Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do zaawansowanych metod statystycznych w dyscyplinie psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-SZD-N-WZMS-PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do zaawansowanych metod statystycznych w dyscyplinie psychologia
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Zajęcia obowiązkowe dla I roku SDNS dyscyplina psychologia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Forma zajęć: seminarium (główna forma), laboratorium (forma dodatkowa)

Stosowane metody dydaktyczne: dyskusja zadanych tekstów

Pełny opis:

Kurs wprowadza kluczowe koncepcje związane z analizą regresji w naukach społecznych. Wskazuje na często popełniane błędy i niewłaściwe zastosowania metod statystycznych oraz prezentuje rozwiązania dla tych problemów. Dotyka on m.in. zagadnień takich jak przyczynowa interpretacja wyników analiz regresji, analiza interakcji czy wnioskowanie quasi-eksperymentalne. Jako taki, oferuje on wiedzę niezbędną do przystąpienia do kluczowego kursu z zaawansowanej statystyki stosowanej (Zaawansowane metody statystyczne w dyscyplinie psychologia)

Literatura:

Abadie, A., Diamond, A., & Hainmueller, J. (2010). Synthetic control methods for comparative case studies: Estimating the effect of California’s tobacco control program. Journal of the American Statistical Association, 105(490), 493-505.

Angrist, J. D., & Pischke, J. S. (2009). Mostly harmless econometrics: An empiricist's companion. Princeton University Press.

Brambor, T., Clark, W. R., & Golder, M. (2006). Understanding interaction models: Improving empirical analyses. Political Analysis, 14(1), 63-82.

Gelman, A., & Weakliem, D. (2009). Of beauty, sex and power: Too little attention has been paid to the statistical challenges in estimating small effects. American Scientist, 97(4), 310-316.

Górecki, M. A., & Kukołowicz, P. (2018). Electoral formula, legal threshold and the number of parties: a natural experiment. Party Politics, 24(6), 617-628.

King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.

Kirk, D. S. (2009). A natural experiment on residential change and recidivism: Lessons from Hurricane Katrina. American Sociological Review, 74(3), 484-505.

Efekty uczenia się:

Założenia stojące za modelem analizy regresji klasyczną metodą najmniejszych kwadratów

Zagrożenia wynikające z niespełnienia ww. założeń

Zagrożenia dla przyczynowej interpretacji wyników analiz regresji (np. pętla przyczynowości)

Metody badania przyczynowości poprzez szeroką rozumianą analizę regresji (np. zmienne instrumentalne, syntetyczne jednostki kontrolne)

Błędy w analizie interakcji

Umiejętności: Potrafi

Krytycznie dyskutować zalety i wady konkretnych zaawansowanych analiz statystycznych

Społeczne kompetencje: Jest gotów do:

Nie oferuje się wyraźnie określonych kompetencji społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieusprawiedliwione obecności

Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): praca pisemna

Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywny udział w zajęciach.

Kryteria oceniania: aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 20 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Górecki
Prowadzący grup: Maciej Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Górska
Prowadzący grup: Paulina Górska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)