Współpraca terytorialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-WSTR-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współpraca terytorialna |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty opcjonalne WGSR |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Nie ma specjalnych założeń, które studenci muszą spełnić, aby uczestniczyć w zajęciach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy teoretycznej, empirycznej i praktycznej na temat współpracy terytorialnej definiowanej jako współpraca pomiędzy samorządami terytorialnymi oraz pomiędzy samorządami a organizacjami otoczenia społeczno-gospodarczego samorządów. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w dwóch komplementarnych formach wykładu - część wykładów prowadzona jest przez naukowego koordynatora przedmiotu a część przez gości. Goście to osoby pracujące na co dzień w samorządzie terytorialnym i zajmujące się praktyką funkcjonowania współpracy terytorialnej w ramach różnych polityk lokalnych. Zajęcia prowadzone są naprzemiennie w blokach tematycznych. Poruszane zagadnienia: 1. Zarządzanie regionem metropolitalnym; 2. Formy współpracy międzygminnej oraz powiatowo-gminnej; 3. Polityka zagraniczna miasta; 4. Polityka klimatyczna miasta - wyzwania, podejmowane działania, udział w sieciach międzynarodowych oraz mobilizowanie partnerów społeczno-ekonomicznych na rzecz realizacji wspólnych celów; 5. Współpraca miasta z otoczeniem w wybranych politykach miejskich: - polityka mieszkaniowa, - polityka transportowa, - planowanie przestrzenne, - planowanie strategiczne. |
Literatura: |
Kaczmarek T. (2005); Struktury terytorialno-administracyjne I ich reformy w krajach europejskich, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. Kwon, S. W., & Feiock, R. C. (2010). Overcoming the barriers to cooperation: Intergovernmental service agreements. Public Administration Review, 70(6), 876-884. Miszczuk, A. 1996, Idea euroregionów i przykłady jej realizacji w Europie Zachodniej iw Polsce,[w:] M. Bałtowski (red.) Euroregion Bug, 4, 129-139. Parteka T., Szlachta J., Szydarowski W., (red.), (2005); Region Bałtycki w nowej Europie, Biuletyn, Zeszyt 217, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa. Skorupska A. (2005);Współpraca międzynarodowa samorządu gminnego na podstawie badań, w: Skorupska A. (red.), Współpraca międzynarodowa samorządu gminnego, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa. Swianiewicz P. (2005); Kontakty międzynarodowe samorządów, w: Samorząd terytorialny, nr 10, Warszawa. Swianiewicz, P. (2005). Kontakty międzynarodowe samorządów. Samorząd terytorialny, (10), 7-27. Swianiewicz, P. Gendźwiłł, A., Krukowska, J., Lackowska, M., Picej, A. 2016. Współpraca międzygminna w Polsce. Związek z rozsądku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Szmigiel, K. 2009. Regionalne po co i z kim? Relacje międzynarodowe polskich województw. Warszawa: Geoprofit. Szmigiel-Rawska K., 2017, Teorie współpracy terytorialnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Szmigiel-Rawska, K., & Dołzbłasz, S. (2012). Trwałość współpracy przygranicznej. CeDeWu. Szmigiel-Rawska, K., 2013, The institution of co-operation in border regions – examples of the activities of Polish organisations, Miscellanea Geographica - Regional Studies on Development, Vol.17.1, pp.11–20. Szmigiel-Rawska, K., S. Dołzbłasz, 2012, Trwałość współpracy przygranicznej, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu, Warszawa. Williamson, O. E. 2009. Transaction cost economics: The natural progression. Nobel prize lecture. December, 8. |
Efekty uczenia się: |
Celem tych zajęć jest kształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowej wiedzy do prognozowania, planowania, obserwacji i analiz zjawisk przestrzennych, a następnie wyjaśniania ich przyczyny oraz wzajemnych powiązań (K_U01) oraz umiejętności prawidłowej interpretacji kształtowanych przez samorząd terytorialny procesów przestrzennych oraz społeczno-gospodarczych w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju oraz korzyści ogólnospołecznych (K_U02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę w formie testu. Studenci mogą również zaliczać przedmiot na podstawie eseju na pisanego na temat uzgodniony wcześniej z prowadzącą zajęcia. Studenci mogą zaliczyć przedmiot na ocenę dostateczną pod warunkiem uczestnictwa w 93% godzin zajęć. To kryterium zostało wprowadzone w związku z tym, że na większości godzin obecni są goście - osoby pracujące w samorządzie terytorialnym. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.