Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MBiP - Psychologia rozwoju człowieka - konwersatorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MBiPPP-PsR-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MBiP - Psychologia rozwoju człowieka - konwersatorium
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Cele. Przekazanie wiedzy o: prawidłowościach rozwoju – myślenia, emocjonalnego, społecznego, osobowości; roli zabawy w rozwoju dziecka; przebiegu rozwoju w okresie przedszkolnym, wczesnoszkolnym, dorastania, dorosłości, starości.

Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: rozpoznawania prawidłowości rozwoju na poszczególnym etapach; dostosowywania metod pracy do możliwości rozwojowych podopiecznych.

Treści. Rozwój myślenia. Rozwój emocjonalny. Rozwój kontaktów społecznych. Rola i funkcje zabawy. Rozwój osobowości. Prawidłowości rozwojowe okresu: przedszkolnego, wczesnoszkolnego, dorastania, dorosłości, starości.

Pełny opis:

Cele:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

 prawidłowości rozwoju: myślenia, emocjonalnego, społecznego oraz rozwoju osobowości,

 roli i funkcji zabawy w rozwoju dziecka,

 prawidłowości rozwoju psychicznego w okresie: przedszkolnym, wczesnoszkolnym, dorastania, dorosłości oraz starzenia się.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:

 rozpoznawania prawidłowości rozwoju psychicznego na poszczególnych etapach rozwoju,

 dostosowywania metod pracy pedagogicznej do możliwości rozwojowych podopiecznych,

 wspierania rozwoju psychicznego - własnego oraz podopiecznych.

Treści. Tematy zajęć:

1. Wprowadzenie do zajęć, ustalenie reguł pracy w grupie. Zapoznanie z metodą projektu.

2. Podział na grupy, ustalenie zagadnień do realizacji w ramach projektu, przydział zadań wewnątrz grup. Rozwój myślenia: poszczególne stadia rozwoju myślenia, cechy typowe w zależności od stadium, metody wspierające rozwój myślenia dziecka.

3. Przedstawienie planów realizacji projektów. Rozwój emocjonalny – początki rozwoju emocjonalnego, style przywiązania, rozwój emocjonalny jako kształtowanie inteligencji emocjonalnej.

4. Rozwój kontaktów społecznych: relacje w rodzinie, pierwsze związki, zachowania prospołeczne oraz przyjaźnie, znaczenie grupy rówieśniczej.

5. Rozwój zabawy i twórczości: funkcje zabaw dziecięcych i ich rodzaje; rola zabawy w rozwoju dziecka.

6. Rozwój osobowości: rozwój struktury JA, powstawanie i rozwój podstawowych potrzeb, samoocena i jej wpływ na funkcjonowanie człowieka.

7. Prawidłowości rozwojowe okresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego.

8. Okres adolescencji i wczesnej dorosłości.

9. Zmiany rozwojowe okresu dojrzałego, oraz okresu starzenia się.

Od zajęć nr 3 studenci prezentują swoje projekty zaliczeniowe.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Harwas-Napierała, J. Trempała: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 – całość.

2. Zimbardo P., Johnson R., McCann V.: Psychologia kluczowe koncepcje. Tom 1 – Podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, rozdział 3 – Rozwój przez całe życie.

Literatura uzupełniająca:

1. Piaget J.: Mowa i myślenie dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

2. Schaffer H.R.: Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

3. Trempała J. (red.). Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, rozdziały: 6-13.

Efekty uczenia się:

I. W zakresie wiedzy - student:

1. Ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości rozwoju: myślenia, emocjonalnego, społecznego oraz rozwoju osobowości, a także roli i funkcji zabawy w rozwoju dziecka,

2. Posiada podstawową wiedzę na temat prawidłowości rozwoju psychicznego w okresie: przedszkolnym, wczesnoszkolnym, dorastania, dorosłości oraz starzenia się.

II. W zakresie umiejętności – student:

1. Potrafi wyjaśnić na czym polegają zmiany rozwojowe i czego dotyczą.

2. Rozumie dlaczego ważna jest umiejętność rozpoznania możliwości rozwojowych w danym zakresie i w określonym etapie rozwoju.

3. Potrafi zaplanować pracę dostosowując ją do prawidłowości rozwojowych.

III. W zakresie kompetencji społecznych – student:

1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych człowieka.

2. Rozumie, że dobór metod pracy z podopiecznymi powinien być dostosowany do ich możliwości rozwojowych.

3. Ma świadomość, że pedagog może, przez odpowiedni dobór metod pracy pedagogicznej, wspierać rozwój dzieci i młodzieży.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

• Student może opuścić dwa zajęcia, każda następna nieobecność musi być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim i zaliczona przez studenta w formie uzgodnionej z prowadzącym.

• Zaliczenie uzyskuje student, który:

 opuścił nie więcej niż 2 zajęcia lub zaliczył nieobecności,

 brał udział w projekcie i uzyskał pozytywną ocenę podczas jego prezentacji. Ocena obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje z wybranego efektu kształcenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)