Strategie informacyjne państw w sytuacjach zagrożeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-D5SIPS-KZB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie informacyjne państw w sytuacjach zagrożeń |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - DZIENNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot traktuje o zasadach organizacji procesu komunikacji społecznej w sytuacji zagrożenia kryzysem. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: - Sytuacje grożące kryzysem -Sytuacja kryzysowa (definicja pojęcia, zarządzanie kryzysowe; stany nadzwyczajne w Polsce). - Zarządzanie kryzysowe w Polsce. - Jak komunikować w sytuacji kryzysowej (polityka informacyjna; rodzaj działań komunikacyjnych; potrzeby mediów relacjonujących sytuacje kryzysowe; błędy przy nadawaniu komunikatów; błędy w odbiorze komunikatów). - Uwarunkowania antyterrorystycznych polityk informacyjnych w krajach UE.Antyterrorystyczna polityka informacyjna (Ocena skuteczności i efektywności antyterrorystycznej polityki informacyjnej). - Francuska antyterrorystyczna polityka informacyjna. - Brytyjska antyterrorystyczna polityka informacyjna. - Rola mediów w przekazywaniu informacji o atakach terrorystycznych we własnym kraju (11.03.2004 Madryt). - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych poza granicami kraju 22.07.2011 Norwegia. - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych we własnym kraju. - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych we własnym kraju. |
Literatura: |
- Grunig J. E., Hunt T. T., Managing Public Relations, Philadelphia 1984 - Lidwa W., Krzeszowski W., Więcek W., Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2010 - Sienkiewicz–Małyjurek K., Krynojewski R. F., Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej – zarządzanie bezpieczeństwem, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Oczekiwane efekty kształcenia: Efekty kształcenia Wiedza: K_W03; K_W04; Student nabywa wiedzę: o roli mediów w sytuacji kryzysowej o kompetencji podmiotów administracji państwowej odpowiedzialnych za kreowanie strategii informacyjnej w sytuacji zagrożenia Umiejętności: K_U01; K_U02; K_U06 – student potrafi: dostrzegać wielość i różnorodność stanowisk i opinii pracować w zespole i kierować nim komunikować się z otoczeniem, kompetentnie przekazując informacje o istniejących zagrożeniach i sposobach zabezpieczeń przed nimi Kompetencje społeczne: K_K05; student nabywa umiejętności: obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Ocena końcowa wynika z sumy punktów uzyskanych za aktywność (wyznaczono minimalną liczbą, niezbędną do uzyskania zaliczenia). Studenci, którzy nie uzyskali minimalnej liczby punktów a uczestniczyli w zajęciach przystąpią do testu zaliczeniowego. Jego pozytywne złożenie umożliwi uzyskanie zaliczenia z przedmiotu na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot traktuje o zasadach organizacji procesu komunikacji społecznej oraz o roli mediów w sytuacji kryzysowej. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: - Sytuacje grożące kryzysem W oparciu o dotychczasową wiedzę studentów omówione zostaną różne rodzaje sytuacji grożących kryzysem i funkcje, jakie mogą pełnić media. D. Piontek, S. Ossowski (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii, Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017; online, protokół dostępu: http://www.ptks.pl/j3x/images/ebook2017.pdf H. Batorowska, R. Klepka, O. Wasiuta, Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem, Kraków 2019; online, protokół dostępu: file:///C:/Users/Ewa/Downloads/d35e4b772b9a9ded0ab30d97221c23fef85c5f69%20(10).pdf - Sytuacja kryzysowa Wskazanie współczesnych sytuacji kryzysowych w Polsce, Europie i na świecie i Omówienie sposobów relacjonowania przez media sytuacji kryzysowych w Polsce, Europie i na świecie (autorska prezentacja case studies). Treści będą pomocne przy realizacji zadań własnych studentów prezentowanych podczas kolejnych zajęć. Biela B., Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. "Studia Pastoralne" Nr 12 /2016, s. 286-311; online, protokół dostępu: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/15158/1/Biela_Typy_i_mechanizmy_manipulacji_w_mediach.pdf Klepka R., Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitateet Educatione Civili VI”, (2016) (http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1975/ E. Stasiak-Jazukiewicz, M. Jas-Koziarkiewicz M. (2012). Rola telewizji w stanach nadzwyczajnych. Na przykładzie sposobu relacjonowania tragicznych wydarzeń z 22 lipca w Oslo i na wyspie Utøya w Norwegii; online, protokół dostepu: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/raporty/rola_telewizji.pdf - Zarządzanie kryzysowe w Polsce Omówiony zostanie zakres dopuszczalnych prawem ograniczeń wolności słowa i wolności mediów. - Jak komunikować w sytuacji kryzysowej. Omówione zostaną: rodzaje działań komunikacyjnych, potrzeby mediów relacjonujących sytuacje kryzysowe. Musiałek P., Czas na doktrynę radykalnej polityki informacyjnej. Jak rząd powinien mówić o COVID-19?; online, protokół dostępu: https://klubjagiellonski.pl/2020/04/29/czas-na-doktryne-radykalnej-polityki-informacyjnej-jak-rzad-powinien-mowic-o-covid-19/ - Planowanie strategii informacyjnej w konkretnej sytuacji kryzysowej Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z