Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozumienie doświadczenia: sztuka interpretacji socjologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-N-RD-SOC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozumienie doświadczenia: sztuka interpretacji socjologicznej
Jednostka: Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji
Grupy: Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina n. socjologiczne
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Forma zajęć: seminarium

Stosowane metody dydaktyczne: wykład interaktywny i seminarium

Pełny opis:

Od przeszło stu lat trwa debata wokół charakteru i roli znaczenia, rozumienia i interpretacji w naukach społecznych. Debata ta w istocie konserwuje opozycję między interpretacją/rozumieniem znaczeń działania i zdarzeń (anty-naturalizm) a przyczynowym wyjaśnieniem działań i zjawisk społecznych (naturalizm). Przedstawienie argumentów na rzecz obu stanowisk nastąpi poprzez poruszenie następujących tematów: a) relacja filozofii do nauk społecznych, b) subiektywność i sprawczość c) wyjaśnienie versus interpretacja, d) rule-following i jego związki ze znaczącym zachowaniem, e) pojęcia i życie społeczne. Część wykładowa będzie poświęcona zwartej prezentacji tej problematyki.

Dyskusja wokół lektur i referaty koncentrować się będą wokół ograniczeń obu tych perspektyw. Ich wskazanie i analiza, choćby w wymiarze ograniczeń refleksyjności, racjonalności, złudzenia perspektyw, roli emocji i nawyków, posłużą wstępnemu określeniu stanowiska racjonalnej ignorancji.

Literatura:

Podstawowe (klasyczne) teksty Maxa Webera, Petera Wincha, Charlesa Taylora, Hansa-Georga Gadamera oraz współczesne teksty, dobrane pod kątem problemów poruszanych na zajęciach

Efekty uczenia się:

Wiedza: Zna i rozumie:

WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej

WG_3 - metodologię badań naukowych

WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

Umiejętności: Potrafi:

UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosowań; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych

UW_2 - Dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

Kompetencje społeczne: Jest gotów do:

KK_1 - Krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

znajomość zadanych tekstów i aktywny udział w dyskusjach; dopuszczalna jedna nieobecność

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

aktywne słuchanie, włączanie się w dyskusje, referat

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

zaliczenie pisemne lub ustne

Kryteria oceniania

znajomość obowiązkowych tekstów, aktywność w czasie zajęć, referat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Manterys
Prowadzący grup: Aleksander Manterys
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Manterys
Prowadzący grup: Aleksander Manterys
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)