Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2102-BW-M-D1PSSP
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje:

- koncepcje psychologiczne człowieka

- postawy człowieka w sytuacji społecznej

- poznanie i postrzeganie społeczne

- wartości i postawy

- wpływ społeczny

- koncepcje zachowań prospołecznych

- teorie agresji

- psychologię konfliktu

- komunikowanie społeczne

- autoprezentacje - kształtowanie wizerunku

- podejmowanie decyzji

- psychologiczne aspekty odbioru mediów

- grupy społeczne

- przywództwo

- pojęcie psychologii tłumu

Pełny opis:

Wykład obejmie następujące zagadnienia:

1. Wstęp

podejścia teoretyczne w psychologii; typy badań: eksperyment, obserwacja, badania korelacyjne, neuroobrazowanie

2. JA

samoświadomość, organizacja samowiedzy, rozwój i podtrzymywanie obrazu siebie, teorie porównań społecznych, samoocena

3. Poznanie społeczne

wnioskowanie społeczne, kategoryzacja społeczna, stereotypy

4. Postawy

Postawa, jej cechy i składniki, geneza postaw, postawy a zachowania, zmiana postaw

5. Procesy grupowe

Grupa i jej cechy, tożsamość grupowa, produktywność grupy, działanie zespołowe

6. Wpływ społeczny

naśladownictwo, konformizm, normy społeczne, autorytet i posłuszeństwo

7. Uprzedzenia

stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja, teorie międzygrupowe, paradygmat grupy minimalnej, kategoryzacja, redukowanie uprzedzeń

8. Agresja.

społeczne teorie agresji, prowokacja, rozhamowanie, deindywiduacja, dehumanizacja, delegitymizacja

9. Zachowania prospołeczne

zachowania pomocowe i altruistyczne, geneza, determinanty społeczne

10. Afiliacja i atrakcyjność

psychologiczne determinanty afiliacji, lęk społeczny, źródła atrakcyjności

11. Związki romantyczne

przyjaźń, miłość, determinanty satysfakcji ze związku, modele inwestowania i rozwiązania związku

12. Media

efekty mediów, ustalanie agendy, perswazja, framing i priming

Literatura:

Lektury podstawowe:

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2002.

Wojciszke, B. „Psychologia społeczna”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011.

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna”, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł”, Poznań: Zysk i S-ka. 1997.

Szczegółowy opis:

1. Wprowadzenie

2. Metody badawcze w psychologii społecznej

Wojciszke, B. „Psychologia społeczna” – rozdział 1.

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdziały 1 i 2.

3. Ja: samoświadomość, samoocena, obraz siebie

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” - rozdział 6.

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 3.

4. Poznanie społeczne: wnioskowanie społeczne, kategoryzacja społeczna

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 2 i 3.

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdziały 2 i 3.

5. Postawy: geneza, postawy a zachowania, zmiana postaw

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 10.

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 8.

6. Procesy grupowe: grupy, produktywność, przywództwo

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 11.

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 9.

7. Wpływ społeczny: normy społeczne, konformizm, wpływ mniejszości, posłuszeństwo

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 6.

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 7.

8. Uprzedzenia: podatność na uprzedzenia, teorie międzygrupowe, redukowanie uprzedzeń

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 13.

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 11.

9. Agresja: teorie, osobowe i sytuacyjne determinanty, rozhamowanie, formy agresji

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 10.

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 10.

10. Zachowania prospołeczne: geneza, determinanty pomagania: sytuacyjne, związane z obserwatorem i z biorcą

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 9.

Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 9.

11. Afiliacja i atrakcyjność: afiliacja, atrakcyjność interpresonalna

Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 8.

Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 10.

12. Przyjaźń i miłość: przyjaźń, związki romantyczne, satysfakcja i zaangażowanie w związku

Wojciszke, B. „Psychologia społeczna” – rozdział 13.

13. Psychologia społeczna w działaniu: media i ich oddziaływanie

Konrad Maj, Przemysław Matul, „Zobaczyć znaczy uwierzyć? Sugestia i dezinformacja w przekazie wideo”; Tatiana Popadiak-Kuligowska, „Wskaźnik skuteczności telewizyjnego przekazu reklamowego”

W: Współczesna psychologia mediów : nowe problemy i perspektywy badawcze, pod red. nauk. Agnieszki Ogonowskiej i Grzegorza Ptaszka, Kraków, Impuls 2013.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie relacje (przedmiotowe i metodologiczne) bezpieczeństwa wewnętrznego z innymi obszarami nauk, w tym psychologią (K_W01)

Student zna i rozumie więzi społeczne, w tym te mające charakter prospołeczny (K_W02)

Student potrafi analizować i wyjaśniać wzajemne relacje pomiędzy podstawowymi pojęciami z obszaru psychologii społecznej (K_U01)

Student potrafi analizować procesy grupowe zachodzące we współczesnych społeczeństwach, w tym te odnoszące się do zagrożeń dla jednostki, społeczeństwa i państwa (K_U02)

Student jest gotowy do zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny (K_K03)

Student jest gotowy do wykorzystania wiedzy z obszaru psychologii społecznej w pracy zawodowej oraz w innych sytuacjach społecznych (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (test) polegający na przyporządkowaniu koncepcji i teorii do ich definicji.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariola Kordas-Surowiec
Prowadzący grup: Mariola Kordas-Surowiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje:

- poznanie i postrzeganie społeczne

- postawy

- wpływ społeczny

- koncepcje zachowań prospołecznych

- teorie agresji

- psychologię konfliktu

- komunikowanie społeczne

- kształtowanie wizerunku

- procesy grupowe i psychologię tłumu

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu dostarczenie studentom podstawowej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania człowieka wśród innych ludzi oraz rozwinięcie umiejętności myślenia o problemach życia społecznego w kontekście relacji jednostki z innymi ludźmi. Na zajęciach omawiane są główne teorie z obszaru psychologii społecznej, dotyczące takich zagadnień jak postrzeganie społeczne, wpływ społeczny, dysonans poznawczy, uprzedzenia, agresja i przemoc w życiu społecznym, zachowania prospołeczne.

Literatura:

Aronson E., Wilson T.D., R.M. Akert, Psychologia społeczna. Zysk i S-ka, Poznań 2007 r.

David G. Myers, Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Warszawa 2003.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996 r.

Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, GWP, Gdańsk 2000 r.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-a1f734a9b (2025-06-25)