Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-BW-L-D2TEIN
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 2 semestr 1 rok - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

N/D

Skrócony opis:

Celem zajęć jest podniesienie kompetencji cyfrowych studentów

z zakresu technologii IT. Zakres przedmiotu obejmuje współczesne narzędzia wykorzystywane w codziennej pracy w tym pracy badawczej i analitycznej. W trakcie zajęć omawiane są takie narzędzia jak: edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, aplikacje do tworzenia prezentacji, systemy do zarządzania treścią, zarządzanie bazą wiedzy itp.

Zajęcia przygotowują studentów do właściwego użycia aplikacji w pracy zawodowej. Przedmiot otwiera drogę do zrozumienia zasad działania bardziej złożonych systemów teleinformatycznych.

Pełny opis:

Edytor tekstu

1. Zarządzanie treścią – układ dokumentu, style, formatowanie treści, tabele, wykresy, rysunki itp.

2. Automatyzacja – sekcje, nagłówki, przypisy, spisy treści/ilustracji/tabel etc., korespondencja seryjna, odsyłacze, obiekty, makra, etc.

3. Recenzja – tryb śledzenia zmian, komentarze, porównywanie dwóch dokumentów, scalanie itp.

4. Menadżer literatury – zarządzanie bibliografią i przypisami

w dokumencie.

5. Praca grupowa.

6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Word (on-premise/on-line), Open/Libre Office Writer, Google Docs, etc.

Arkusz kalkulacyjny

1. Zarządzanie danymi – wprowadzanie i edycja danych, adresowanie względne i bezwzględne, sortowanie, wyszukiwanie, deduplikacja, formatowanie, wykresy itp.

2. Obliczenia - wykonywanie obliczeń, formuły i funkcje, tabela przestawna, operacje na wielu arkuszach itp.

3. Funkcjonalność zaawansowana –podstawy makr, Solver (tylko Excel).

4. Przetwarzanie dużych zbiorów danych (tylko Excel).

5. Praca grupowa.

6. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS Excel (on-premise/on-line), Open/Libre Office Calc, Google Sheets etc.

Prezentacje multimedialne

1. Konstrukcja prezentacji – szablon prezentacji, zbiór slajdów, slajd, zarządzanie treścią na slajdach, osadzanie multimediów (obrazy, dźwięki, video).

2. Elementy animacji slajdów i przejść pomiędzy slajdami.

3. Chronometraż.

4. Inspekcja dokumentu, bezpieczeństwo, import/eksport różnych formatów plików, skróty klawiaturowe etc.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. MS PowerPoint (on-premise/on-line), Open/Libre Office Impress, Google Slides, Prezi etc.

CMS i nawigacja stron

1. Wprowadzenie do budowy systemu CMS (Content Management System).

2. Konfiguracja systemu CMS – projekt graficzny, nawigacja – (menu, strony, podstrony itp.), użytkownicy, wtyczki i rozszerzenia CMS.

3. Zarządzanie artykułami/informacją w CMS.

4. Wstawianie elementów multimedialnych: zdjęć, dźwięków, video, obiektów z mediów społecznościowych (sharing).

5. Elementy konstrukcji strony WWW w CMS.

6. Bezpieczeństwo CMS, import/eksport danych, kopia bezpieczeństwa itp.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. CMS Wordpress, Google Sites, WIX etc.

Menadżer literatury

1. Wprowadzenie w funkcjonalność menadżera literatury.

2. Źródła informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej.

3. Identyfikatory publikacji: DOI, PubMed ID, ISBN, ISSN, arXiv, itp.

4. Style cytowania np. Chicago, Harvard, APA, etc.

5. Problematyka praw autorskich/licencji.

6. Zarządzanie literaturą w menadżerze.

7. Integracja menadżera z edytorem tekstu.

8. Funkcje zaawansowane – omówienie.

Część realizowana w oparciu o oprogramowanie wybrane przez prowadzącego np. Zotero - open-source research tool, Mendeley - Reference Management Software albo równoważne.

Temat dodatkowy do wyboru

Temat z zakresu technologii informacyjnych zaproponowany przez prowadzącego i wybrany przez studentów (maksymalnie 2h).

Przykładowe tematy do wyboru:

1. menadżery haseł;

2. sieć tor;

3. zaawansowana przeglądarka internetowa;

4. narzędzia do streamingu on-line;

5. API w mediach społecznościowych;

6. inny zaproponowany przez studentów i zaakceptowany przez prowadzącego zajęcia temat;

Uwaga

W przypadku zastosowania oprogramowania innego niż MS Office i usługi CMS Wordpress nie wszystkie wymienione tematy mogą być możliwe do realizacji. Wówczas prowadzący dokonuje odpowiedniej modyfikacji zakresu zajęć adekwatnej do użytych narzędzi.

Wszystkie poruszane na zajęciach składowe technologii informacyjnych są także omawiane z perspektywy możliwości wystąpienia potencjalnych zagrożeń o dowolnym charakterze, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie współczesnego państwa i społeczeństwa.

