Zarządzania ekorozwojem organizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-ZS-ZAEKOO-z |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzania ekorozwojem organizacji |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKA, sem. 1, W. ZARZĄDZANIA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Skrócony opis przedmiotu Przedmiot dotyczy problematyki rozwoju zrównoważonego w kontekście zarządzania organizacją, w szczególności przedsiębiorstwem. Omówiona zostanie istota idei rozwoju zrównoważonego oraz podstawowe koncepcje, teorie i narzędzia zarządzania środowiskowego. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Tematyka wykładów: 1. Relacje pomiędzy organizacją i otoczeniem. Otoczenie zewnętrzne organizacji; Analiza ryzyk i zarządzanie ciągłością działania (business continuity management); Społeczna odpowiedzialność organizacji i etyka biznesu. 2. Zarządzanie procesami i jakością. Zarządzanie łańcuchem dostaw i koncepcja lean manufacturing. Reinżynieria procesów gospodarczych i doskonałość operacyjna; Total Quality Management, Six Sigma i normy serii ISO 9000; Rola technologii w zarządzaniu procesami i jakością. 3. Diagnozowanie złożonych problemów biznesowych. Dynamika systemów – modelowanie zróżnoważonego rozwoju i systemów biznesowych. 4. Zrównoważone projektowanie i produkcja. Racjonalizacja zużycia materiałów i energii; Praktyki zarządzania odpadami; Obliczanie możliwych oszczędności kosztów energii i materiałów. 5. Systemy zarządzania środowiskowego. Norma ISO 14001 i rodzina standardów ISO 14000; System ekozarządzania i audytu EMAS w Unii Europejskiej. 6. Ekorozwój i marketing. Model cyklu życia produktu. Zachowania nabywców i dyfuzja innowacji; Ukryte koszty działań marketingowych dla środowiska i marketing przyjazny dla środowiska; Ekologia i ekorozwój jako wyróżnik, unikatowa propozycja sprzedaży i źródło wartości marki. 7. Ekorozwój jako element strategii organizacji. Strategia organizacji; Analizy otoczenia i wewnętrzne; Przygotowywanie biznes planów. Tematyka ćwiczeń: Analiza treści wykładu w kontekście praktyki zarządzania, między innymi: 1. Relacje pomiędzy organizacją i otoczeniem. Analiza interesariuszy; analiza PEST, analiza 5 sił Portera 2. Zarządzanie procesami i jakością. Analiza łańcucha wartości; Cięcie kosztów. 3. Diagnozowanie złożonych problemów biznesowych. Diagram Ishikawy (ości ryby); Analiza SWOT (sił, słabości, szans i zagrożeń). 4. Zrównoważone projektowanie i produkcja. Analiza przepływów materiałowych (MFA); Środowiskowa ocena cyklu życia (LCA); Macierz MET (Materiały, Energia i Toksyczność). 5. Systemy zarządzania środowiskowego. Rachunkowość ekologiczna, w tym podejście FCA. 6. Ekorozwój i marketing. Marketingowy proces STP (segmentacja-targetowanie-pozycjonowanie); Marketing mix (produkt, miejsce, promocja, cena). Wykorzystanie oznakowań ekologicznych ( w tym Ecolabel w Unii Europejskiej). 7. Ekorozwój jako element strategii organizacji. Analiza SWOT. Planowanie projektów ekorozwojowych. |
Literatura: |
Literatura 1. Stefan Schaltegger, Roger Burritt, Holger Petersen, An Introduction to Corporate Environmental Management: Striving for Sustainability, Greenleaf Publishing, Sheffiled 2003. 2. Chris Barrow, Environmental Management for Sustainable Development (Routledge Introductions to Environment), Routledge, New York 2006, 3. Regulation (Ec) No 1221/2009 Of The European Parliament And Of The Council of 25 November 2009 on the voluntary participation by organisations in a Community eco-management and audit scheme (EMAS), 4. ISO 14001:2004, Environmental management systems – Requirements with guidance for use 5. Zasoby internetowe zawierające opis faktów, dane statystyczne, standardy środowiskowe, przykładowe analizy i studia przypadków |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Po zakończeniu kursu, student Wykład: 1. Identyfikuje relacje pomiędzy organizacją i otoczeniem. 2. Porównuje koncepcje zarządzania procesami i jakością. 3. Wyjaśnia modelowanie zrównoważonego rozwoju i systemów biznesowych. 4. Analizuje problematykę racjonalizacji zużycia materiałów i energii, zarządzania odpadami 5. Wyjaśnia warunki konieczne dla wdrożenia systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z normą ISO 14001 i standardem EMAS, 6. Porównuje systemy zarządzania środowiskowego według norm ISO serii 14000 i EMAS 7. Wiąże problematykę ekorozwoju z działalnością marketingową. 8. Uzasadnia czynniki ekorozwojowe w zarządzaniu strategicznym. Ćwiczenia: 1. Przygotowuje analizę otoczenia zewnętrznego organizacji, analizę interesariuszy, analizę PEST, 5 sił Portera oraz ryzyk związanych z działalnością gospodarczą, 2. Rozpoznaje główne źródła wartości dodanej w działalności gospodarczej zgodnie z modelem łańcucha wartości, 3. diagnozuje złożone problemy biznesowe w oparciu o diagram Ishikawy, analizę SWOT. 4. Interpretuje wyniki analiz MFA, LCA i macierzy MET, 5. Oblicza możliwe oszczędności kosztów energii i materiałów, 6. Tworzy przekaz marketingowy, promujący produkt przyjazny dla środowiska, 7. Przygotowuje plan projektu ekorozwojowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Test pisemny, projekty i zadania grupowe i indywidualne. Kryteria oceniania: • do 50 % ocena 2.0 • 51 – 65 % ocena 3.0 • 66 – 75 % ocena 3.5 • 76 – 83 % ocena 4.0 • 84 – 91 % ocena 4.5 • 92 -100 % ocena 5.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.