Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Percepcja przestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-PERP-GSEC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Percepcja przestrzeni
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 2
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Metody badań jakościowych i ilościowych 1900-3-MBJ-GSE

Założenia (opisowo):

Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka


Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wybraną problematyką i metodologią z zakresu geografii percepcji oraz dziedzin pokrewnych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wybraną problematyką i metodologią z zakresu geografii percepcji oraz dziedzin pokrewnych zajmujących się m.in. postrzeganiem przestrzeni przez wybrane grupy społeczne, etniczne czy kulturowe.

Podczas wykładów omawiane są terminologia, kierunki badań oraz metodologia z zakresu geografii percepcji i dziedzin pokrewnych (m.in. socjologia przestrzeni, psychologia środowiskowa) zajmujących się postrzeganiem przestrzeni antropologicznej i przyrodniczej przez wybrane grupy społeczne (np. zbiorowości osiedlowe, grupy młodzieży, seniorów), etniczne (np. mniejszości narodowe) czy kulturowe (np. subkultury). W dyskursie pojawiają się również wątki związane z edukacją regionalną i świadomością zamieszkiwanej przestrzeni (tzw. percepcja "małych ojczyzn").

Podczas ćwiczeń studenci wykonują zadania badawcze (mini-projekty) z wykorzystaniem wybranego narzędzia poznawczego oraz w wybranym poligonie badawczym.

Pełny opis:

Podczas wykładów omawiane są terminologia, kierunki badań oraz metodologia z zakresu geografii percepcji i dziedzin pokrewnych (m.in. socjologia przestrzeni, psychologia środowiskowa) zajmujących się postrzeganiem przestrzeni antropologicznej i przyrodniczej przez wybrane grupy społeczne (np. zbiorowości osiedlowe, grupy młodzieży, seniorów), etniczne (np. mniejszości narodowe) czy kulturowe (np. subkultury). W dyskursie pojawiają się również wątki związane z dydaktyką geografii oraz edukacją regionalną i świadomością zamieszkiwanej przestrzeni (tzw. percepcja "małych ojczyzn").

Podczas ćwiczeń studenci wykonują zadania badawcze (mini-projekty) z wykorzystaniem danego narzędzia poznawczego oraz w określonym poligonie badawczym.

Wybrane moduły merytoryczne analizowane na zajęciach to m.in.

- postrzeganie i wartościowanie konkretnego fragmentu przestrzeni (np. krajobrazu, regionu, miasta, osiedla, dzielnicy) przez jego użytkowników

- postrzeganie skutków zagospodarowania przestrzennego

- preferencje przestrzenne ((opinie, świadomość, oceny)

- mapy wyobrażeniowe (kognitywne) i mapy emocjonalne (afektywne)

- percepcja zachowań określonych zachowań przestrzennych

- orientacja przestrzenna (w ramach polisensorycznej percepcji przestrzeni oraz w zakresie doświadczania dystansów społecznych)

- percepcja a edukacja

Literatura:

Angiel J., 2011, Rzeka Wisła, jej wartości i percepcja: Wisła w edukacji geograficznej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Bartnicka M., 1989, Wyobrażenia przestrzeni miejskiej Warszawy (studium geografii percepcji), Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa

Bierwiaczonek K., 2008, Percepcja i waloryzacja przestrzeni miasta. Studium porównawcze z socjologii przestrzeni na przykładzie Będzina, Cieszyna, Mikołowa i Żywca, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice

Bogdanowski J. (red.), 1994, O percepcji środowiska, Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii Polskiej Akademii Nauk, Dziekanów Leśny

Dudek-Mańkowska S., 2011, Wizerunek Warszawy w działaniach promocyjnych władz lokalnych i świadomości społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Francuz P. (red.), 2007, Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Scholar, Warszawa

Jałowiecki B., Libura H. (red.), 1992, Percepcja i waloryzacja środowiska naturalnego i antropogenicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Jałowiecki B., 2000, Percepcja przestrzeni Warszawy, "Studia Regionalne i Lokalne" Nr 2(2)

Libura H., 1990, Percepcja przestrzeni miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa

Madurowicz M. (red.), 2007, Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Szafrańska E., 2016, Wielkie osiedla mieszkaniowe w mieście postsocjalistycznym. Geneza, rozwój, przemiany, percepcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

Znaniecki F., 1931, Miasto w świadomości jego obywateli, Wydawnictwo Polskiego Instytutu Socjologicznego, Poznań

Efekty uczenia się:

Efekty specjalnościowe:

Wiedza: S1_W01, S1_W03, S1_W10, S1_W14

Absolwent zna i rozumie: Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych; Złożone procesy społeczne,polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej; Najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce

Umiejętności: S1_U01, S1_U08, S1_U10

Absolwent potrafi: Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego; Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji; Zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej

Kompetencje: S1_K01

Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny

Metody i kryteria oceniania:

Zwieńczeniem wykładów jest rozmowa weryfikująca znajomość merytorycznej materii omawianej podczas zajęć.

Rezultatem ćwiczeń jest wykonanie i zaprezentowanie jednego-dwóch mini-projektów, stanowiących podstawę zaliczenia ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń jest podstawą do przystąpienia do rozmowy weryfikującej znajomość treści wykładów.

Nakład pracy własnej studenta:

- wykład: 0,5 ECTS - przygotowanie do ustnego zaliczenia zajęć,

- ćwiczenia: 1,5 ECTS - udział w zajęciach oraz wkład własny studenta związany z przygotowaniem i zaprezentowaniem mini-projektu(ów) badawczego(ych).

Udział w wykładach nie jest obowiązkowy, natomiast w ćwiczeniach - jest obligatoryjny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)