Groźne zjawiska pogodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GZP-SF |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.2
|
Nazwa przedmiotu: | Groźne zjawiska pogodowe |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka fizycznogeograficzna) - sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu groźnych zjawisk pogodowych oraz ich skutków. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie podstawowych informacji na temat groźnych zjawisk pogodowych na świecie. W trakcie zajęć zostanie omówiona ogólna charakterystyka tych zjawisk z uwzględnieniem ich genezy i obszarów najbardziej narażonych na ich występowanie. Studenci zapoznają się z najważniejszą terminologią dotyczącą wybranych groźnych zjawisk pogodowych, a także poznają ich przebieg, przyczyny oraz skutki (środowiskowe i ekonomiczno-społeczne). Ponadto, podczas wykładu są prezentowane możliwości prognozowania tych zjawisk oraz ochrony przed ich konsekwencjami. Uczestnicy poznają też wpływ groźnych zjawisk pogodowych na różne dziedziny działalności człowieka i znaczenie systemu ostrzegawczego przed tego typu zagrożeniami. W ramach kursu są omawiane m.in. zjawiska związane z temperaturą powietrza (fale upałów i mrozów), zjawiska związane z niedoborem lub nadmiarem opadów (susze i powodzie), gradobicia, zjawiska burzowe i inne zjawiska będące przejawem elektryczności atmosferycznej (zorze polarne, ognie św. Elma, TLE), zjawiska wirowe w różnej skali (cyklony zwrotnikowe, trąby powietrzne i wodne), inne zjawiska związane z silnym wiatrem (downburst), czy zjawiska związane z zanieczyszczeniem powietrza (smog). Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1,5 ECTS) (N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, (S) – praca własna (samodzielna) studenta. Zajęcia (wykład) = 30h (N) • Konsultacje = 10h (N) • Przygotowanie samodzielne do zaliczenia = 10h (S) RAZEM = ok. 50h |
Literatura: |
1. Astitha M., Nikolopoulos E., red., 2023, Extreme Weather Forecasting: State of the Science, Uncertainty and Impacts. in Extreme Weather Forecasting. Elsevier, pp. 1-337 2. Burt C.C., 2007, Extreme weather. A guide and record Book, W.W. Norton and Company, New York 3. Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, Warszawa. 4. Eagleman J.,1983, Severe and unusual weather / Joe R. Eagleman. Van Nostrand Reinhold Co, New York 5. Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze, PWN, Warszawa. 6. Kożuchowski K., red., 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa 7. Szkutnicki J., Kossowska-Cezak U., Bogdanowicz E., Ceran M., 2007, Cywilizacja i żywioł, PTGeof, IMGW, Warszawa 8. Trepińska J., Kopycki J., 2009, Zagrożenia wywołane zmianami klimatu w różnych dziedzinach życia człowieka i gospodarki, Problemy Ekologii, 4, 199-210. 9. Ustrnul Z., Czekierda D., 2009, Atlas ekstremalnych zjawisk meteorologicznych oraz sytuacji synoptycznych w Polsce, IMGW, Warszawa. 10. Warakomski W., 1997, Problemy z klasyfikacją i przewidywaniem pogodowych zjawisk ekstremalnych, [w:] Ekstremalne zjawiska meteorologiczne, hydrologiczne i oceanograficzne, Sympozjum Jubileuszowe PTG, Warszawa, 12–14 listopada, 169-174. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W06, K_U07, K_K04 Wiedza: - student poprawnie rozpoznaje rodzaje groźnych zjawisk pogodowych - student zna i rozumie przyczyny występowania groźnych zjawisk pogodowych na świecie oraz ich skutki - student prawidłowo wyjaśnia wpływ groźnych zjawisk pogodowych na życie ludzi i gospodarkę, - student rozumie potrzebę doskonalenia metod detekcji groźnych zjawisk pogodowych i znaczenie systemów ostrzegania przed tego typu zagrożeniami Umiejętności: - student potrafi posługiwać się fachową terminologią - student potrafi wskazać obszary najbardziej narażone na występowanie groźnych zjawisk pogodowych - student potrafi określić przebieg groźnych zjawisk pogodowych na świecie Kompetencje: - student ma świadomość konieczności prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji w warstwie przy powierzchni Ziemi i w ramach pionowej struktury atmosfery, a także monitorowania stanu oceanów - student ma świadomość zagrożeń ze strony zjawisk atmosferycznych - student ma świadomość konieczności wdrażania działań ograniczających skutki groźnych zjawisk pogodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, materiał filmowy. Test pisemny złożony z pytań zamkniętych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Popławska | |
Prowadzący grup: | Joanna Popławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.