Automaty, logika i gry
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1000-2M22ALG |
| Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
| Nazwa przedmiotu: | Automaty, logika i gry |
| Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
| Grupy: |
Grupa przedmiotów obieralnych dla informatyki magisterskiej- specjalność Automaty, logika, złożoność Przedmioty obieralne dla informatyki i ML Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
| Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
| Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
| Wymagania (lista przedmiotów): | Języki, automaty i obliczenia 1000-214bJAO |
| Założenia (lista przedmiotów): | Logika dla informatyków 1000-217bLOG |
| Skrócony opis: |
Wykład opisuje związki pomiędzy logiką a automatami skończonymi. Punktem wyjścia jest klasyczne twierdzenie, że automaty skończone opisują dokładnie te języki, które można zdefiniować w logice monadycznej drugiego rzędu. Wykład omawia daleko idące rozszerzenia tego twierdzenia, dotyczące przede wszystkim obiektów nieskończonych, takich jak nieskończone słowa czy drzewa. Ważną rolę w teorii odgrywają pewne gry matematyczne, przede wszystkim tzw. gry parzystości, w których rozgrywka jest nieskończona. |
| Pełny opis: |
Wykład podąża według programu i slajdów przedstawionych na stronie https://www.mimuw.edu.pl/~bojan/2020-2021-2/automata-logic-and-games 1. Automaty i logika monadyczna dla słów skończonych 2. Półgrupy i kompozycjonalność dla logiki 3. Logika pierwszego rzędu i pokrewne 4. Słowa nieskończone i automaty Büchiego na nich 5. Determinizacja automatów na słowach nieskończonych 6. Gra i ich determinacja 7. Automaty alternujące oraz logika temporalna LTL 8. Algorytmy rozwiązujące gry parzystości 9. Drzewa skończone 10. Drzew nieskończone 11. Twierdzenie Rabina 12. Logiki temporalne i struktury Kripkego 13. Rachunek mi 14. Grafy 15. Transdukcje Przedmiot jest przeznaczony również dla doktorantów. |
| Literatura: |
Podstawowym materiałem będą slajdy https://www.mimuw.edu.pl/~bojan/2020-2021-2/automata-logic-and-games Uzupełniającym materiałami są: * Wolfgang Thomas. Languages, Automata and Logic * Mikołaj Bojańczyk i Wojciech Czerwiński. An automata toolbox * Mikołaj Bojańczyk. Recognisable languages … |
| Efekty uczenia się: |
Wykład ma być obszernym wprowadzeniem do współczesnych badań dotyczących automatów i logiki. Dzięki wykładowi student powinien zapoznać się z teorią używaną w tych badaniach, wraz z powiązaniami z pozornie odległymi zagadnieniami takimi jak teoria gier czy topologia. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z przedmiotu jest pisemny. Poprzedzony będzie dwoma seriami zadań domowych. W razie chęci poprawienia oceny możliwy będzie egzamin ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Michał Skrzypczak | |
| Prowadzący grup: | Michał Skrzypczak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
