Surowce skalne i mineralne w przestrzeni publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-TSSMPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Surowce skalne i mineralne w przestrzeni publicznej |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Tutorial do wyboru na I semestrze I roku st. na kierunku geologia poszukiwawcza |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu mineralogii i petrologii; bierna znajomość j. angielskiego na poziomie przynajmniej B2. |
Skrócony opis: |
Tutorial ma za zadanie zwrócenie uwagi na znaczenie surowców skalnych i mineralnych wykorzystywanych przez człowieka na przestrzeni wieków w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej, w tym z uwzględnieniem szeroko rozumianego przemysłu, budownictwa i dziedzin wykorzystywanych w celach zdrowotnych (kosmetologia i medycyna). Ma on za zadanie nauczyć krytycznego spojrzenia na wykorzystywanie surowców skalnych i mineralnych, a także wskazania ich cech, zarówno pożądanych jak i niepożądanych w kontekście użyteczności dla człowieka. Podczas zajęć student, w zależności od wybranej tematyki tutorialu, będzie mógł samodzielnie realizować wybrane prace analityczne, bądź prowadzić krytyczną analizę dostępnych informacji literaturowych. |
Pełny opis: |
Tutorial ma za zadanie zwrócenie uwagi na znaczenie surowców skalnych i mineralnych wykorzystywanych przez człowieka na przestrzeni wieków w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej, w tym z uwzględnieniem szeroko rozumianego przemysłu, budownictwa i dziedzin wykorzystywanych w celach zdrowotnych (kosmetologia i medycyna). Znajomość cech fizycznych i chemicznych skał, sposobu ich wydobycia i podatności na określone procesy deterioracji ma ogromne znaczenie przy odpowiednim zastosowaniu danego surowca. Podobnie jest z minerałami wykorzystywanymi jako surowce mineralne w codziennym życiu. W zależności od obranej dziedziny: architektura, budownictwo, przemysł, kosmetyka, medycyna, bądź innych ustalonych przez Tutora i podopiecznego, analizowane będzie zastosowanie danego surowca. Rozpatrywane będą jego cechy, właściwości, a także umiejętność i skuteczność jego zastosowania w określonej dziedzinie. Zajęcia będą się składały z następujących etapów: 1. Wybór zakresu tematycznego – surowca i jego zastosowanie; 2. W zależności od wyboru zagadnienia ustalany jest sposób pracy – opracowanie na podstawie dostępnej literatury i badań lub prace laboratoryjne mające ustalić możliwość zastosowania i przydatność danego surowca w określonej dziedzinie (np. badania petrograficzne, skaningowe, EDS, wytrzymałościowe); 3. Analiza zebranego materiału literaturowego – dyskusja nt. możliwych zastosowań lub sprawozdanie z samodzielnie przeprowadzonych badań i obserwacji wybranego surowca w oparciu o dotychczasowe dane. 4. W przypadku samodzielnej pracy laboratoryjnej analiza i interpretacja otrzymanych wyników w aspekcie zastosowania wybranego surowca w przestrzeni publicznej. 5. Omówienie wyników dotychczasowych prac, sposobu opracowania zgromadzonego materiału literaturowego, bądź pozyskanych wyników laboratoryjnych. |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Pinińska J. (red.) 2003. Własności wytrzymałościowe i odkształceniowe skał. Zakład Geomechaniki; Instytut Hydrogeologii i Geologii Inżynierskiej, Warszawa. Czasopisma: Sztuka Architektury; Świat Kamienia; Nowy Kamieniarz. Gągol J. (red.) 2006. Kamienie budowlane w Polsce. PIG; Warszawa-Kielce. Kopczyński K., Skoczylas J. 2006. Kamień w religii, kulturze i sztuce, 147 str. Wydawnictwo Naukowe UAM; Poznań. Kosmowska-Ceranowicz B. 2012. Bursztyn w Polsce i na świecie, 300 str. Wydawnictwo UW; Warszawa. Rajchel J. 2005. Kamienny Kraków. Spojrzenie geologa, 236 str. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH; Kraków. Labus M. 2008. Metody geologiczne w ocenie stanu zachowania kamiennych elementów budowlanych, 128 str. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. Sen G. 2001. Earth’s materials: minerals and rocks. Prentice Hall. Pichler H., Schmitt-Riegraf C. 1997. Rock-forming Minerals in Thin Section. Springer Science & Business Media. |
Efekty uczenia się: |
W czasie tutorialu student realizuje co najmniej 4 z poniższych efektów (w zależności od przyjętego sposobu zaliczenia i zakresu tutorialu) - potrafi samodzielnie dokonać krytycznego wyboru dostępnych informacji literaturowych; - umie zaplanować właściwy tok analityczny dla wybranego przez siebie surowca i jego zastosowania; - syntetycznie opracowuje pozyskane materiały literaturowe w formie esejów; - krytycznie analizuje otrzymane dane eksperymentalne; - umie przygotować popularnonaukową prezentacje multimedialną; - umie przygotować pełne sprawozdanie z badań eksperymentalnych zarówno w formie operatu jak i prezentacji multimedialnej. Efekty uczenia się w obszarze wiedzy: K_W01 – ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W02 – zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych K_W10 – ma pogłębioną wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał K_W12 – zna metody pozwalające na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych Efekty uczenia się w obszarze umiejętności: K_U04 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe K_U08 – potrafi w pogłębiony sposób interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim K_U11 – ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych: K_K01 – jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego K_K06 – skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badańbadań |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto na ocenę końcową składają się co najmniej jeden esej lub sprawozdanie z badań eksperymentalnych w formie operatu. Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany. W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA. |
Praktyki zawodowe: |
nie są wymagane |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Tutorial, 16 godzin, 2 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Domańska-Siuda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Marcinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Tutorial - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.