Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Perspektywy badań nad muzyką popularną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-SZD-PBNMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Perspektywy badań nad muzyką popularną
Jednostka: Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzające w problematykę badań nad muzyką popularną, przedstawiające wybrane metodologie, a także prezentujące kluczowe studia i prace.

Pełny opis:

Jeszcze dekadę temu dość powszechnie można było usłyszeć zdania głoszące niedostatek badań nad muzyką popularną w Polsce. Dziś sytuacja poprawiła się na tyle, że bez wątpliwości można stwierdzić, że badania nad muzyką popularną w Polsce – prowadzone z różnych perspektyw badawczych – rozwijają się prężnie. Udaje się tym samym zmieniejszyć dystans wobec ośrodków zachodnich (angielskich, amerykańskich, niemieckich), w których badania nad muzyką popularną prowadzone były z sukcesami już w latach 70.

Przedmiot „Badania nad muzyką popularną. Problemy i perspektywy” przedstawia to ciekawe pole badawcze z punktu widzenia muzykologii. Specyfika przedmiotu badań sprzyja interdscyplinarnemu ujęciu, z tego względu pojawią się też przykłady ujęć kulturoznawczych, literaturoznawczych, językoznawczych, historycznych, a także antropologicznych.

Podczas zajęć przedstawione zostaną ustalenia badaczy patrzących na muzykę popularną z perspektywy muzykologii: Allana F. Moore'a, Philipa Tagga, Johna Covacha, Nicholasa Cooka, Richarda Middletona, Simona Fritha, a także Grzegorza Piotrowskiego, Jakuba Kasperskiego, Rafała Ciesielskiego. Przedstawione zostaną ujęcia interdyscyplinarne: Pawła Tańskiego, Patryka Gałuszki, Konrada Sierzputowskiego i innych.

Przedstawienie ujęć metodologicznych będzie szło w parze z przybliżaniem wybranych elementów badań nad muzyką popularną, m. in. jej historii, problematyki stylu i gatunku, brzmienia, problematyki persony muzycznej, performatywności, cielesności, relacji z muzyki i śpiewanego słowa i in..

Celem zajęć jest możliwie dokładne przedstawienie muzykologicznej perspektywy w badaniach nad muzyką popularną, a także zaproponowanie narzędzi badawczych, dzięki którym uczestnicy zajęć będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę we własnych badaniach.

Literatura:

Wybrane książki i artykuły

Selected books and papers (in Polish).

Ciesielski Rafał, Polska krytyka jazzowa XX wieku Zagadnienia i postawy, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2017.

Gałuszka Patryk, Nowe nurty badawcze w studiach nad muzyką popularną – przegląd wybranych koncepcji, „Przegląd Socjologiczny” 2015, LXIV (64), 3, s. 113–129.

Gradowski Mariusz oraz Konert-Panek Monika, Marlene Dietrich i „The Millionaire Waltz” Queen. Językowo-muzyczne konstrukcje persony w muzyce popularnej, „Załącznik Kulturoznawczy” 7, 2020, s. 301-323. DOI: 10.21697/zk.2020.7.14

Gradowski Mariusz, Success, Failure, Splendid Isolation: Czesław Niemen’s Career in Europe [w:] Eastern European Popular Music in a Transitional Context. Beyond the Borders, eds. Ewa Mazierska, Zsolt Győri, Palgrave Macmillan 2019, s. 119–136

Hendrykowski Marek, Anatomia bluesa. Studium z semiotyki kultury, Teksty Drugie", 6 [138] 2012, ss. 188–209.

Idzikowska-Czubaj Anna, Rock w PRL. O paradoksach współistnienia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2011

Kasperski Jakub, Piosenka, canzona, chanson? Problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej, [w:] Kultura rocka 2, red. nauk. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Toruń 2019, s. 9–20.

Kasperski Jakub, Rozwój polskiej rockologii [w:] „Załącznik Kulturoznawczy” 07/2020, UKSW Warszawa, s. 273–299.

Mazierska Ewa, Czesław Niemen: Between Enigma and Political Pragmatism [w:] Popular Music in Eastern Europe: Breaking the Cold War Paradigm, ed. Ewa mazierska, Palgrave Macmillan, London 2016

Peterson Richard. A., Why 1955? Explaining the Advent of Rock Music, „Popular Music”, no. 9(1) 1990, pp. 97–116, doi:10.1017/S0261143000003767.

