Studies on the State
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2104-UPIR-D2STST |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Studies on the State |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Stosunki Międzynarodowe -UPIR- DZIENNE 2 semestr 1 rok |
Strona przedmiotu: | http://www.en.ism.uw.edu.pl/dr-anna-wojciuk/ |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi chronologiczne wprowadzenie do głównych wątków i dzieł z zachodniej myśli politycznej. Do najważniejszych tematów poruszanych należą m.in. "sprawiedliwość", "natura ludzka" oraz działanie polityczne. Czym jest sprawiedliwość i niesprawiedliwość? Jacy są ludzie, czego chcą i na co mogą liczyć? Czy wszyscy pragniemy tego samego w życiu? W jaki sposób mogą i powinny być realizowane różne idee polityczne? Dokonamy przeglądu odpowiedzi na te pytania udzielonych przez myślicieli politycznych, reprezentujących różne kierunki i tradycje, oraz piszących w rozmaitych uwarunkowaniach politycznych. Przyjrzymy się także temu, w jaki sposób omawiane dzieła są skonstruowane: w jako sposób argumentują swoje postulaty, do kogo się zwracają i jak mogą być interpretowane. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi chronologiczne wprowadzenie do głównych wątków i dzieł z zachodniej myśli politycznej. Do najważniejszych tematów poruszanych należą m.in. "sprawiedliwość", "natura ludzka" oraz działanie polityczne. Czym jest sprawiedliwość i niesprawiedliwość? Jacy są ludzie, czego chcą i na co mogą liczyć? Czy wszyscy pragniemy tego samego w życiu? W jaki sposób mogą i powinny być realizowane różne idee polityczne? Dokonamy przeglądu odpowiedzi na te pytania udzielonych przez myślicieli politycznych, reprezentujących różne kierunki i tradycje, oraz piszących w rozmaitych uwarunkowaniach politycznych. Przyjrzymy się także temu, w jaki sposób omawiane dzieła są skonstruowane: w jako sposób argumentują swoje postulaty, do kogo się zwracają i jak mogą być interpretowane. Pytaniem, które często zadają studenci podczas tego kursu jest "w jaki sposób te teksty odnoszą się do współczesnej polityki?" Jedna z możliwych odpowiedzi jest: "do Was należy decyzja, czy rzeczywiście mają. Pod koniec kursu możecie świadomoe odpowiedzieć, że nie ma takiego związku". Jednak zanim przejdziecie do tej konkluzji, zwróćcie uwagę, że wiele ludzi, wiele pokoleń, posługiwała się tymi tekstami, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania polityczne. |
Literatura: |
Plato, “Apology,” in The Trial & Death of Socrates Machiavelli, The Prince, chs. 1–17 Thomas Hobbes, Leviathan, chs. 13–16 John Locke, Second Treatise on Government, chs. 1–6 Marx & Engels, The Communist Manifesto, Ch. I–II John Rawls, Theory of Justice (Ch. 1 Justice as Fairness p. 3-22 and Ch.2 The Principles of Justice p. 60-65 ) Oakeshott, Michael. "On Being Conservative." In Rationalism in Politics and Other Essays, 2nd edition, pp. 407-437. Liberty Fund: Indianapolis, 1991. Sylvia Walby: Theorising Patriarchy, Oxford: Basil Blackwell, 1990. Ch. 7 "State" Mudde, Cas, Rovira Kaltwasser, Cristobal.; Populism: A Very Short Introduction, chapter 1 Mann, Michael. Fascists. Cambridge University Press, 2004, ch. 1 "Sociology of fasict movements" |
Efekty uczenia się: |
Studenci - znają podstawowe tradycje w filozofii politycznej i potrafią posługiwać się nimi w analizie bieżącej polityki - znają, rozumieją i stosują najważniejsze pojęcia filozofii politycznej - czytają ze zrozumieniem teksty z filozofii politycznej - potrafią dyskutować i budować argumenty z wykorzystaniem instrumentarium filozofii politycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej zaliczeniowy, 60% punktów to próg zaliczenia. Tematy esejów zostaną podane na koniec kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wojciuk | |
Prowadzący grup: | Anna Wojciuk | |
Strona przedmiotu: | http://www.en.ism.uw.edu.pl/dr-anna-wojciuk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kurs stanowi chronologiczne wprowadzenie do głównych wątków i dzieł z zachodniej myśli politycznej. Do najważniejszych tematów poruszanych należą m.in. "sprawiedliwość", "natura ludzka" oraz działanie polityczne. Czym jest sprawiedliwość i niesprawiedliwość? Jacy są ludzie, czego chcą i na co mogą liczyć? Czy wszyscy pragniemy tego samego w życiu? W jaki sposób mogą i powinny być realizowane różne idee polityczne? Dokonamy przeglądu odpowiedzi na te pytania udzielonych przez myślicieli politycznych, reprezentujących różne kierunki i tradycje, oraz piszących w rozmaitych uwarunkowaniach politycznych. Przyjrzymy się także temu, w jaki sposób omawiane dzieła są skonstruowane: w jako sposób argumentują swoje postulaty, do kogo się zwracają i jak mogą być interpretowane. |
|
Pełny opis: |
Kurs stanowi chronologiczne wprowadzenie do głównych wątków i dzieł z zachodniej myśli politycznej. Do najważniejszych tematów poruszanych należą m.in. "sprawiedliwość", "natura ludzka" oraz działanie polityczne. Czym jest sprawiedliwość i niesprawiedliwość? Jacy są ludzie, czego chcą i na co mogą liczyć? Czy wszyscy pragniemy tego samego w życiu? W jaki sposób mogą i powinny być realizowane różne idee polityczne? Dokonamy przeglądu odpowiedzi na te pytania udzielonych przez myślicieli politycznych, reprezentujących różne kierunki i tradycje, oraz piszących w rozmaitych uwarunkowaniach politycznych. Przyjrzymy się także temu, w jaki sposób omawiane dzieła są skonstruowane: w jako sposób argumentują swoje postulaty, do kogo się zwracają i jak mogą być interpretowane. Pytaniem, które często zadają studenci podczas tego kursu jest "w jaki sposób te teksty odnoszą się do współczesnej polityki?" Jedna z możliwych odpowiedzi jest: "do Was należy decyzja, czy rzeczywiście mają. Pod koniec kursu możecie świadomoe odpowiedzieć, że nie ma takiego związku". Jednak zanim przejdziecie do tej konkluzji, zwróćcie uwagę, że wiele ludzi, wiele pokoleń, posługiwała się tymi tekstami, by odpowiedzieć na najważniejsze pytania polityczne. |
|
Literatura: |
Plato, “Apology,” in The Trial & Death of Socrates Machiavelli, The Prince, chs. 1–17 Thomas Hobbes, Leviathan, chs. 13–16 John Locke, Second Treatise on Government, chs. 1–6 Marx & Engels, The Communist Manifesto, Ch. I–II John Rawls, Theory of Justice (Ch. 1 Justice as Fairness p. 3-22 and Ch.2 The Principles of Justice p. 60-65 ) Oakeshott, Michael. "On Being Conservative." In Rationalism in Politics and Other Essays, 2nd edition, pp. 407-437. Liberty Fund: Indianapolis, 1991. Sylvia Walby: Theorising Patriarchy, Oxford: Basil Blackwell, 1990. Ch. 7 "State" Mudde, Cas, Rovira Kaltwasser, Cristobal.; Populism: A Very Short Introduction, chapter 1 Mann, Michael. Fascists. Cambridge University Press, 2004, ch. 1 "Sociology of fasict movements" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.