Matematyka dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MKNWE-MAT2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka dla nauczycieli |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wybitny polski matematyk Hugo Steinhaus sformułował kiedyś takie, tylko w części żartobliwe, twierdzenie: Niezależnie od tego, co będziesz robić w przyszłości, po matematyce będziesz robić to lepiej. Matematyka może uczyć bardzo wielu rzeczy o uniwersalnej przydatności: dostrzegania prawidłowości, dostrzegania i badania związków (np. typu skutek-przyczyna), wnioskowania, argumentowania, przekonywania, … Może tworzyć warunki do formułowania hipotez na podstawie rozumowania indukcyjnego (w sensie przyrodniczym) i ich weryfikowania, do opanowywania sztuki rozumowania przez analogię, do formułowania uogólnień i badania przypadków szczególnych, do poznawania i stosowania rozumowania analitycznego oraz syntetycznego. Od lat zwraca się uwagę na te walory kształcące matematyki i akcentuje, żeby nie tylko uczyć matematyki, ale przede wszystkim – i to zwłaszcza na niższych poziomach edukacji! – uczyć przez matematykę czy dzięki matematyce. |
Pełny opis: |
Zajęcia kontynuują przedmiot Matematyka dla nauczycieli I. Ich celem jest pokazanie „ogólnorozwojowej” wartości matematyki oraz „życiowej” przydatności podstawowych, dla edukacji matematycznej w szkole podstawowej, zagadnień. • Odkrywanie własności liczb i działań oraz ich wykorzystanie w zadaniach: hipotezy i ich weryfikacja, rozumowanie indukcyjne, próby uzasadnień. • Parzystość, podzielność. Ułamek jako część całości. Ułamek z liczby. Podstawowe własności ułamków. Proste operacje na ułamkach. • Podstawowe obiekty geometryczne: figury, brył i ich podstawowe własności. Konstrukcje. Pola i obwody figur oraz ich własności. Przykładowe bryły, badanie ich własności. • Rozwiązywanie zadań tekstowych, różne strategie rozwiązywania zadań, dedukcja i redukcja. • Proste funkcje jako modele sytuacji rzeczywistych, wykres funkcji. • Sens i użyteczność symboliki matematycznej, zapis symboliczny (oznaczenia literowe) jako uogólnienie dostrzeżonych prawidłowości. Zbieranie i gromadzenie danych, różne formy ich prezentacji. • Rozwiązywanie problemów jako okazja do stosowania posiadanej wiedzy matematycznej. Różne strategie rozwiązywania: uogólnienie i specyfikacja, rozumowanie indukcyjne, stawianie i weryfikacja hipotez, uzasadnianie, argumentacja. • Różne narzędzia matematycznego rozumowania i dowodzenia: uogólnienia i analogie, przykłady i kontrprzykłady, warunki konieczne i dostateczne, związki przyczynowo-skutkowe. • Typowe błędy w rozumowaniach matematycznych. |
Literatura: |
Mason J., Burton L., Stacey K (2005), Myślenie matematyczne. Warszawa: WSiP. Polya G. (1954), Induction and Analogy in Mathematics. Princeton: Princeton University Press. Polya G. (1990), Odkrycie matematyczne. Warszawa: PWN. Polya G. (1993), Jak to rozwiązać? Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Student: I. W zakresie wiedzy: 1. Zna różne własności liczb i działań. 2. Zna różne strategie rozwiązywania zadań tekstowych. 3. Zna własności podstawowych brył i figur geometrycznych. 4. Zna i rozumie sens symboliki algebraicznej. II. W zakresie umiejętności: 1. Potrafi stosować różne strategie rozwiązywania zadań tekstowych. 2. Potrafi rozwiązywać proste problemy o arytmetycznym bądź geometrycznym charakterze. 3. Potrafi poszukiwać, dostrzegać i zapisywać proste prawidłowości. 4. Potrafi stawiać i weryfikować hipotezy. 5. Potrafi dostrzegać analogie i je uzasadniać. 6. Potrafi przeprowadzić proste rozumowanie, w tym o charakterze probabilistycznym. III. W zakresie kompetencji społecznych: 1. Potrafi rozwiązywać problemy matematyczne w grupie. 2. Ma świadomość, że wiele zadań i problemów matematycznych można rozwiązać na wiele sposobów. 3. Ma gotowość podążania za sposobem rozumowania innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym. • Zaliczenie uzyskuje student, który: − opuścił nie więcej niż dwa zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione; − brał aktywny udział w zajęciach, wykonywał prace domowe; − zaliczył końcowe kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska, Joanna Jaszuńska, Agnieszka Sułowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jaszuńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska, Joanna Jaszuńska, Agnieszka Sułowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sułowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.