Pęczak Mirosław, Muzyka jako wehikuł „ideologii” subkulturowej w czasach PRL, [w:] „Głowa mówi…”. Polski rock lat 80., red. Marek Jeziński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wyd. ProLog, Toruń 2018, s. 43–64.

Piłaciński Przemysław, „Czy to jeszcze rock?”. Gatunki muzyczne jako zbiory rozmyte, [w:] Unisono w wielogłosie 5, red. R. Marcinkiewicz, GAD Records, Sosnowiec 2014, ss. 23–29.

Piłaciński Przemysław, Czy potrzebujemy estetycznej refleksji nad muzyką rockową? [w:] Unisono w wielogłosie 3. Rock a korespondencja sztuk, red Radosław Marcinkiewcz, GAD Records, Sosnowiec 2012. ss. 95–104.

Piłaciński Przemysław, Koncepcja autentyczności w muzyce rockowej a szczerość, ekspresja i przekaz emocji, [w:] Unisono w wielogłosie 4. Rock a media, red. R. Marcinkiewicz, GAD Records, Sosnowiec 2013, ss. 66–73

Piłaciński Przemysław, Ujęcie performatywne w badaniu muzyki popularnej – perspektywy, [w:] Nowa muzykologia, red. M. Jabłoński, M. Gamrat, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2016, ss. 103–110 .

Sierzputowski Konrad, Słuchając hologramu. Cielesność wirtualnych zespołów animowanych, Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2018

Socha Ziemowit, Między bytem a niebytem. Socjologia muzyki w Polsce, „Muzyka”, nr 223(4), 2011, ss. 5–24.

Storey John, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przekład i redakcja Janusz Baranowski, rozdz. Muzyka popularna, WUJ, Kraków 2003, s. 89–106.

Szarecki Artur, Muzyka popularna w perspektywie posthegemonicznej. Zarys projektu, [w:] Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje, red. Choczyński Marcin, Rozalska Agata, Drzewek Katarzyna, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2019, s. 49–71.

Środa-Więckowska Katarzyna, Degradacja muzyki czy odrodzenie wspólnot? Zmysłowa percepcja dzieła muzycznego jako czynnik integrujący współczesne neoplemiona [w:] Socjologia muzyki w Polsce. Pęknięcia i kontynuacje, red. Choczyński Marcin, Rozalska Agata, Drzewek Katarzyna, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2019, s. 93–111.

Tański Paweł, Głosy i performanse tekstów: literatura, piosenki, ciało, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2021.

Walczak Karol, Zjednoczeni w rocku. Muzyka rockowa jako alternatywne źródło tożsamości, [w:] Między duszą a ciałem, praca zbiorowa pod redakcją Wojciecha Józefa Burszty i Marcina Rychlewskiego, Wydawnictwo Książkowe „Twój Styl”, Warszawa 2003, s. 127–138.

Efekty uczenia się:

Wiedza: zna i rozumie

P8S_WG.1 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy i polski dorobek obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla muzykologicznych badań nad muzyką popularną, a także wybranych badań dyscyplin pokrewnych zaprezentowanych na zajęciach

P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe muzykologii i dyscyplin pokrewnych w kontekście muzyki popularnej

P8S_WG.3 metodologię muzykologicznych badań naukowych kontekście muzyki popularnej

P8S_WK.1 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji skupiające się w badaniach nad odbijającą je muzyką popularną

Umiejętności: potrafi

P8S_UW.1 wykorzystywać pozyskaną wiedzę muzykologiczną do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,

- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

- stosować pozyskaną wiedzę do wzbogacania badań własnej dyscypliny naukowej

P8S_UK.1 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym zajmującym się badaniami dotyczącymi muzyki popularnej

P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym nad problematyką muzyki popularnej

Kompetencje społeczne: jest gotów do

P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w kontekście muzyki popularnej i jej społecznych wymiarów

P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zaliczane na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności) oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektura tekstów, dyskusja).

W przypadku nadprogramowych nieobecności lub braku aktywności zajęcia zaliczane będą na podstawie rozmowy na temat wskazanych lektur.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)