Nowoczesność i polski spór o tożsamość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-NPST-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesność i polski spór o tożsamość |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie studentów z najistotniejszymi dylematami, uwikłanymi w refleksję dotyczącą sensu przemian, które symbolizuje pojęcie nowoczesności i które nabrały kształtu w kręgu doświadczeń związanych z utratą niepodległości i staraniami związanymi z tworzeniem programów mających udzielić odpowiedzi na fundamentalne pytanie - kim jesteśmy i kim powinniśmy się stać podejmując wysiłek samookreślenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza materiału historycznego usytuowana na pograniczu rozważań z zakresu historii myśli politycznej, antropologii historycznej i filozofii polityki, pozwalająca skupić uwagę na zasadniczych pytaniach dotyczących doświadczeń związanych z presją przemian historycznych obejmujących sferę geopolityki, polityki,stylów myślenia i moralności, kreujących nowe realia społeczne i narzucających potrzebę przemyślenia i ustalenia nowych kodów tożsamości, uwzględniających wyzwania, które symbolizuje pojęcie nowoczesności. Materiał obejmuje okres od przełomu XVIII i XIX stulecia, do przełomu wieku XIX i XX-ego. Celem głównym jest przeanalizowanie powstawania nowego "imaginarium" tożsamości. |
Pełny opis: |
1. Pytania historyczne i doświadczenie myślenia - hermeneutyka tożsamości. Czy Polska tkwi nadal w XIX stuleciu? 2. My - pomiędzy napiętnowaniem, wykluczeniem i epifaniami rodzimości Konstruowanie obrazu: konfrontacja Wschodu i Zachodu. 3. Nowoczesność - inicjacja i trauma: Oświecenie, konfederacja barska, rozbiory, Konstytucja, Targowica. 4. Reakcje: Romantyzm – sprzeciw wobec Zachodu i nowoczesności. Polityka fantazmatów – gorączka insurekcyjna. Odkrywanie słowiańskości - pomiędzy Wschodem i Zachodem. 5. Reakcje: Pozytywizm: czyli Polacy i Indianie. Obrazy i koncepcje: postęp, wiara w naukę, liberalizm, tradycja pracy organicznej. Zagadnienie modernizacji naśladowczej. 6. Reakcje: Konserwatyzm - paradoksy polskiego konserwatyzmu. Odrzucenie tradycji insurekcyjnej. Kontynuacja konserwatyzmu jako falsyfikat i parodia. Problem kolonizowania tradycji patriotycznej. 7. Epopeja Polski zdziecinniałej: Brzozowski i Gombrowicz. 8. Nacjonalizm – splot wiary i polityki: obsesja katolickiego państwa narodu polskiego. |
Literatura: |
T. Kizwalter, Polska nowoczesność. Genealogia, Warszawa 2020 S. Filipowicz, Badania polskiej myśli politycznej i problem świadomości efektywnodziejowej, "Myśl polityczna/Political Thought", nr 1/2019 L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2020 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 specyfikę nauk społecznych na tle innych nauk oraz charakter nauk o polityce i ich miejsce w obszarze nauk społecznych. K_W02 rolę człowieka w życiu społecznym w perspektywie historycznej i współczesnej oraz w wymiarze politycznym, ekonomicznym (w tym również w odniesieniu do działalności zawodowej i przedsiębiorczości) i kulturowym, a także jego interakcje z najbliższym otoczeniem oraz struktury, w ramach których odbywają się te interakcje, wraz z ich zmianami. Umiejętności: absolwent potrafi K_U03 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o polityce oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. K_U06 wskazać założenia różnych koncepcji polityki oraz ocenić ich efektywność oraz dostrzegać relacje między polityką a zjawiskami i procesami historycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi. K_U07 posługiwać się systemem aksjonormatywnym oraz konkretnymi regułami i normami w obszarze związanym z działalnością publiczną oraz dostrzegać i analizować dylematy etyczne. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01 aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym, także w zespołach realizujących cele społeczne, polityczne i obywatelskie; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: analiza materiału objętego programem. Wspólne dyskusje, odnajdywanie dylematów i sporów interpretacyjnych. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy z tekstem naukowym i precyzyjnego formułowania własnych poglądów. Kryteria oceny: Przygotowanie do zajęć, udział w zajęciach - uczestnictwo w dyskusjach. Esej zaliczeniowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Filipowicz | |
Prowadzący grup: | Stanisław Filipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.