Rozwiązywanie konfliktów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-BW-M-Z4ROKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie konfliktów |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE - ZAOCZNE II STOPNIA 2 semestr 2 rok - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawowe założenia nauki o komunikowaniu, nauk o bezpieczeństwie oraz elementarną wiedzę z zakresu stosunków międzynarodowych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: istotę i powstawanie konfliktów; nieporozumienia komunikacyjne; różnice kulturowe; sprzeczności wartości i celów jako podstawowe płaszczyzny konfliktów; negocjacje i mediacje. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu Model podwójnej troski Blake’a i Mouton’a TRIP Rola komunikacji w powstawaniu i rozwiązywaniu konfliktów Narzędzie diagnostyczne: o Koło konfliktu Christopher’a W. Moore’a o Zintegrowany model rozwiązywania problemu i podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu Blok II. Dynamika konfliktu Model incydentu konfliktowego Jamesa S. Colemana Destruktywny konflikt – mechanizmy jego powstawania i przebiegu o Spirale eskalacji o Spirale unikania Blok III. Konflikty międzygrupowe Konflikt społeczny w ujęciu psychologicznym (podmiot konfliktu, przedmiot konfliktu, aktywność stron, dynamika konfliktu, detektory konfliktu, fazy konfliktu). Konflikt społeczny w ujęciu socjologicznym – zmiana społeczna i jej determinanty (środowisko fizyczne, organizacje polityczne, czynniki ekonomiczne, czynniki polityczne, czynniki kulturowe) Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi Proces racjonalnego podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu Strajk, jako przykład konfliktu z zakresu stosunków wewnętrznych GRIT: Graduated and Reciprocated Initiatives in Tension Reduction (Działania ugodowe w warunkach ostrego konfliktu): Uzasadnienie stosowania procedury GRIT, Etapy GRIT-u, skuteczność procedury GRIT |
Literatura: |
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013. Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009. Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995. Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993. Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Długosz D. , A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000. Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010. Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001. Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011. Mlicki M. K., Konflikty społeczne: pułapki i dylematy działań zbiorowych, Warszawa 1992. Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003 (2012). Nye jr J. S., Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009. Pietrzak H., Agresja konflikt społeczeństwo, Tyczyn 2000. Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 K_W03 Ma wiedzę o czynnikach konfliktotwórczych występujących w różnych obszarach rzeczywistości politycznej i społecznej ich znaczenia dla różnego rodzaju więzi społecznch, ze szczególnym uwzględnieniem tych kategorii więzi, które mają znaczenie dla bezpieczeństwa człowieka i grup, w których żyje (K_W02). Zna normy i reguły panujące w strukturach i instytucjach, jak i mechanizmy np. psychologiczne,społeczne, prawne służące przeciwdziałaniu i rozwiązywaniu konfliktów i kryzysów oraz utrzymaniu porządku społeczno-politycznego i bezpieczeństwa w Polsce i na świecie. (K_W03). Umiejętności: K_U02 Potrafi analizować (z wykorzystaniem pogłębionej teoretycznie oceny) różne zjawiska społeczne, zaś przede wszystkim dotyczące bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji konfliktowych.(K_U02) Rozumie zagrożenia jakie dla jednostki, społeczeństwa i państwa płyną z sytuacji konfliktowych na płaszczyznach społecznej, gospodarczej i politycznej (K_U02) Kompetencje społeczne: K_K01; K_K03 Student potrafi zdefiniować priorytety służące realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom dla struktur państwowych i społecznych oraz utrzymania w nich określonegoładu i porządku.(K_K01) Student ma świadomość konieczności zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny oraz jest przygotowany do propagowania tych wartości przy pełnieniu ról zawodowych. (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: Przygotowanie w formie pisemnej (esej) analizy konfliktu interpersonalnego/międzygrupowego/społecznego (do wyboru)w perspektywie teorii konfliktów oraz przedstawienie na forum grupy analizy uzupełnionej prezentacją multimedialną. Aktywność podczas zajęć podwyższa ocenę indywidualną z przedmiotu o 0.5 stopnia. Wymagania formalne: Objętość 3-10 stron tekstu, interlinia 1.5, wielkość czcionki 12, praca opatrzona bibliografią. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Kurcewicz | |
Prowadzący grup: | Urszula Kurcewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje: istotę i powstawanie konfliktów; nieporozumienia komunikacyjne; różnice kulturowe; sprzeczności wartości i celów jako podstawowe płaszczyzny konfliktów; negocjacje i mediacje. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: Blok I. Rola cech osobniczych i środowiskowych w procesie eskalacji i rozwiązywania konfliktu Model podwójnej troski Blake’a i Mouton’a TRIP Rola komunikacji w powstawaniu i rozwiązywaniu konfliktów Narzędzie diagnostyczne: o Koło konfliktu Christopher’a W. Moore’a o Zintegrowany model rozwiązywania problemu i podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu Blok II. Dynamika konfliktu Model incydentu konfliktowego Jamesa S. Colemana Destruktywny konflikt – mechanizmy jego powstawania i przebiegu o Spirale eskalacji o Spirale unikania Blok III. Konflikty międzygrupowe Konflikt społeczny w ujęciu psychologicznym (podmiot konfliktu, przedmiot konfliktu, aktywność stron, dynamika konfliktu, detektory konfliktu, fazy konfliktu). Konflikt społeczny w ujęciu socjologicznym – zmiana społeczna i jej determinanty (środowisko fizyczne, organizacje polityczne, czynniki ekonomiczne, czynniki polityczne, czynniki kulturowe) Blok IV. Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi Proces racjonalnego podejmowania decyzji w sytuacji konfliktu Strajk, jako przykład konfliktu z zakresu stosunków wewnętrznych GRIT: Graduated and Reciprocated Initiatives in Tension Reduction (Działania ugodowe w warunkach ostrego konfliktu): Uzasadnienie stosowania procedury GRIT, Etapy GRIT-u, skuteczność procedury GRIT |
|
Literatura: |
Adamus-Matuszyńska A, Współczesne teorie konfliktu społecznego, Katowice 1998. Binsztok A. (red.), Sztuka skutecznego prowadzenia mediacji i negocjacji. Zagadnienia psychologiczne i komunikacyjne, Warszawa 2013. Bohm F., S. Laurell, Rozwiązywanie konfliktów. Praktyczny poradnik dla pracodawców i menedżerów, Białystok 2009. Chełpa S. , T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Warszawa1995. Dana D., Rozwiązywanie konfliktów, Warszawa 1993. Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Długosz D. , A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000. Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywania konfliktów w pracy, Warszawa 2010. Dziewiecki M., Psychologia porozumiewania się, Kielce 2000. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Warszawa 2001. Kostecki W., Zaawansowanie zapobieganie konfliktom, Warszawa 2011. Mlicki M. K., Konflikty społeczne: pułapki i dylematy działań zbiorowych, Warszawa 1992. Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2003 (2012). Nye jr J. S., Konflikty międzynarodowe. Wprowadzenie do teorii i historii, Warszawa 2009. Pietrzak H., Agresja konflikt społeczeństwo, Tyczyn 2000. Thompson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.