Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Non-alphabetic Writing Systems and Graphic Communication: A Theoretical Approach II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-SI-NAWSAGCATAII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Non-alphabetic Writing Systems and Graphic Communication: A Theoretical Approach II
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria doktoranckie

Skrócony opis:

Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorantom, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, współczesne pisma niealfabetyczne takie jak chiński czy japoński, pisma o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, graficzne i/lub wizualne systemy komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne.

Pełny opis:

Seminarium "Niealfabetyczne systemy pisma i komunikacji graficznej: podejście teoretyczne" koncentruje się na najnowszych teoriach pisma oraz semiotycznych i kognitywnych zasadach działania niealfabetycznych systemów pisma i ogólnie systemów komunikacji graficznej z całego świata. Seminarium dedykowane jest doktorantom, którzy pracują nad starożytnymi systemami pisma, takimi jak pisma mezoamerykańske czy egipskie, współczesne pisma niealfabetyczne takie jak chiński czy japoński, pisma o bardziej dyskusyjnym charakterze, takimi jak Naxi czy Kuna, graficzne i/lub wizualne systemy komunikacji z rdzennej Ameryki (regiony andyjskie i amazońskie), Afryki oraz ze współczesnego zglobalizowanego świata. Seminarium koncentruje się na zdobyciu narzędzi metodologicznych opracowanych przez semiotykę wizualną, semiotykę tropologiczną i językoznawstwo kognitywne, a także przez kodykologię, gramatologię, ikonologię, poetykę i gramatykę wizualną, etnomatematykę i inne, w celu wypracowania eklektycznej metodologii i teorii przydatnej dla przedmiotu badań.

Główne tematy do omówienia to:

- (Podstawy) językoznawstwa kognitywnego do badania systemów pisma i komunikacji graficznej

- (Podstawy) neuronauki kognitywnej do badania systemów pisma i komunikacji graficznej oraz tzw. literackości (literacy) i numeryczności (numeracy)

- Semiologia narracji wizualnych (m.in. komiksy, kodeksy mezoamerykańskie)

- Multimodalność w systemach komunikacji graficznej

- Terminologia w badaniach nad systemami pisma i komunikacji graficznej

Wybór tematów zostanie poszerzony zgodnie z tematami prac doktorskich uczestników.

Należy pamiętać, że wyżej wymienione tematy nie będą prezentowane w sposób właściwy dla kursów monograficznych. Ideą seminarium jest udział uczestników w pogłębionej dyskusji na wybrany temat po uprzednim zapoznaniu się z obszerną lekturą. Spotkania dyskusyjne nad lekturami odbywają się naprzemiennie ze spotkaniami poświęconymi prezentacji postępów prac doktorskich uczestników (dokładny harmonogram zostanie ustalony na pierwszych zajęciach).

Literatura:

Ungerer, Friedrich & Hans-Jörg Schmid (2006) An Introduction to Cognitive Linguistics. Routledge (selected fragments)

- Graeber, David & David Wengrow (2022) The Dawn of Everything. A New History of Humanity. Penguin Books Ltd. (UK)

- Evans, Vyvyan & Melanie Green (2006) Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh University Press (selected fragments)

- Cohen, Matt & Jeffrey Glover, eds. (2014) Colonial Mediascapes. Sensory Worlds of the Early Americas. Part I: “Beyond Textual Media.” University of Nebraska Press.

- McLuhan, Marshall (1964) Understanding Media. The Extensions of Man. A Signet Book ed. (selected fragments)

- McLuhan, Marshall (1962) The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press (selected fragments)

- Reading proposed by the seminar participants according to their necessities

Efekty uczenia się:

Wiedza (zna i rozumie)

WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych

WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych

Umiejętności (potrafi)

UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;

UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych

UK_04 inicjować debatę

Kompetencje społeczne (jest gotów do)

KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej

KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

 bardzo aktywny udział doktoranta w zajęciach i w dyskusjach opierających się na wcześniejszej rzetelnej lekturze tekstów (50% oceny)

 przygotowanie jednego artykułu LUB (dowolnego) rozdziału pracy doktorskiej LUB udział z referatem związanym z tematem seminarium w sympozjum międzynarodowym (50% oceny końcowej). W przypadku oddania ww. pracy we wrześniu, zostanie ona przyjęta w ramach zaliczenia poprawkowego

 dopuszczalna sumaryczna liczba nieobecności podlegających i niepodlegających usprawiedliwieniu: 6

 dopuszczalna liczba nieobecności niepodlegających usprawiedliwieniu: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium doktoranckie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Mikulska
Prowadzący grup: Katarzyna Mikulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium doktoranckie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-360daf7b8 (2024-08-28)