Systemy informacji przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-215SIP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.204
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy informacji przestrzennej |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, OCHRONA ŚRODOWISKA, III rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Umiejętność sprawnej obsługi komputera, znajomość organizacji plików, znajomość arkuszy kalkulacyjnych |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nauka wykorzystania technik GIS do tworzenia, obróbki, analizy i prezentacji danych łączących informacje biologiczne i informacje przestrzenne, opisujące środowisko. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia będą obejmować część wprowadzającą w formie prezentacji, pełniącej rolę przygotowania i instruktażu do części zasadniczej – praktycznej. Tematyka i szczegółowy zakres ćwiczeń: • bazy danych: typy danych, normalizacja, relacje, jakość danych • podstawy kartografii, mapy cyfrowe: układy współrzędnych, odwzorowania, rodzaje danych GIS, • tworzenie geobaz: rodzaje i formaty baz GIS; import i przekształcanie danych, • tworzenie map i wizualizacja danych: praca z warstwami, atrybuty obiektów, edycja danych, klasyfikacja w zależności od atrybutów, używanie symboliki do prawidłowej prezentacji treści mapy, • analiza danych: wyszukiwanie danych względem atrybutów i lokalizacji, generalizacja, relacje i złączenia, podsumowania w różnych aspektach i skalach przestrzennych. • przygotowanie wydruków na potrzeby publikacji i prac |
Literatura: |
http://www.qgistutorials.com/en/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Posiada wiedzę o metodach, narzędziach, technikach i źródłach pozyskiwania danych, niezbędnych samorządom terytorialnym do zrównoważonego zarządzania przestrzenią i planistom i urbanistom w praktyce planistycznej. (K_W02, K_W03) Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu, interpretacji, a także prognozowania i planowania zjawisk przestrzennych wywołanych działalnością człowieka, używając przy tym różnorodnych metod i narzędzi informatycznych. (K_W03) Potrafi gromadzić prawidłowe obserwacje i analizy zjawisk przestrzennych (przyrodniczych, społecznych, prawnych, ekonomicznych), a następnie wyjaśniać ich wzajemne powiązania. (K_W05) UMIEJĘTNOŚCI Umie samodzielnie zbierać informacje o danym terenie lub projektować badania diagnozujące sytuację społeczno-ekonomiczną, niezbędne w przypadku planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego. (W_U01) Potrafi odpowiednio dobrać literaturę przedmiotu oraz źródła (bazy danych, opracowania kartograficzne i planistyczne), a następnie zinterpretować informacje i dane w nich zawarte, a także wyciągać wnioski i formułować opinie. (K_U06) Potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych: lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym. (K_U10) Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne. (K_U10) Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać zdobytą wiedzę, a także zabierać głos w debatach publicznych, uzasadniając swoje stanowisko. (K_U12) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. (K_K02) Potrafi brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania i współpracować w ramach interdyscyplinarnego zespołu w zakresie planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego. (K_K01) Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Posiada wiedzę o metodach, narzędziach, technikach i źródłach pozyskiwania danych, niezbędnych samorządom terytorialnym do zrównoważonego zarządzania przestrzenią i planistom i urbanistom w praktyce planistycznej. Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną do opisu, interpretacji, a także prognozowania i planowania zjawisk przestrzennych wywołanych działalnością człowieka, używając przy tym różnorodnych metod i narzędzi informatycznych. Potrafi gromadzić prawidłowe obserwacje i analizy zjawisk przestrzennych (przyrodniczych, społecznych, prawnych, ekonomicznych), a następnie wyjaśniać ich wzajemne powiązania. Umie samodzielnie zbierać informacje o danym terenie lub projektować badania diagnozujące sytuację społeczno-ekonomiczną, niezbędne w przypadku planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego. Potrafi odpowiednio dobrać literaturę przedmiotu oraz źródła (bazy danych, opracowania kartograficzne i planistyczne), a następnie zinterpretować informacje i dane w nich zawarte, a także wyciągać wnioski i formułować opinie. Potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych: lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym. Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organizacjach gospodarczych, prywatnych, non profit realizujących cele publiczne. Potrafi komunikować się z otoczeniem i przekazywać zdobytą wiedzę, a także zabierać głos w debatach publicznych, uzasadniając swoje stanowisko. Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania kompetencji, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Potrafi brać odpowiedzialność za powierzone mu zadania i współpracować w ramach interdyscyplinarnego zespołu w zakresie planowania przestrzennego bądź społeczno-gospodarczego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie sprawność w opracowywaniu i prezentacji danych w formie map, zarówno w zakresie techniki, jak i treści. Zaliczenie będzie mieć formę egzaminu składającego się z dwóch części - teoretycznej na temat podstaw związanych z geoprzetwarzaniem oraz praktycznej sprawdzającej umiejętność wykonywania analiz w oprogramowaniu GIS (na zajęciach będzie prezentowany QGIS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Chiliński, Piotr Tykarski | |
Prowadzący grup: | Michał Chiliński, Piotr Tykarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Chiliński, Piotr Tykarski | |
Prowadzący grup: | Piotr Tykarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.