Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MBPPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł Biomedyczne i psychologiczne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 18.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem modułu jest wyposażenie studenta w podstawowwą wiedzę i umiejetności niezbędne w: ocenie różnych aspektów rozwoju i zdrowia człowieka. Diagnozowaniu potrzeb rozwojowych i zdrowotnych, dzieci i młodzieży istotnych w procesie uczenia się i zachowania. Podejmowaniu działań zapewniających odpowiednie warunki uczniom i nauczycieleom w środowisku fizycznym i społecznym szkoły.

W ramach modułu realizowane są trzy wykłady:

- Biologiczne podstawy rozwoju człowieka

- Psychologię rozwoju człowieka

- Psychologię społeczną

oraz trzy części laboratorium rozwoju człowieka prowadzone aktywnymi metodami uczenia:

- Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

- Rozwój i zdrowie seksualne

- Zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży



Skrócony opis:

Zagadnienia realizowane w ramach modułu:

Rozwój biologiczny, psychospołeczny i psychoseksualny człowieka - etapy, czynniki warunkujące. Mechanizmy regulujące: utrzymanie homeostazy organizmu, procesy dojrzewania, uczenia się i aktywność własną człowieka. Środowisko fizyczne i społeczne w placówkach edukacyjnych a zaspokojenie potrzeb rozwojowych i zdrowotnych dzieci i pracowników. Zaburzenia rozwoju i problemy zdrowotne dzieci i nauczycieli.Współpraca specjalistów różnych dziedzin w podejmowaniu działań wspierających optymalny rozwój i zdrowie dzieci i młodzieży.

W ramach modułu każdy student uczestniczyć będzie w zajęciach laboratoryjnych celem, których jest Integracja treści kształcenia i łączenia jej z aktywnymi metodami poznania i diagnozowania rozwoju człowieka.

Pełny opis:

Moduł obejmuje nastepujące zagadnienia:

Biomedyczne podstawy wychowania: Biopsychospołeczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka. Rozwój biologiczny człowika aspekty rozwoju, mechanizmy regulacji, metody oceny, tendencje przemian. Funkcjonowanie wybranych narządów i układów. Potrzeby biologiczne organizmu. Biologiczne podstawy wybranych zachowań człowieka. Narządy zmysłów a uczenie się. Modele zdrowia, czynniki warunkujące zdrowie, zachowania zdrowotne dzieci i młodzieży. Seksualność człowieka, zdrowie seksualne i prokreacyjne, zachowania seksualne, zagrożenia. Problemy zdrowotne i zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniem i nauczycielem. Środowisko fizyczne szkoły - podstawowe założenia higieny szkolnej.

Badania nad rozwojem: ujęcie poznawcze, teorie uczenia się, psychoanalityczne Psychologia rozwojowa: Periodyzacja rozwoju: stadialność rozwoju, tempo i rytm rozwoju. Koncepcja kryzysów w rozwoju. Przebieg rozwoju intelektualnego: koncepcja rozwoju J. Brunera, L. Wygotskiego i J. Piageta. Przebieg rozwoju mowy, jego uwarunkowania (poznawcze, behawioralne, emocjonalne); komunikacja pisemna. Przebieg rozwoju moralnego: koncepcja J. Piageta i L. Kohlberga. Przebieg rozwoju społecznego; koncepcja rozwoju psychospołecznego Eriksona. Rozwój emocjonalny, style przywiązania, kształtowanie inteligencji emocjonalnej. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne, przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej. Rozwój zabawy i twórczości: funkcje zabaw dziecięcych i ich rodzaje; rola zabawy w rozwoju dziecka. Rozwój osobowości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka. Prawidłowości rozwojowe i zaburzenia rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, rzyczyny, sposoby diagnozowania i wspierania dzieci z zaburzeniami, współpraca z rodzicami.

Psychologia społeczna: główne nurty teoretyczne, metodologia psychologii społecznej, formułowanie wiedzy o świecie (schematy, skrypty, stereotypy), percepcja społeczna, atrybucje, wpływ społeczny i zmiana postaw, autoprezentacja, agresja, prospołeczność, procesy grupowe, konflikt, atrakcyjność interpersonalna, efektywność edukacyjna z punktu widzenia psychologii społecznej, psychologia zmiany społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa

2010.

