnięcia w wybranych dziedzinach informatyki (K_W05) - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W08) - znaczenie rozwoju nowych technologii informatycznych we współczesnym świecie (K_W09) Umiejętności - absolwent potrafi: - formułować złożone problemy w wybranej dziedzinie informatyki i dobierać właściwe metody ich rozwiązywania (K_U01) - formułować i weryfikować eksperymentalnie lub analitycznie hipotezy związane z problemami badawczymi w wybranej dziedzinie informatyki (K_U02) - właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, dokonywać oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji (K_U04) - posługiwać się nowoczesnymi narzędziami, metodami i technologiami stosowanymi w wybranej dziedzinie informatyki (K_U05) - komunikować się na tematy informatyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców; prowadzić debatę; przygotować prezentację (artykuł) z użyciem narzędzi informatycznych (K_U07) - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się i ukierunkowywać innych w tym zakresie (K_U09) - pracować zespołowo, w tym podejmować wiodącą rolę w zespołach (K_U10) Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K_K01) - wykorzystywania własnej wiedzy i umiejętności oraz opinii ekspertów do rozwiązywania problemów, w tym problemów badawczych (K_K02) - twórczego i innowacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów (K_K03) - uwzględniania interesu społecznego w aktywności naukowej i zawodowej oraz inicjowania działań w tym kierunku (K_K04) - przestrzegania zasad etyki zawodowej i podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna lub prezentacja wyników przeglądu literatury lub badań własnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lorenzo Clemente, Stefan Dziembowski, Adam Karczmarz, Janina Mincer-Daszkiewicz, Aleksy Schubert, Oskar Skibski, Jerzy Tyszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Lorenzo Clemente, Stefan Dziembowski, Adam Karczmarz, Janina Mincer-Daszkiewicz, Aleksy Schubert, Oskar Skibski, Jerzy Tyszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.