Społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju miast
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-SM-1-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju miast |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, Studia miejskie, stacjonarte - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład będzie stanowił przegląd i omówienie m.in. następujących zjawisk we współczesnych miastach : struktura więzi społecznych w środowisku zurbanizowanym, jej uwarunkowania i wpływ na procesy miejskie, zależności pomiędzy tą strukturą a kapitałem społecznym i jego wpływem na rozwój miasta, procesy utraty legitymizacji władzy i dyskursy roszczeniowe, migracje wewnętrzne i zewnętrze, procesy demograficzne, starzenie się społeczeństwa, formy zamieszkiwania, relacja między działalnością instytucji kultury a rozwojem miasta, sposoby wykorzystania dziedzictwa kulturowego i kapitału kulturowego jego mieszkańców jako czynników rozwoju miasta oraz o wpływ działań rozwojowych podejmowanych przez miasto na zmiany w różnych obszarach i aspektach kultury. |
Pełny opis: |
Pełny opis przedmiotu Wykład stanowi przegląd społecznych i kulturowych uwarunkowań rozwoju miast. Zanalizowana zostanie sytuacja demograficzna różnej wielkości miast na tle kraju oraz zjawisko migracji wewnętrznych, omówione zostaną procesy migracji zagranicznych i ich konsekwencje dla polityk publicznych i wzorów relacji. W bloku poświęconym starości wykład wprowadzi w problematykę różnorodności starzenia się oraz rozwoju miast przyjaznych osobom starszym, a warsztat zaś polegać będzie na projektowaniu innowacji. Następnie omówiona zostanie struktura więzi społecznych w środowisku zurbanizowanym, jej uwarunkowania i wpływ na procesy miejskie, takie jak: identyfikacje z miejscem zamieszkania, polityka miejska, działania obywatelskie. W części poświęconej władzy omówione zostaną sytuacje utraty legitymizacji dominacji uruchamiające dyskursy roszczeniowe, czy wręcz protesty. Odbędą się też zajęcia służące przedstawieniu z perspektywy modernizacji, w jaki sposób wprowadzenie systemów oczyszczania z nieczystości płynnych, wodociągów i kanalizacji, związane z ideami higieny publicznej, warunkuje formy życia w dużym mieście. Urządzenia sanitarne ukazane zostaną jako miejskie media, zatem w kontekście przemian zarówno technologii, jak świadomości. W finale nastąpi wprowadzenie w problematykę wykorzystania dziedzictwa kulturowego miasta i kapitału kulturowego jego mieszkańców jako czynników rozwoju miasta. |
Literatura: |
Literatura S. Peace, 2013, Social Interactions in Public Spaces and Places: A Conceptual Overview [w] G.D. Rowles, M. Bernard (red.), Environmental Gerontology. Making Meaningful Places in Old Age. Springer Publishing Company, New York, s. 25-49. M. Łukasiuk, 2007, Obcy w mieście. Migracja do współczesnej Warszawy, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. M. Łukasiuk, 2018, Metodologia badań nad przestrzenią i migracją w kontekście koncepcji Herberta Blumera i doświadczeń własnych, „Studia Społeczne / Social Studies” 22 (3), s. 15-21. M. Dudkiewicz, B. Lewenstein, A. Winiarska, 2019, Miejskie wspólnoty sąsiedzkie. Wydawnictwo ISNS, Warszawa. R. Putnam, 2008, Samotna gra w kręgle, Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Ameryce. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 1-20. M. Mafesoli, 2014, Instynkt stadny w metropolii, w: My i Oni. Przestrzenie wspólne i projektowanie dla wspólnoty, Synchronizacja, Bęc Zmiana, Warszawa. A.Amin, 2002, Ethnicity and the multicultural city: living with diversity, Environment and Planning A, vol. 34, pp.959-980. M. Nowicka, S. Vertovec, 2014, Comparing Convivialities: Dreams and realities of living-with-difference, European Journal of Cultural Studies, vol.17(4), pp.341-356. S. Vertovec, 2007, Super-diversity and its implications, Ethnic and Racial Studies, 30:6, 1024-1054. W. Graham, 2016, Miasta wyśnione, Karakter, Kraków. S.W. Kłopot, J. Pluta, 2010, Stare i nowe problemy wielkiego miasta. Socjologiczne studium konsumpcji na przykładzie Wrocławia. Scholar, Warszawa, rozdz. 