2. Przetacznik Gierowska M., Tyszkowa M.: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Tom 1. PWN, Warszawa 2009 .

3. Hawras-Napierała, J. Trempała.: Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Tom 3, PWN, Warszawa 2009.

4.Wojciszke B.: Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie:

1. WIEDZY - zna i rozumie

- podstawową terminologię z zakresu nauk i dyscyplin zajmujących się

rozwojem i zdrowiem człowieka

- biologiczne, psychologiczne, psychoseksualne, psychospołeczne

uwarunkowania rozwoju osobniczego i zdrowia człowieka oraz możliwości

jego modyfikowania.

- potrzeby rozwojowe i zdrowotne człowieka na różnych etapach jego życia

oraz możliwe konsekwencje ich niezaspokojenia z punku widzenia zdrowia j

ednostki i społeczeństwa.

- budowę, funkcje oraz zmiany na różnych etapach życia w rozwoju układu

nerwowego i narządów zmysłów w kontekście nauczania i uczenia się

- wybrane psychologiczne teorie rozwoju człowieka ze szczególnym

uwzględnieniem teorii dotyczących rozwoju poznawczego, społeczno–

emocjonalnego.

- biologiczne i psychospołeczne mechanizmy procesów poznawczych, emocji i

zachowania człowieka.

- zależności między środowiskiem fizycznym, społecznym szkoły a zdrowiem

uczniów i nauczycieli.

- najczęstsze zaburzenia w rozwoju biologicznym, psychospołecznym i

psychoseksualnym dzieci i młodzieży, ich przyczyny, kryteria diagnostyczne,

zasady wspierania ucznia z różnymi zaburzeniami rozwoju przez

pracowników placówek edukacyjnych .

- najczęstsze problemy zdrowotne nauczycieli oraz zasady promocji ich

zdrowia,

- pojęcie grupy społecznej, jej struktury, dynamiki i zjawisk w niej

zachodzących; opisuje relacje interpersonalne oraz zjawiska zachodzące w

małej grupie społecznej .

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi

- dokonać podstawowej oceny rozwoju biologicznego, psychospołecznego i

psychoseksualnego dzieci i młodzieży.

- w oparciu o model biopsychospołeczny zdrowia potrafi wyjaśnić wzajemne

interakcje zachodzące między różnymi czynnikami warunkującymi zdrowie

w różnych okresach życia człowieka.

- identyfikować własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne,

planuje działania dla ich zaspokojenia

- rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń różnych sfer rozwoju człowieka

oraz zaplanować sposób udzielenia pomocy osobom z tymi zaburzeniami

- zdiagnozować podstawowe potrzeby związane z zaspokojeniem potrzeb

dziecka z zaburzeniami rozwojowymi związanych z uczeniem się i

zaplanować formy wspierania jego edukacji.

- dokonać oceny warunków środowiska fizycznego i społecznego klasy/szkoły

kontekście zdrowia, bezpieczeństwa i samopoczucia uczniów/nauczycieli

- formułować oczekiwania wobec ucznia/wychowanka, uwzględniając jego

etap rozwojowy i osobnicze możliwości.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do

- Aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz tworzenia programów z

zakresu promocji zdrowia uczniów i nauczycieli w środowisku pracy.

- Podejmowania działania, które mogą mieć korzystny wpływ na prawidłowy

rozwój, różne aspekty zdrowia oraz efekty uczenia się swoich

wychowanków/uczniów.

- wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i

tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży

Metody i kryteria oceniania:

Student aby uzyskać zaliczenie modułu musi uzyskać:

zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne

laboratorium: student powinien uczestniczyć w planowaniu, wykonaniu i

zaprezentowaniu wyników projektu. Uzyskać zaliczenie wszystkich części laboratorium

Egzamin końcowy modułowy – na podstawie średniej ocen uzyskanych z zaliczenia wykładów wchodzących w skład modułu. Wymagania zgodne z efektami kształcenia zapisanymi w module.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Aleksandra Berkowska, Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)