warunkami sytuacji kryzysowej (na przykład powódź) i poproszeni o przygotowanie strategii informacyjnej na taki czas, w tym komunikatów adresowanych do różnych odbiorców (zarządzający, media, obywatele) adekwatnych do różnych etapów rozwoju zagrożenia. - Uwarunkowania antyterrorystycznych polityk informacyjnych w państwach Unii Europejskiej. Babiński A., Jałoszyński K., Zubrzycki W., Polska ustawa antyterrorystyczna – odpowiedź na zagrożenia współczesnym terroryzmem, Szczytno 2016. Źródła internetowe na temat strategii UE walki z terroryzmem, m.in.: https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/fight-against-terrorism/ - Antyterrorystyczna polityka informacyjna i sposoby oceny jej skuteczności (omówienie wybranych case studies, m.in. brytyjski i francuski). Analiza SWOT - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych poza granicami kraju. Omówienie projektów wykonanych przez studentów. - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych we własnym kraju. Omówienie projektów wykonanych przez studentów. |
|
Literatura: |
podana przy każdym temacie |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceny: Bieżąca ocena aktywności; ocena prac wykonanych w grupach na zajęciach; ocena analizy przyjętej strategii informacyjnej; ocena analizy przekazów medialnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Prowadzący grup: | Ewa Stasiak-Jazukiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot traktuje o zasadach organizacji procesu komunikacji społecznej oraz o roli mediów w sytuacji kryzysowej. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: - Sytuacje grożące kryzysem W oparciu o dotychczasową wiedzę studentów omówione zostaną różne rodzaje sytuacji grożących kryzysem i funkcje, jakie mogą pełnić media. D. Piontek, S. Ossowski (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii, Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, Poznań 2017; online, protokół dostępu: http://www.ptks.pl/j3x/images/ebook2017.pdf H. Batorowska, R. Klepka, O. Wasiuta, Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem, Kraków 2019; online, protokół dostępu: file:///C:/Users/Ewa/Downloads/d35e4b772b9a9ded0ab30d97221c23fef85c5f69%20(10).pdf - Sytuacja kryzysowa Wskazanie współczesnych sytuacji kryzysowych w Polsce, Europie i na świecie i Omówienie sposobów relacjonowania przez media sytuacji kryzysowych w Polsce, Europie i na świecie (autorska prezentacja case studies). Treści będą pomocne przy realizacji zadań własnych studentów prezentowanych podczas kolejnych zajęć. Biela B., Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. "Studia Pastoralne" Nr 12 /2016, s. 286-311; online, protokół dostępu: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/15158/1/Biela_Typy_i_mechanizmy_manipulacji_w_mediach.pdf Klepka R., Analiza zawartości mediów: dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Securitateet Educatione Civili VI”, (2016) (http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1975/ E. Stasiak-Jazukiewicz, M. Jas-Koziarkiewicz M. (2012). Rola telewizji w stanach nadzwyczajnych. Na przykładzie sposobu relacjonowania tragicznych wydarzeń z 22 lipca w Oslo i na wyspie Utøya w Norwegii; online, protokół dostepu: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/publikacje/raporty/rola_telewizji.pdf - Zarządzanie kryzysowe w Polsce Omówiony zostanie zakres dopuszczalnych prawem ograniczeń wolności słowa i wolności mediów. - Jak komunikować w sytuacji kryzysowej. Omówione zostaną: rodzaje działań komunikacyjnych, potrzeby mediów relacjonujących sytuacje kryzysowe. Musiałek P., Czas na doktrynę radykalnej polityki informacyjnej. Jak rząd powinien mówić o COVID-19?; online, protokół dostępu: https://klubjagiellonski.pl/2020/04/29/czas-na-doktryne-radykalnej-polityki-informacyjnej-jak-rzad-powinien-mowic-o-covid-19/ - Planowanie strategii informacyjnej w konkretnej sytuacji kryzysowej Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z warunkami sytuacji kryzysowej (na przykład powódź) i poproszeni o przygotowanie strategii informacyjnej na taki czas, w tym komunikatów adresowanych do różnych odbiorców (zarządzający, media, obywatele) adekwatnych do różnych etapów rozwoju zagrożenia. - Uwarunkowania antyterrorystycznych polityk informacyjnych w państwach Unii Europejskiej. Babiński A., Jałoszyński K., Zubrzycki W., Polska ustawa antyterrorystyczna – odpowiedź na zagrożenia współczesnym terroryzmem, Szczytno 2016. Źródła internetowe na temat strategii UE walki z terroryzmem, m.in.: https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/fight-against-terrorism/ - Antyterrorystyczna polityka informacyjna i sposoby oceny jej skuteczności (omówienie wybranych case studies, m.in. brytyjski i francuski). Analiza SWOT - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych poza granicami kraju. Omówienie projektów wykonanych przez studentów. - Rola mediów w przekazywaniu informacji o sytuacjach kryzysowych we własnym kraju. Omówienie projektów wykonanych przez studentów. |
|
Literatura: |
podana przy każdym temacie |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceny: Bieżąca ocena aktywności; ocena prac wykonanych w grupach na zajęciach; ocena analizy przyjętej strategii informacyjnej; ocena analizy przekazów medialnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.