Non-alphabetic Writing Systems and Graphic Communication: A Theoretical Approach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-SI-NAWSAGCATAI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Non-alphabetic Writing Systems and Graphic Communication: A Theoretical Approach |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria doktoranckie |
Skrócony opis: |
Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorantom, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, współczesne pisma niealfabetyczne takie jak chiński czy japoński, pisma o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, graficzne i/lub wizualne systemy komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne. |
Pełny opis: |
Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorantom, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, współczesne pisma niealfabetyczne takie jak chiński czy japoński, pisma o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, graficzne i/lub wizualne systemy komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne, w celu wypracowania eklektycznej metodologii i teorii przydatnej dla przedmiotu badań. Główne tematy do omówienia to: - (Podstawy) językoznawstwa kognitywnego do badania systemów pisma i komunikacji graficznej - (Podstawy) neuronauki kognitywnej do badania systemów pisma i komunikacji graficznej oraz tzw. literackości (literacy) i numeryczności (numeracy) - Semiologia narracji wizualnych (m.in. komiksy, kodeksy mezoamerykańskie) - Multimodalność w systemach komunikacji graficznej - Terminologia w badaniach nad systemami pisma i komunikacji graficznej Wybór tematów zostanie poszerzony zgodnie z tematami prac doktorskich uczestników. Należy pamiętać, że wyżej wymienione tematy nie będą prezentowane w sposób właściwy dla kursów monograficznych. Ideą seminarium jest udział uczestników w pogłębionej dyskusji na wybrany temat po uprzednim zapoznaniu się z obszerną lekturą. Spotkania dyskusyjne nad lekturami odbywają się naprzemiennie ze spotkaniami poświęconymi prezentacji postępów prac doktorskich uczestników (dokładny harmonogram zostanie ustalony na pierwszych zajęciach). |
Literatura: |
- Ungerer, Friedrich & Hans-Jörg Schmid (2006) An Introduction to Cognitive Linguistics. Routledge (selected fragments) - Graeber, David & David Wengrow (2022) The Dawn of Everything. A New History of Humanity. Penguin Books Ltd. (UK) - Evans, Vyvyan & Melanie Green (2006) Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press (selected fragments) - Cohen, Matt & Jeffrey Glover, eds. (2014) Colonial Mediascapes. Sensory Worlds of the Early Americas. Part I: “Beyond Textual Media.” University of Nebraska Press. - McLuhan, Marshall (1964) Understanding Media. The Extensions of Man. A Signet Book ed. (selected fragments) - McLuhan, Marshall (1962) The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press (selected fragments) - Reading proposed by the seminar participants according to their necessities |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (zna i rozumie) WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych Umiejętności (potrafi) UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych; UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych UK_04 inicjować debatę Kompetencje społeczne (jest gotów do) KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: bardzo aktywny udział doktoranta w zajęciach i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej rzetelnej lekturze tekstów (50% oceny) przygotowanie jednego artykułu LUB (dowolnego) rozdziału pracy doktorskiej LUB udział z referatem związanym z tematem seminarium w sympozjum międzynarodowym (50% oceny końcowej). W przypadku oddania ww. pracy we wrześniu, zostanie ona przyjęta w ramach zaliczenia poprawkowego dopuszczalna sumaryczna liczba nieobecności podlegających i niepodlegających usprawiedliwieniu: 6 dopuszczalna liczba nieobecności niepodlegających usprawiedliwieniu: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-DR
|
Typ zajęć: |
Seminarium doktoranckie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Mikulska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Mikulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium doktoranckie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.