Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-SZD-SP-ARCH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Archeologia - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Celem zajęć jest wsparcie doktorantów w opracowaniu skutecznej strategii publikacyjnej i grantowej. Zajęcia składać będą się z dwóch równorzędnych modułów.

1. W ramach pierwszego modułu studenci zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z komunikacją naukową, czyli prezentowaniem publicznie otrzymanych wyników badań w postaci wystąpień konferencyjnych, posterów, artykułów naukowych etc. Uczestnicy zapoznają się z typami publikacji w dziedzinie archeologii, procesem przygotowania artykułu do złożenia (zalecenia redakcyjne), a także ze specyfiką procesu redakcyjnego i recenzyjnego. Ponadto omówione zostaną typowe problemy związane z poszczególnymi komponentami publikacji naukowych: abstrakt, tytuł, przegląd literatury, opis metodologii i materiałów, opis wyników, wnioski i bibliografia. Przedstawione zostaną narzędzia wspierające badacza w procesie przygotowania tekstów naukowych np. bazy bibliograficzne.

2. W ramach drugiego modułu omówione zostaną zagadnienia dotyczące przygotowywania skutecznych wniosków o granty. Poruszony zostanie temat możliwych źródeł finansowania różnych zadań badawczych i publikacyjnych. Omówione zostaną zagadnienia dotyczące dostępnych platform służących obsłudze wniosków grantowych na przykładzie platformy osf.opi.org.pl. Omówione zostaną zasady ubiegania się o granty, wszystkie etapy realizacji grantu i jego rozliczenia. Szczegółowo omówione zostaną wszystkie elementy aplikacji grantowej i zasady ich konstruowania.

Literatura:

Craswell G., Poore M., (2012) Writing for Academic Success. London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore: Sage Publications.

Day R.A., Gastel B., (2017) How to Write and Publish a Scientific Paper. Cambridge: Cambridge University Press.

Punch, Keith F. (2000) Developing Effective Research Proposals. London: Sage.

Schimel J., (2011) Writing Science: How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded. Oxford & New York: Oxford University Press.

Silvia P.J., (2007) How to Write a Lot: A Practical Guide to Productive Academic Writing. Washington: APA LifeTools.

Silvia P.J., (2014) Write It Up: Practical Strategies for Writing and Publishing Journal Articles. Washington: APA LifeTools.

Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018) Publikacje Naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: PWN.

Sword H. (2012) Stylish Academic Writing. Cambridge–Massachusetts–London: Harvard University Press.

Efekty uczenia się:

Wiedza – zna i rozumie:

− metodologię badań naukowych (PS8_WG)

− podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery społecznej (P8S_WK)

− uwarunkowania działalności naukowej (PS8_WK)

Umiejętności – potrafi:

− wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów o charakterze badawczym, w tym formułować hipotezy badawcze, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (PS8_UW)

− dokonywać krytycznej analizy wyników badań naukowych (PS8_UW)

− upowszechniać wyniki działalności naukowej (PS8_UK)

− planować i realizować indywidualne przedsięwzięcia badawcze, także w środowisku międzynarodowym (PS8_UO)

Kompetencje społeczne – jest gotów do:

− inicjowania działań na rzecz interesu publicznego (PS8_KO)

− wypełniania zobowiązań społecznych badaczy (PS8_KO)

− krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej (P8S_KK)

− rozwijania etosu środowisk badawczych, w tym prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (PS8_KR)

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa obecność na 4 z 5 zajęć.

Przygotowanie założeń wniosku grantowego do wybranej instytucji grantowej zgodnie z wytycznymi grantodawcy.

Zgodność przygotowanej aplikacji grantowej z kryteriami grantodawcy. Ocena zgodna z kryteriami przyjętymi przez grantodawcę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)