Fotosynteza - przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-236FPTP |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Fotosynteza - przeszłość, teraźniejszość i przyszłość |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Wykład przeznaczony dla studentów którzy zdobyli podstawowe wiadomości z biochemii roślin i biologii komórki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje zagadnienia ewolucji i zróżnicowania aparatu fotosyntetycznego, opis charakterystyki spektralnej procesu fotosyntezy oraz kierunków badań nad jego usprawnieniem w celu stworzeniem wydajnych układów sztucznych. Wykład może być kontynuacją wykładu "Biogenezy i struktury chloroplastów." |
Pełny opis: |
Ewolucja i struktura aparatu fotosyntetycznego na przykładzie Synechocystis sp. i roślin wyższych. Charakterystyka spektralna procesu; rodzaje chlorofili i barwników towarzyszących. Chlorofil a vs. chlorofil d. Adaptacja do warunków współczesnych (wygaszanie nadmiaru energii, zmiany strukturalne i funkcjonalne). Kierunek badań – biotechnologia w usprawnieniu procesu fotosyntezy. Omówienie zagadnień i prób wprowadzania dodatkowych enzymów, szlaków, barwników mających usprawnić przebieg fotosyntezy. Kierunek badań – „mimika” – próby naśladowania przyrody. Omówienie zagadnień związanych z próbą utworzenia układów zbliżonych do naturalnych wzorowanych na centrach reakcji fotosyntetycznych. Odtworzenie centrum idealnego – „perpetuum mobile” a natywne układy. Porównanie w/w układów z innym kierunkiem badań dotyczącym wykorzystania izolowanych kompleksów fotosyntetycznych, immobilizacja kompleksów, możliwości ich wykorzystania i zastosowania. Kierunek badań – Sztucznie projektowane makiety białkowe. Przybliżenie zagadnień de novo projektowanych makiet białkowych utworzonych na wzór kompleksów fotosyntetycznych. Od projektu in silico do izolowanego, funkcyjnego białka. Obecny stan badań nad sztuczną fotosyntezą. Podsumowanie ogólnego stanu wiedzy, zagadnień i wyzwań jakie pojawiają się przed badaczami zajmującymi się reakcjami fotosyntetycznymi. |
Literatura: |
http://www.life.uiuc.edu/govindjee/photoweb/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Rozumie budowę i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych 2. Zna funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne między składowymi komórki. 3. Rozumie podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biologii roślin, genetyki i biologii molekularnej. 4. Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych. UMIEJĘTNOŚCI 1. Czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2 2. Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów. 3. Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych 2. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej biologii roślin 3. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej 4. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach z dziedziny fotosyntezy i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia wymagana jest obecność na wykładach oraz przygotowanie pisemnej pracy seminaryjnej na wskazany przez prowadzącego temat z fotosyntezy. Ocena przygotowanej pracy jest oceną z wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.