Zachowania jednostki w sytuacjach ekstremalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-L-Z5ZJSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zachowania jednostki w sytuacjach ekstremalnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr 3 rok - przedmioty obowiązkowe |
Strona przedmiotu: | https://sites.google.com/psych.uw.edu.pl/zachowania/strona-g%C5%82%C3%B3wna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych pojęć psychologii |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są opisowi mechanizmów zachowania człowieka w ekstremalnych sytuacjach stresowych, a także następstw doświadczenia takich sytuacji. Uczestnicy na podstawie przykładów zapoznają się z pojęciem stresu i radzenia sobie, prawami rządzącymi wpływem grupy i cech indywidualnych na jednostkę, wpływem stresu na poznanie i działanie oraz zaburzeniami powodowanymi przez stres i metodami wsparcia psychologicznego w sytuacjach kryzysowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są opisowi mechanizmów zachowania człowieka w ekstremalnych sytuacjach stresowych, a także następstw doświadczenia takich sytuacji. Uczestnicy na podstawie przykładów zapoznają się z pojęciem stresu i radzenia sobie, prawami rządzącymi wpływem grupy i cech indywidualnych na jednostkę, wpływem stresu na poznanie i działanie oraz zaburzeniami powodowanymi przez stres i metodami wsparcia psychologicznego w sytuacjach kryzysowych. |
Literatura: |
1. Stres Bojowy, Teorie, badania, profilaktyka i terapia. Charles R. Figley, William P. Nash, Wydawnictwo PWN i Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa 2007 2. Irena Heszen (2013) Psychologia stresu. Warszawa: PWN 3. WHO (1998) Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania w ICD-10, Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna podstawowe psychologiczne terminy związane z diagnostyką i opisem stanu osoby poszkodowanej (K_W01) Zna rodzaje reakcji psychicznych, rozwijanych przez osoby doświadczające sytuacji ekstremalnych (K_W03) Ma wiedzę na temat ewolucji sytuacji ekstremalnych w kierunku sytuacji normalnych i optymalnych lub kryzysowych (K_W06) UMIEJĘTNOŚCI Potrafi rozpoznać sytuację, która ma charakter zdarzenia traumatycznego (K_U01) Potrafi ocenić, na ile stan osoby poszkodowanej wymaga natychmiastowej pomocy lub interwencji psychologicznej (K_U05) KOMPETENCJE Ma umiejętność obserwowania i interpretowania sytuacji ekstremalnych w skali mikro oraz umiejętność dostrzegania ewolucji tych sytuacji (K_K01) Umie komunikować się z osobami, które doświadczyły trudnych lub ekstremalnych sytuacji (K_K04) Ma dyspozycję do etycznego funkcjonowania w sferze publicznej (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (online w trybie synchronicznym) oraz praca pisemna: Opracowanie eseju na temat związany ze społecznymi aspektami sytuacji ekstremalnych. (np. Zaprojektuj kampanię społeczną propagującą konstruktywne postawy wobec ofiar wypadków drogowych) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olaf Truszczyński | |
Prowadzący grup: | Olaf Truszczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie zagadnień psychicznego i społecznego funkcjonowania człowieka w sytuacji ekstremalnej i po jej wystąpieniu. W trakcie zajęć omawiane będą tematy związane z psychicznym, poznawczym i behawioralnym funkcjonowaniem jednostki w zależności od kontekstu sytuacyjnego. |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszona będzie problematyka funkcjonowania jednostki ludzkiej w sytuacjach ekstremalnych, wykraczających poza jej umiejętności adaptacyjne, np. klęski żywiołowe, wypadki, napaści, obrażenia, zamachy, etc. Studenci zapoznają się z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi, opisującymi funkcjonowanie człowieka w powyższych kontekstach oraz z możliwymi następstwami takich zdarzeń. Przedstawione będą również podstawowe sposoby radzenia sobie z sytuacją trudną ze strony osoby poszkodowanej, jak również osób niosących pomoc. Zajęcia będą opierały się na doświadczeniu i pracy własnej studentów. Wszystkie omawiane zagadnienia zostaną poparte ćwiczeniami lub zadaniami do wykonania, które mają utrwalić zdobytą wiedzę akademicką oraz umożliwić studentom zapoznanie się z realiami prawnymi i społecznymi dotyczącymi osób, które doświadczyły sytuacji ekstremalnie trudnych. |
|
Literatura: |
1. Stres Bojowy, Teorie, badania, profilaktyka i terapia. Charles R. Figley, William P. Nash, Wydawnictwo PWN i Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa 2007 2. Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psychicznym. Babette Rothschild, Wydawnictwo UJ 2014 3. Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych i Zaburzeń Zachowania w ICD-10, Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Warszawa 1998. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.