1. M. Kowalewski, 2016, Protest miejski. Przestrzenie, tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast, NOMOS, Kraków. H. de Lefebvre, 2012, Prawo do miasta, „Praktyka teoretyczna” nr 5/2012. M. Matysek-Imielińska, Miasto w działaniu. Warszawska spółdzielnia mieszkaniowa. Dobro wspólne w epoce nowoczesnej. Bęc zmiana. Rozdz. 3. M. Weber, 2002, Gospodarka i społeczeństwo, PWN Warszawa, cz. 7: Nieprawomocne panowanie (Typologia miast), s. 905-991. A.Celiński, 2013, Miejskie polityki kulturalne, „Res Publica Nowa” 2013, nr 21, s. 92-99. J. Hausner, 2016, Miasto-idea i rola kultury w jego rozwoju, "Kultura i Rozwój" 2016, nr 1(1), s. 109-120. P. Kubicki, 2016, Tożsamość miasta, [w:] tegoż, Wynajdywanie miejskości. Polska kwestia miejska z perspektywy długiego trwania, Nomos, Kraków 2016, s. 299–336. A.Skórzyńska, 2014, W poszukiwaniu miasta jako praxis, [w:] Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, pod red. Ewy Rewers, NCK, Warszawa, s. 335–373. M. Gajewski, 1979, Oczyszczanie miasta, rozdz. XI w: Urządzenia komunalne Warszawy, Warszawa. K. Ashenburg, 2009, Domowe sanktuarium, rozdz. IX w: Historia brudu, Warszawa. Wodociągi i kanalizacja w Polsce. Tradycja i współczesność, 2002, red. Z. Dymaczewski, M. Sozański, Bydgoszcz. G. Kennedy, 2007, The City, ch. 4 w: An Ontology of Trash. The Disposable and its Problematic Nature, New York. F. Springer, 2019, Śmieciowa przestrzeń, w: Każdemu jego śmietnik. Szkice o śmieciach i śmietniskach, Wołowiec. T.H. Eriksen, 2013, Mensch und Muell, Basel (oryg. Søppel, Oslo 2011). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę odbędzie się na podstawie eseju zaliczeniowego związanego z jednym z prezentowanych na wykładzie zagadnień. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Bukowiecki, Barbara Lewenstein, Magdalena Łukasiuk, Włodzimierz Pessel, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak, Aleksandra Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w sali, począwszy od 12.10.2023 i prowadzone są przez sześciu wykładowców, specjalistów od poszczególnych zagadnień. Szczegółowy terminarz na rok 2023/2024 przedstawia się następująco: 12.10 i 19.10 - Aleksandra Winiarska 26.10 - Magdalena Łukasiuk, wyjątkowo zdalnie 02.11 - Magdalena Rosochacka-Gmitrzak 09.11 - Łukasz Bukowiecki 16.11 i 23.11 - Magdalena Rosochacka-Gmitrzak 30.11 i 07.12 i 14.12 i 18.01 - Barbara Lewenstein 21.12 i 11.01 i 25.01 - Włodzimierz Pessel |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Audycka-Zandberg, Magdalena Łukasiuk | |
Prowadzący grup: | Barbara Audycka-Zandberg, Łukasz Bukowiecki, Barbara Lewenstein, Magdalena Łukasiuk, Włodzimierz Pessel, Tomasz Sobierajski, Aleksandra Winiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w sali, począwszy od 03.10.2024 i prowadzone są przez siedmiu wykładowców, specjalistów od poszczególnych zagadnień. Szczegółowy terminarz na rok 2024/2025 przedstawia się następująco: 03.10 - Barbara Audycka; 10.10 - Magdalena Łukasiuk (zajęcia zdalne); 17.10 - Aleksandra Winiarska; 24.10 - Aleksandra Winiarska; 31.10 - Magdalena Rosochacka; 07.11 - Magdalena Rosochacka; 14.11 - Magdalena Rosochacka; 21.11 - Barbara Lewenstein; 28.11 - Barbara Lewenstein; 05.12 - Barbara Lewenstein; 12.12 - Łukasz Bukowiecki; 19.12 - Łukasz Bukowiecki; 09.01 - Włodzimierz Pessel; 16.01 - Włodzimierz Pessel; 23.01 - Włodzimierz Pessel. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.