Globalizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-M-Z3GLOB-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Globalizacja |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Przedmiot prowadzony jest w formie warsztatowej jako ćwiczenie kreatywnego myślenia i uczenia się, który jest oparty aktywnym zdobywaniu informacji i poznawaniu treści oraz na doświadczeniach studentów, umożliwia studentowi przejąć kontrolę nad swoją nauką. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie procesu globalizacji, jego historii, etapów rozwoju oraz wpływu na gospodarki, społeczeństwa i kulturę. Omówione zostaną aspekty takie jak integracja rynków, przepływ kapitału, handel, technologia i migracje. Uczestnicy zdobędą wiedzę o jej pozytywnych efektach i wyzwaniach, takich jak nierówności czy zagrożenia dla środowiska, poprzez dyskusje i analizę przypadków. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zgłębienie zagadnień związanych z procesem globalizacji, jego historią, etapami rozwoju oraz wpływem na gospodarki, społeczeństwa i kulturę na skalę międzynarodową. Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe aspekty globalizacji, takie jak integracja rynków, przepływ kapitału, handlu, technologii oraz migracji ludności. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zarówno pozytywnych efektów, jak i wyzwań wynikających z globalizacji, takich jak zwiększona nierówność społeczna czy zagrożenia dla środowiska. Zajęcia będą miały charakter dyskusji oraz analiz przypadków, co pozwoli na krytyczną ocenę tego złożonego procesu i jego różnych implikacji dla współczesnego świata. |
Literatura: |
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu Także: Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008 Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005 Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000 Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004 Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005 Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007 Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006 Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002 Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009 Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008 Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010 Scott J. Władza, Warszawa, 2006 Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student powinien: EK1. objaśniać zjawisko i problematykę globalizacji w różnych aspektach i wymiarach: społecznym, ekonomicznym, politycznym (K_W02); EK2. scharakteryzować zachowania i aktywność społeczną i polityczną (K_W 04); EK3. wytłumaczyć mechanizmy tworzenia się i działania struktur politycznych i społecznych (K_W 05). UMIEJĘTNOŚCI Student powinien umieć: EK4. krytycznie analizować koncepcje i pojęcia dotyczące procesów globalizacyjnych (K_U01); EK5. opracowywać zagadnienia, zjawiska i zachowania społeczne i polityczne o charakterze globalnym w sposób syntetyczny (K_U02) EK6. wykorzystać pojęcia i kategorie teoretyczne do konstruowania własnych analiz i opracowań (K_U09). KOMPETENCJE Studenta cechuje: EK7. aktywna postawa w/do pracy samodzielnej i zespołowej (K_K 03) postrzeganie relacji społecznych oraz samodzielne wyrażanie ocen (K_K 04) EK8. kreatywność i otwartość intelektualna (K_K 07). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wystawiana w oparciu o ocenę zrealizowanej pracy zespołowej (projektu). Ponadto oceniane jest aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach. Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do wykonywania określonych elementów zadania, a studenci dyskutują nad treściami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję. Ten poziom wymaga krytycznego zaangażowania w treści generowane przez SI oraz oceny ich wyników. Używanie SI jest dozwolone do wykonania określonych zadań, ale każda wygenerowana treść musi być cytowana. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rothert | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rothert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rothert | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rothert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie procesu globalizacji, jego historii, etapów rozwoju oraz wpływu na gospodarki, społeczeństwa i kulturę. Omówione zostaną aspekty takie jak integracja rynków, przepływ kapitału, handel, technologia i migracje. Uczestnicy zdobędą wiedzę o jej pozytywnych efektach i wyzwaniach, takich jak nierówności czy zagrożenia dla środowiska, poprzez dyskusje i analizę przypadków. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zgłębienie zagadnień związanych z procesem globalizacji, jego historią, etapami rozwoju oraz wpływem na gospodarki, społeczeństwa i kulturę na skalę międzynarodową. Podczas zajęć omówione zostaną kluczowe aspekty globalizacji, takie jak integracja rynków, przepływ kapitału, handlu, technologii oraz migracji ludności. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zarówno pozytywnych efektów, jak i wyzwań wynikających z globalizacji, takich jak zwiększona nierówność społeczna czy zagrożenia dla środowiska. Zajęcia będą miały charakter dyskusji oraz analiz przypadków, co pozwoli na krytyczną ocenę tego złożonego procesu i jego różnych implikacji dla współczesnego świata. |
|
Literatura: |
Źródła internetowe potrzebne do zajęć i końcowego projektu Także: Artus P., Girard M-P., Wielki kryzys globalizacji, Warszawa, 2008 Barber B.R., Imperium strachu: wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa, 2005 Bauman Z. Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa, 2000 Beck U. Społeczeństwo ryzyka w drodze do innej nowoczesności, Warszawa, 2004 Beck U. Władza i przeciwwładza w epoce globalnej: nowa ekonomia polityki światowej, Warszawa, 2005 Castells M. Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007 Friedman T. Świat jest płaski, Warszawa, 2006 Giddens A., Europa w epoce globalnej, Warszawa, 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa, 2002 Mandle J. Globalna sprawiedliwość, Warszawa, 2009 Rothert A. Emergencja rządzenia sieciowego, Warszawa, 2008 Rothert A. Dezagregacja polityki, Warszawa, 2010 Scott J. Władza, Warszawa, 2006 Wnuk-Lipiński E. Świat międzyepoki: Globalizacja, Demokracja, Państwo narodowe, Kraków, 2004 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.