Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-2PSCW2P |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego studia 2-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Zaliczony wykład z psychologii dla nauczycieli (lub równoważny). |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz dyskusja nad wybranymi zagadnieniami z psychologii inspirowana wskazaną lekturą i przykładami „z życia”. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie - Po co nauczycielom psychologia? • Wstęp formalny Program zajęć, wymagania prowadzącego, preferencje studentów, zaliczanie przedmiotu • Część merytoryczna Dyskusja o przedmiocie psychologii i jako nauce oferującej narzędzia poznawcze do analizy opisu i rozumienia procesów psychicznych i zachowania człowieka Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela – odowołanie się do własnych obserwacji nauczycieli i własnych doświadczeń w roli ucznia 2. Część pierwsza – Nauczyciel (N) • Rola i powinności jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy • Nauczyciel jako przywódca grupy/klasy – kierowanie klasą a efekty dydaktyczne i wychowawcze • Nauczyciel jako osoba kierująca uczeniem się uczniów (U) – oczekiwania, stereotypy N wobec U, motywowanie do nauki • Nauczyciel jako wychowawca wspierający rozwój samoregulacji proaktywnej/intencjonalnej U - • Trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe 3. Część druga – Uczeń (U) • Uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych, • Uczeń jako członek grupy – popularność z pozycja w grupie, akceptacja i obrzucenie przez rówieśników • Uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze 4. Część trzecia – Rodzina • Rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji. • Interakcyjne podejście do wychowania na terenie rodziny: relacja rodzic- dziecko i obopólny wkład w jej kształt oraz skutki psychologiczne u dziecka i rodzica (rodziców). 5. Część czwarta - Relacja uczeń- nauczyciel (2 zajęcia) • Czynniki wpływające na spostrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów • Budowanie relacji i rola komunikacji w tym procesie • Nauczyciel efektywny dydaktycznie i wychowawczo 6. Część piąta – Nauczyciel w relacji z innymi elementami systemu szkolnego • Współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną) • Podsumowanie |
Literatura: |
Podana przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Rozpoznawanie zadań nauczyciela jako osoby kierującej procesem nauczania • Znajomość mechanizmów postrzegania społecznego i ich znaczenia dla efektywności nauczania • Znajomość potencjalnych trudności psychologicznych związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela • Rozpoznawanie obszarów wspólpracy nauczyciela i innych specjalistów zaangażowanych w oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze podejmowane w stosunku do ucznia. • Umiejetność opisywania rodziny jako pierwotnego środowiska socjalizacji. Kompetencje poznawcze • Rozumienie znaczenia wiedzy psychologicznej w pracy nauczyciela • Rozumienie podstawowych zasad myślenia systemowego o odniesieniu do rodziny • Umiejętność opisania znaczenia jakości relacji uczeń – nauczyciel dla efektywności nauczania Kompetencje społeczne: • Rozumienie znaczenia procesów komunikacji dla procesów budowania relacji. • Rozpoznawanie znaczenia postaw i zachowań sprzyjających efektywności dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie testu końcowego (50%) i prac zadawanych w trakcie zajęć (50%). 50-60%: 3 61-70%: 3,5 71-80%: 4 81-90%: 4,5 91-100%: 5 Dopuszczalne są 4 nieobecności, w tym 2 nieusprawiedliwione. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.