Foresight terytorialny - analizy i modele urbanistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-FTAMU-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Foresight terytorialny - analizy i modele urbanistyczne |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - Podstawowa znajomość współczesnych zagadnień miejskich. - Świadomość potencjałów i barier w rozwoju współczesnych miast. - Aktywny udział w zajęciach, kreatywność, udział w dyskusjach w ramach konwersatorium i ćwiczeń warsztatowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot składa się z dwóch uzupełniających się części – ćwiczeń i konwersatorium w równym wymiarze po 15 godzin zajęciowych na każdą część. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z możliwościami wykorzystania nowoczesnych metod, technik i narzędzi GIS na potrzeby tworzenia oraz analizy modeli i projektów urbanistycznych respektujących obowiązujące unormowania prawne oraz potrzeby w zakresie uzyskania oczekiwanych efektów projektowych i planistycznych. W części praktycznej służą one wykonaniu ćwiczeń pozwalających na opanowanie aplikacji pakietu ArcGIS, które pozwalają tworzyć dane wejściowe na potrzeby projektów i modeli urbanistycznych oraz analiz ich cech strukturalnych i funkcjonalnych, zależnie od przyjętych założeń, warunków i jakie muszą spełniać. |
Pełny opis: |
W ramach cyklu uzupełniających się wzajemnie konwersatoriów i ćwiczeń studenci opanują teoretyczne i praktyczne aspekty posługiwania się aplikacjami pakietu ArcGIS służącymi pozyskiwaniu, przetwarzaniu i tworzeniu danych wejściowych wykorzystywanych w analizach i modelach urbanistycznych, zasadami i metodami tworzenia trójwymiarowych projektów i wizualizacji, w tym również wykonywania analiz służących ich walidacji z punktu widzenia założeń przyjętych dla projektu urbanistycznego. TEMATY ZAJEĆ: Konwersatorium i ćwiczenia 1. Dane 2D (punktowe, liniowe i poligonowe) i metody ich transformacji na potrzeby modeli 3D, 2. Wykorzystanie danych LIDAR w projektach urbanistycznych, 3. Numeryczny model terenu (NMT) i numeryczny model powierzchni terenu (NMPT) jako odniesienie dla danych 2D (m.in. BDOT i OSM) oraz wizualizacji 3D, 4. Statyczny model 3D przestrzeni miejskiej, 5. Zasady i metody aktualizacji danych urbanistycznych, 6. Metody tworzenia obiektów i ich wizualizacji 3D w projekcie urbanistycznym, 7. Analiza cech strukturalnych i funkcjonalnych modelu urbanistycznego, 8. Model urbanistyczny a realia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, 9. Projekt urbanistyczny Poszczególne zagadnienia mogą być realizowane na więcej niż jednych zajęciach. W trakcie zajęć będą wykorzystywane aplikacje pakietu ArcGIS: ArcMAP, ArcScene, Esri City Engine, ArcGIS Pro. Projekt urbanistyczny to indywidualne opracowanie realizowane przez każdego z uczestników zajęć. Obejmie stworzenie własnej koncepcji urbanistycznej w postaci graficznego przedstawienia zasad funkcjonalno-przestrzennych dla wybranego fragmentu miasta (i/lub terenu) z wykorzystaniem technik wizualizacji komputerowej i będzie obejmował kompilację elementów opanowanych w ramach ćwiczeń. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Udział w zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia): 30 godz. 40 h - praca własna (zapoznanie się z zalecaną literaturą, ćwiczenia własne z użyciem aplikacji wykorzystywanych w trakcie zajęć, praca własna z tutorialami dostępnymi na stronie ESRI Virtual Campus), 70h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy w trakcie semestru oraz cech indywidualnych studenta). METODY DYDAKTYCZNE konwersatorium, ćwiczenia |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2008, GIS. Obszary zastosowań, PWN, Warszawa. 2. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006, GIS, teoria i praktyka, PWN, Warszawa. 3. Luan, X.-D. et al., 2008. Research and Development of 3D Modeling. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 4. Viinikka, J., 2014. Adopting Procedural Information Modeling in Urban Planning. Aalto University (https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/13448/master_Viinikka_Jussi_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y, dostęp – 5.07.2021 r.) 5. Ribeiro, A. , de Almeida, J.-P. , Ellul, C., 2014. Exploring CityEngine as a visualisation tool for 3D cadaster. 4th International Workshop on FIG 3D Cadastres. 9-11 November 2014, Dubai, United Arab Emirates (https://eg.uc.pt/bitstream/10316/45895/1/Workshop2014_15.pdf, dostęp 5.07.2021 r.) Esri, Esri CityEngine. [Online: http://www.esri.com/software/cityengine, dostęp 5.07.2021) Literatura uzupełniająca: Sylwia Bródka, Andrzej Macias, 2019, Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN Liszewski S. (red), 2008, Geografia urbanistyczna, Wyd. Un. Łódzkiego. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02; K_W06 / K_U03; K_U04; K_U07; K_U09 / K_K03; K_K05; K_K07 / S3_W02; S3_W05 / S3_U01; S3_U02; S3_U03; S3_U04 / S3_K01; S3_K02 WIEDZA: S3_W02, S3_W04, S3_W08 Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur przestrzennych (społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych, politycz-nych) w różnych skalach (lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej), przy-datną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu foresightu terytorialnego. Posiada wiedzę o człowieku i relacjach społecznych wpływających na procesy rozwojowe i kształtowanie przestrzeni. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju własnych projektów foresightowych UMIEJĘTNOŚCI: S3_U02, S3_U03 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną (integrując różne dziedziny nauki) do tworzenia założeń i realizacji projektów foresightu terytorialnego, wykorzystujących różnorodne metody i narzędzia badawcze Potrafi identyfikować, prognozować i modelować złożone zadania z za-kresu foresightu terytorialnego, stosując podejście interdyscyplinarne, integrujące wiedzę pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE: S3_K03 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, co pozwala mu na odpowiednie dla niego reagowanie na zachodzące zmiany w jego otoczeniu oraz pojawiające się niespodziewane sytuacje kryzysowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe – aktywność w trakcie konwersatorium (dyskusja) oraz pracy podczas zajęć, tj. wykonanie ćwiczeń wg instrukcji, dyskusja aktualnych zadań i metod ich rozwiązania. Przygotowanie na ostatnich zajęciach projektu na zaliczenie. Składowe oceny: - ocena bieżąca konwersatorium i ćwiczenia - 50 %, - projekt końcowy - 50%. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na konwersatorium i ćwiczeniach (sumarycznie). Dopuszczalna całkowita liczba nieobecności na zajęciach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) odpowiada zasadom określonym w Regulaminie Studiów. Student zobowiązany jest uzupełnić zaległości powstałe w wyniku nieobecności (bez względu na jej przyczynę) w ciągu 2 tygodni od jej zaistnienia. Szczegółowe informacje na temat trybu zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń zostaną przekazane na pierwszych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Lechnio | |
Prowadzący grup: | Jerzy Lechnio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.