Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia stosowana

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-N-SST-SOC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia stosowana
Jednostka: Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji
Grupy: Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina n. socjologiczne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Forma zajęć: konwersatorium

Stosowane metody dydaktyczne: wykład, prezentacje, praca w grupach

Pełny opis:

Punktem wyjścia rozważań nad założeniami Socjologii stosowanej jest analiza dorobku Adama Podgóreckiego jako prekursora uprawiania w Polsce stosowanych nauk społecznych i współzałożyciela interdyscyplinarnego ośrodka badań stosowanych na Uniwersytecie Warszawskim (lata 70. XX w., IPSiR UW). Zajęcia zorganizowane w formie czterech modułów prowadzą naukowcy z uniwersyteckich jednostek organizacyjnych, w których obecnie rozwijane są stosowane nauki społeczne: Są nimi: Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji: ISNS (Marek Rymsza) i IPSiR (Mikołaj Pawlak) oraz Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca (Anna Domaradzka-Widła).

Problematyka zajęć obejmuje też takie tematy jak: cztery typy wiedzy socjologicznej w ujęciu M. Burrawoy’a, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji socjologii publicznej, formatowanie roli naukowca-eksperta (podejście stosowane vs podejście zaangażowane), działania realne i pozorne w ujęciu socjologicznym, koncepcja wytwarzania wiedzy naukowej w ramach laboratorium społecznego na przykładzie Citi-Lab UW, naukowy monitoring działań publicznych na przykładzie UODI-UW i inne.

Literatura:

Berger P., Luckmann T., The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, The Penguin Press, London 1967.

Burawoy M., For public sociology, “American Sociological Review” 2005, 70(1), p. 4–28.

Domaradzka, A., Hamel, P. (eds), Handbook of Urban Social Movements. Edward Elgar, Cheltenham 2024.

Domaradzka, A., Klucze do miasta. Ruchy miejskie jako aktorzy w polu polityki miejskiej, Scholar, Warszawa 2021.

Elster, J., Nuts and Bolts for the Social Sciences, Cambridge University Press, Cambridge 1992.

Kwaśniewski J., Winczorek J. (red.), Idee naukowe Adama Podgóreckiego, IPSiR UW, Warszawa 2009.

Lutyński, J., Nauka i polskie problemy: komentarz socjologa, PIW, Warszawa 1990.

Merton, R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 2002.

Pawlak M., Unintended Consequences of Institutional Work, in: Mica A., Peisert A., Winczorek J. (eds.), Sociology and the Unintended. Robert Merton Revisited, p. 355-370.

Podgórecki A. Mega-sociology, IPSiR UW, Warszawa 2016.

Podgórecki A., Charakterystyka nauk praktycznych. PWN, Warszawa, 1962.

Podgórecki A., Kubin J. (red.), Stosowanie nauk spo³ecznych w praktyce, Ossolineum, Wrocław 1973.

Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.

Skrzypczak B., W kierunku społecznościowej pracy socjalnej. Edukacyjno-środowiskowe determinanty interwencji publicznej, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2014.

Sztompka, P., The Sociology of Social Change, Basil Blackwell, Oxford 1993.

Touraine, A., Po kryzysie, przeł. M. Frybes, Oficyna Naukowa Warszawa 2013.

Wiliams S., Conflict of Interest. The Ethical Dilemma in Politics, Gower, Aldershot 1985.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Zna i rozumie:

WG_01 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych

WK_02 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych

WK_03 - podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej w obrębie nauk społecznych i know-how związanego z tymi wynikami

Inne: Zna i rozumie profesjonalne ramy aktywności eksperckiej mieszczącej się w roli zawodowej socjologa

Umiejętności: Potrafi

UW_02 – dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy

UW_03 - transferować wyniki działalności naukowej w obrębie nauk społecznych do sfery gospodarczej i społecznej

Inne: Rozumie i internalizuje granice profesjonalnego zaangażowania eksperta w sprawy publiczne z uwzględnieniem aspektów etycznych.

Społeczne kompetencje: Jest gotów do:

KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców

KO_02 - wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego

KR_01 - podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: - prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, - respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

Inne: Współpracy z otoczeniem społecznym w ramach społecznego współwytwarzania wiedzy naukowej

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Zajęcia zorganizowane są w cztery moduły tematyczne – spotkania seminaryjne. Dopuszczalna nieobecność na jednym spotkaniu seminaryjnym.

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz przygotowanie eseju zaliczeniowego na jeden z listy tematów.

Metody weryfikacji efektów uczenia się: omówienie eseju zaliczeniowego

Kryteria oceniania: zaliczenie bez oceny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Rymsza
Prowadzący grup: Anna Domaradzka-Widła, Mikołaj Pawlak, Marek Rymsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Rymsza
Prowadzący grup: Anna Domaradzka-Widła, Mikołaj Pawlak, Marek Rymsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)