Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-M-D1PSSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: - koncepcje psychologiczne człowieka - postawy człowieka w sytuacji społecznej - poznanie i postrzeganie społeczne - wartości i postawy - wpływ społeczny - koncepcje zachowań prospołecznych - teorie agresji - psychologię konfliktu - komunikowanie społeczne - autoprezentacje - kształtowanie wizerunku - podejmowanie decyzji - psychologiczne aspekty odbioru mediów - grupy społeczne - przywództwo - pojęcie psychologii tłumu |
Pełny opis: |
Wykład obejmie następujące zagadnienia: 1. Wstęp podejścia teoretyczne w psychologii; typy badań: eksperyment, obserwacja, badania korelacyjne, neuroobrazowanie 2. JA samoświadomość, organizacja samowiedzy, rozwój i podtrzymywanie obrazu siebie, teorie porównań społecznych, samoocena 3. Poznanie społeczne wnioskowanie społeczne, kategoryzacja społeczna, stereotypy 4. Postawy Postawa, jej cechy i składniki, geneza postaw, postawy a zachowania, zmiana postaw 5. Procesy grupowe Grupa i jej cechy, tożsamość grupowa, produktywność grupy, działanie zespołowe 6. Wpływ społeczny naśladownictwo, konformizm, normy społeczne, autorytet i posłuszeństwo 7. Uprzedzenia stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja, teorie międzygrupowe, paradygmat grupy minimalnej, kategoryzacja, redukowanie uprzedzeń 8. Agresja. społeczne teorie agresji, prowokacja, rozhamowanie, deindywiduacja, dehumanizacja, delegitymizacja 9. Zachowania prospołeczne zachowania pomocowe i altruistyczne, geneza, determinanty społeczne 10. Afiliacja i atrakcyjność psychologiczne determinanty afiliacji, lęk społeczny, źródła atrakcyjności 11. Związki romantyczne przyjaźń, miłość, determinanty satysfakcji ze związku, modele inwestowania i rozwiązania związku 12. Media efekty mediów, ustalanie agendy, perswazja, framing i priming |
Literatura: |
Lektury podstawowe: Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2002. Wojciszke, B. „Psychologia społeczna”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011. Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna”, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł”, Poznań: Zysk i S-ka. 1997. Szczegółowy opis: 1. Wprowadzenie 2. Metody badawcze w psychologii społecznej Wojciszke, B. „Psychologia społeczna” – rozdział 1. Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdziały 1 i 2. 3. Ja: samoświadomość, samoocena, obraz siebie Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” - rozdział 6. Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 3. 4. Poznanie społeczne: wnioskowanie społeczne, kategoryzacja społeczna Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 2 i 3. Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdziały 2 i 3. 5. Postawy: geneza, postawy a zachowania, zmiana postaw Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 10. Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 8. 6. Procesy grupowe: grupy, produktywność, przywództwo Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 11. Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 9. 7. Wpływ społeczny: normy społeczne, konformizm, wpływ mniejszości, posłuszeństwo Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 6. Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 7. 8. Uprzedzenia: podatność na uprzedzenia, teorie międzygrupowe, redukowanie uprzedzeń Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 13. Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 11. 9. Agresja: teorie, osobowe i sytuacyjne determinanty, rozhamowanie, formy agresji Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 10. Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 10. 10. Zachowania prospołeczne: geneza, determinanty pomagania: sytuacyjne, związane z obserwatorem i z biorcą Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 9. Kenrick, L., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. „Psychologia społeczna” - rozdział 9. 11. Afiliacja i atrakcyjność: afiliacja, atrakcyjność interpresonalna Wojciszke, B. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” – rozdział 8. Aronson, E., Wilson, T.D., Alert, R.M. „Psychologia społeczna. Serce i Umysł” – rozdział 10. 12. Przyjaźń i miłość: przyjaźń, związki romantyczne, satysfakcja i zaangażowanie w związku Wojciszke, B. „Psychologia społeczna” – rozdział 13. 13. Psychologia społeczna w działaniu: media i ich oddziaływanie Konrad Maj, Przemysław Matul, „Zobaczyć znaczy uwierzyć? Sugestia i dezinformacja w przekazie wideo”; Tatiana Popadiak-Kuligowska, „Wskaźnik skuteczności telewizyjnego przekazu reklamowego” W: Współczesna psychologia mediów : nowe problemy i perspektywy badawcze, pod red. nauk. Agnieszki Ogonowskiej i Grzegorza Ptaszka, Kraków, Impuls 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie relacje (przedmiotowe i metodologiczne) bezpieczeństwa wewnętrznego z innymi obszarami nauk, w tym psychologią (K_W01) Student zna i rozumie więzi społeczne, w tym te mające charakter prospołeczny (K_W02) Student potrafi analizować i wyjaśniać wzajemne relacje pomiędzy podstawowymi pojęciami z obszaru psychologii społecznej (K_U01) Student potrafi analizować procesy grupowe zachodzące we współczesnych społeczeństwach, w tym te odnoszące się do zagrożeń dla jednostki, społeczeństwa i państwa (K_U02) Student jest gotowy do zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny (K_K03) Student jest gotowy do wykorzystania wiedzy z obszaru psychologii społecznej w pracy zawodowej oraz w innych sytuacjach społecznych (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test) polegający na przyporządkowaniu koncepcji i teorii do ich definicji. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Kordas-Surowiec | |
Prowadzący grup: | Mariola Kordas-Surowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: - poznanie i postrzeganie społeczne - postawy - wpływ społeczny - koncepcje zachowań prospołecznych - teorie agresji - psychologię konfliktu - komunikowanie społeczne - kształtowanie wizerunku - procesy grupowe i psychologię tłumu |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu dostarczenie studentom podstawowej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania człowieka wśród innych ludzi oraz rozwinięcie umiejętności myślenia o problemach życia społecznego w kontekście relacji jednostki z innymi ludźmi. Na zajęciach omawiane są główne teorie z obszaru psychologii społecznej, dotyczące takich zagadnień jak postrzeganie społeczne, wpływ społeczny, dysonans poznawczy, uprzedzenia, agresja i przemoc w życiu społecznym, zachowania prospołeczne. |
|
Literatura: |
Aronson E., Wilson T.D., R.M. Akert, Psychologia społeczna. Zysk i S-ka, Poznań 2007 r. David G. Myers, Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Warszawa 2003. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1996 r. Stephan W.G., Stephan C.W., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, GWP, Gdańsk 2000 r. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.