Literatura:

1. Baker D.C., The zotero solution: knowledge management for the scholarly researcher, Tuscaloosa 2021.

2. Blikle A., Deminet J. (red.), Komputerowa edycja dokumentów dla średnio zaawansowanych, Gliwice 2021.

3. Centrum edukacji Google Workspace [na:] https://support.google.com/a/users?sjid=3967908176137607780-EU&hl=pl#topic=9247638, dostęp 29 lipca 2023 r.

4. English documentation | LibreOffice Documentation - LibreOffice User Guides [na:] https://documentation.libreoffice.org/en/english-documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.

5. Learn WordPress - There’s always more to learn [na:] „Learn WordPress”, https://learn.wordpress.org/, dostęp 29 lipca 2023 r.

6. McFedries P., Kapustka K., Włodarz M., Microsoft Excel 2021 i Microsoft 365: formuły i funkcje, Warszawa 2022.

7. Szkolenia wideo dotyczące programu Excel - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenia-wideo-dotycz%C4%85ce-programu-excel-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb, dostęp 29 lipca 2023 r.

8. Szkolenie dotyczące programu PowerPoint dla systemu Windows - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenie-dotycz%C4%85ce-programu-powerpoint-dla-systemu-windows-40e8c930-cb0b-40d8-82c4-bd53d3398787, dostęp 29 lipca 2023 r.

9. Szkolenie dotyczące programu Word dla systemu Windows - Pomoc techniczna firmy Microsoft [na:] https://support.microsoft.com/pl-pl/office/szkolenie-dotycz%C4%85ce-programu-word-dla-systemu-windows-7bcd85e6-2c3d-4c3c-a2a5-5ed8847eae73, dostęp 29 lipca 2023 r.

10. WordPress.org Documentation [na:] „WordPress.org Documentation”, https://wordpress.org/documentation/, dostęp 29 lipca 2023 r.

11. Wrotek W., Office 2021 PL: poznaj superbohaterów z uniwersum Microsoftu!, Gliwice 2022.

12. Zieliński A., Edytor tekstów Word: od podstaw, Piekary Śląskie 2022.

13. Zotero Documentation [na:] https://www.zotero.org/support/, dostęp 29 lipca 2023 r.

14. Literatura uzupełniająca wskazana przez prowadzącego zajęcia.

Efekty uczenia się:

Opis w j. polskim

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

1. Zna funkcjonalności dostępne w edytorze tekstu, arkuszu kalkulacyjnym, programie do tworzenia prezentacji, systemie CMS itp. Ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń jakie może generować niewłaściwe użycie narzędzi i niewłaściwy ich dobór (K_W07).

2. Zna możliwości i ograniczenia przedmiotowych aplikacji z uwzględnieniem zagrożeń natury teleinformatycznych(K_W07).

3. Posiada wiedzę w zakresie źródeł informacji naukowej, popularno-naukowej i nienaukowej. Posiada podstawy wiedzy w zakresie wiarygodnych źródeł informacji(K_W07).

4. Posiada podstawową wiedzę w zakresie praw autorskich i licencji oraz zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania praw autorskich (K_W07).

5. Zna podstawy bezpiecznej pracy w ww. narzędziach(K_W07).

6. Zna możliwe zagrożenia z zakresu technologii informacyjnych, które mogą wystąpić na poziomie funkcjonowania współczesnego państwa i społeczeństwa (K_W07).

Umiejętności

1. Potrafi tworzyć rozbudowane: dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje multimedialne(K_U03).

2. Potrafi wykonywać obliczenia i analizy danych w arkuszach kalkulacyjnych(K_U03).

3. Potrafi obsługiwać w podstawowym zakresie systemy klasy CMS(K_U06).

4. Potrafi utworzyć i zarządzać własną bazą publikacji naukowych, popularno-naukowych i nienaukowych(K_U03).

5. Posiada umiejętność pracy grupowej w zakresie ww. aplikacji. (K_U06)

Inne kompetencje

1. Student posiada kompetencje w zakresie merytorycznego wykorzystania informacji cyfrowej w praktycznym i zawodowym działaniu(K_U04).

2. Student posiada kompetencje przekazania zdobytej wiedzy innym osobom(K_U06).

3. Student posiada kompetencje w zakresie opracowywania różnego rodzaju dokumentów cyfrowych jak: raporty, opracowania, analizy, prace dyplomowe, publikacje, dokumenty projektowe, instrukcje, prezentacje itp.(K_U06)

4. Student posiada kompetencje w zakresie prowadzenia prostej strony internetowej w komunikowaniu się z otoczeniem.(K_U06)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: realizacja projektu składającego się z zadań wykonywanych podczas zajęć i pracy własnej w ramach zadania domowego.

Zaliczenie na podstawie:

- obecności i aktywności na zajęciach (wymagane),

- zadań wykonywanych podczas zajęć,

- pracy domowej.

Praktyki zawodowe:

N/D

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 96 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Jaruga, Wioletta Matosek
Prowadzący grup: Dariusz Jaruga, Wioletta Matosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)