Wprowadzenie do zaawansowanych metod statystycznych w dyscyplinie psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-SZD-N-WZMS-PS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do zaawansowanych metod statystycznych w dyscyplinie psychologia |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina psychologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Forma zajęć: seminarium (główna forma), laboratorium (forma dodatkowa) Stosowane metody dydaktyczne: dyskusja zadanych tekstów |
Pełny opis: |
Kurs wprowadza kluczowe koncepcje związane z analizą regresji w naukach społecznych. Wskazuje na często popełniane błędy i niewłaściwe zastosowania metod statystycznych oraz prezentuje rozwiązania dla tych problemów. Dotyka on m.in. zagadnień takich jak przyczynowa interpretacja wyników analiz regresji, analiza interakcji czy wnioskowanie quasi-eksperymentalne. Jako taki, oferuje on wiedzę niezbędną do przystąpienia do kluczowego kursu z zaawansowanej statystyki stosowanej (Zaawansowane metody statystyczne w dyscyplinie psychologia) |
Literatura: |
Abadie, A., Diamond, A., & Hainmueller, J. (2010). Synthetic control methods for comparative case studies: Estimating the effect of California’s tobacco control program. Journal of the American Statistical Association, 105(490), 493-505. Angrist, J. D., & Pischke, J. S. (2009). Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton University Press. Brambor, T., Clark, W. R., & Golder, M. (2006). Understanding interaction models: Improving empirical analyses. Political Analysis, 14(1), 63-82. Gelman, A., & Weakliem, D. (2009). Of beauty, sex and power: Too little attention has been paid to the statistical challenges in estimating small effects. American Scientist, 97(4), 310-316. Górecki, M. A., & Kukołowicz, P. (2018). Electoral formula, legal threshold and the number of parties: a natural experiment. Party Politics, 24(6), 617-628. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687. Kirk, D. S. (2009). A natural experiment on residential change and recidivism: Lessons from Hurricane Katrina. American Sociological Review, 74(3), 484-505. |
Efekty uczenia się: |
Założenia stojące za modelem analizy regresji klasyczną metodą najmniejszych kwadratów Zagrożenia wynikające z niespełnienia ww. założeń Zagrożenia dla przyczynowej interpretacji wyników analiz regresji (np. pętla przyczynowości) Metody badania przyczynowości poprzez szeroką rozumianą analizę regresji (np. zmienne instrumentalne, syntetyczne jednostki kontrolne) Błędy w analizie interakcji Umiejętności: Potrafi Krytycznie dyskutować zalety i wady konkretnych zaawansowanych analiz statystycznych Społeczne kompetencje: Jest gotów do: Nie oferuje się wyraźnie określonych kompetencji społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieusprawiedliwione obecności Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): praca pisemna Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywny udział w zajęciach. Kryteria oceniania: aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Górecki | |
Prowadzący grup: | Maciej Górecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Górska | |
Prowadzący grup: | Paulina Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.