Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia ekosystemów wodnych i lądowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-ZS-EKOWIL
Kod Erasmus / ISCED: 13.104 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekologia ekosystemów wodnych i lądowych
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty 4EU+ (z oferty jednostek dydaktycznych)
Przedmioty obowiązkowe, ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKA, sem. 2, W. BIOLOGII
Strona przedmiotu: http://hydro.biol.uw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot jest w całości realizowany w trakcie kilkudniowego wyjazdu terenowego. Celem zajęć jest przedstawienie aktualnego stanu wiedzy na temat zastosowania ekologii w ocenie i monitoringu stanu środowiska oraz usuwaniu skutków antropopresji. W trakcie zajęć studenci realizują w 3-6 osobowych zespołach badawczych tematy dotyczące problematyki zajęć. Wyniki przeprowadzonych przez siebie badań studenci przedstawiają podczas prezentacji podsumowującej zajęcia. W trakcie zajęć odbywają się również interaktywne warsztaty o charakterze seminaryjno-wykładowym, na których każdy ze studentów prezentuje krótkie opracowanie literaturowe, a prowadzący zajęcia moderują dyskusję jak również przekazują studentom wiedzę niezbędną do zaliczenia przedmiotu.

Skrócony opis:

Podstawy ekologii ekosystemów wodnych i lądowych. Podstawy metodyki pracy ekologa w terenie i laboratorium. Ocena stopnia i charakteru zmian antropogenicznych w środowisku (zanik i przekształcanie siedlisk, fragmentacja krajobrazu, eksploatacja, introdukcje obcych gatunków). Zastosowania ekologii w ocenie i monitoringu stanu środowiska oraz usuwaniu skutków antropopresji.

Pełny opis:

Ekologia jako dyscyplina naukowa. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu ekologii (środowisko, siedlisko, czynniki ograniczające, zakres tolerancji, adaptacje, stres, osobnik, populacja, gatunek, biocenoza, ekosystem, krajobraz). Antropogeniczne zmiany w środowisku: zanik i przekształcanie siedlisk, fragmentacja krajobrazu, introdukcje (celowe i przypadkowe) obcych gatunków, i ich konsekwencje dla osobnika, populacji, struktury biocenoz i ekosystemów. Możliwości rekonstrukcji przeszłych stanów ekosystemów i biocenoz. Antropopresja jako czynnik doboru. Fizjologia i ekologia osobnika w warunkach zmienionych przez człowieka. Ekstremofile. Różnorodność biologiczna. Różnorodność gatunkowa i metody jej oceny. Ochrona różnorodności biologicznej. Współczesne zagrożenia. Szósta ekstynkcja. Procesy populacyjne i ekologia oddziaływań międzygatunkowych w warunkach antropopresji. Struktura biocenoz i biologiczne sposoby kontroli biomasy poziomów troficznych. Koncepcja ekosystemu. Produktywność ekosystemów wodnych i lądowych. Zastosowania ekologii w praktyce ochrony przyrody i kształtowania środowiska.

Literatura:

Begon, M., Mortimer, M. 1989. Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWRiL, Warszawa, 356 s.Begon, M., Harper, J.L., Townsend, C.R., 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. wyd., Blackwell, 876 Krebs, Ch. J., 1996. Ekologia. PWN, Warszawa.s. Weiner, J. 1999. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student powinien posiąść gruntowną znajomość ekologii (osobnika, populacji, biocenozy i ekosystemu) w warunkach niezaburzonych działalnością człowieka i w warunkach antropopresji, umieć stosować proste metody oceny stanu środowiska, proponować metody przeciwdziałania skutkom antropopresji.

K_W02 Os I

K_W05 Os I

K_W10 Os II

KW 09 BI I

KW 10 BI I)

K_W16 BI I

K_W11 BI II

K_W07 Os I

K_W17 BI I

K_U02 Os I

K_02 BI II

K_U08 BI II

K_U11 B II

K_U09 B II)

K_K07 BI

K_k10 Os II

K_K03 BI

K_K09 Os II

Metody i kryteria oceniania:

UWAGA! Integralną częścią ćwiczeń są dwa 5-dniowe wyjazdy terenowe realizowane w kwietniu i/lub na początku czerwca (dokładne terminy podawane są dla konkretnych lat akademickich).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)