Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-MKNWE-MAT2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka dla nauczycieli
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Wybitny polski matematyk Hugo Steinhaus sformułował kiedyś takie, tylko w części żartobliwe, twierdzenie: Niezależnie od tego, co będziesz robić w przyszłości, po matematyce będziesz robić to lepiej. Matematyka może uczyć bardzo wielu rzeczy o uniwersalnej przydatności: dostrzegania prawidłowości, dostrzegania i badania związków (np. typu skutek-przyczyna), wnioskowania, argumentowania, przekonywania, … Może tworzyć warunki do formułowania hipotez na podstawie rozumowania indukcyjnego (w sensie przyrodniczym) i ich weryfikowania, do opanowywania sztuki rozumowania przez analogię, do formułowania uogólnień i badania przypadków szczególnych, do poznawania i stosowania rozumowania analitycznego oraz syntetycznego. Od lat zwraca się uwagę na te walory kształcące matematyki i akcentuje, żeby nie tylko uczyć matematyki, ale przede wszystkim – i to zwłaszcza na niższych poziomach edukacji! – uczyć przez matematykę czy dzięki matematyce.

Pełny opis:

Zajęcia kontynuują przedmiot Matematyka dla nauczycieli I. Ich celem jest pokazanie „ogólnorozwojowej” wartości matematyki oraz „życiowej” przydatności podstawowych, dla edukacji matematycznej w szkole podstawowej, zagadnień.

• Odkrywanie własności liczb i działań oraz ich wykorzystanie w zadaniach: hipotezy i ich weryfikacja, rozumowanie indukcyjne, próby uzasadnień.

• Parzystość, podzielność. Ułamek jako część całości. Ułamek z liczby. Podstawowe własności ułamków. Proste operacje na ułamkach.

• Podstawowe obiekty geometryczne: figury, brył i ich podstawowe własności. Konstrukcje. Pola i obwody figur oraz ich własności. Przykładowe bryły, badanie ich własności.

• Rozwiązywanie zadań tekstowych, różne strategie rozwiązywania zadań,

dedukcja i redukcja.

• Proste funkcje jako modele sytuacji rzeczywistych, wykres funkcji.

• Sens i użyteczność symboliki matematycznej, zapis symboliczny (oznaczenia literowe) jako uogólnienie dostrzeżonych prawidłowości. Zbieranie i gromadzenie danych, różne formy ich prezentacji.

• Rozwiązywanie problemów jako okazja do stosowania posiadanej wiedzy

matematycznej. Różne strategie rozwiązywania: uogólnienie i

specyfikacja, rozumowanie indukcyjne, stawianie i weryfikacja hipotez,

uzasadnianie, argumentacja.

• Różne narzędzia matematycznego rozumowania i dowodzenia: uogólnienia

i analogie, przykłady i kontrprzykłady, warunki konieczne i dostateczne, związki przyczynowo-skutkowe.

• Typowe błędy w rozumowaniach matematycznych.

Literatura:

Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa: WSiP.

Polya G. (1954), Induction and Analogy in Mathematics. Princeton: Princeton University Press.

Polya G. (1990), Odkrycie matematyczne. Warszawa: PWN.

Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Student:

I. W zakresie wiedzy:

1. Zna różne własności liczb i działań.

2. Zna różne strategie rozwiązywania zadań tekstowych.

3. Zna własności podstawowych brył i figur geometrycznych.

4. Zna i rozumie sens symboliki algebraicznej.

II. W zakresie umiejętności:

1. Potrafi stosować różne strategie rozwiązywania zadań tekstowych.

2. Potrafi rozwiązywać proste problemy o arytmetycznym bądź geometrycznym charakterze.

3. Potrafi poszukiwać, dostrzegać i zapisywać proste prawidłowości.

4. Potrafi stawiać i weryfikować hipotezy.

5. Potrafi dostrzegać analogie i je uzasadniać.

6. Potrafi przeprowadzić proste rozumowanie, w tym o charakterze probabilistycznym.

III. W zakresie kompetencji społecznych:

1. Potrafi rozwiązywać problemy matematyczne w grupie.

2. Ma świadomość, że wiele zadań i problemów matematycznych można rozwiązać na wiele sposobów.

3. Ma gotowość podążania za sposobem rozumowania innych osób.

Metody i kryteria oceniania:

• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.

• Zaliczenie uzyskuje student, który:

− opuścił nie więcej niż dwa zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione;

− brał aktywny udział w zajęciach, wykonywał prace domowe;

− zaliczył końcowe kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska, Joanna Jaszuńska, Agnieszka Sułowska
Prowadzący grup: Joanna Jaszuńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Dobkowska, Joanna Jaszuńska, Agnieszka Sułowska
Prowadzący grup: Agnieszka Sułowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)