MS2 - Laboratorium rękodzielnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2/ASK-L-LR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Laboratorium rękodzielnicze |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | W trakcie zajęć studenci poznają wybrane techniki rękodzieła artystycznego oraz zdobywają umiejętności tworzenia wybranych wytworów rękodzielniczych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla osób, które chciałyby poszerzyć swój warsztat pedagogiczny o metody pracy związane z rękodziełem i drobną wytwórczością. Celem zajęć jest pokazanie w jaki sposób można wykorzystać wybrane techniki rękodzielnicze w pracy pedagoga. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci poznają wybrane techniki pracy użytkowej, zdobywają umiejętności tworzenia wybranych wytworów rękodzielniczych oraz realizują projekt z wykorzystaniem poznanych technik. Stosowane techniki obejmują m.in. szycie, tworzenie przedmiotów ze sznurka i włóczki z użyciem szydełka lub drutów dziewiarskich, makrama, haft. W trakcie zajęć uwaga uczestników warsztatów zostanie skierowana na upcycling - twórcze wykorzystanie materiałów w zmienionej formie. |
Literatura: |
/wybrane fragmenty/ Góralska, A. Pietraszko, K. Wittels, (2011). Animator kultury. Realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej, Warszawa: Fundacja Obserwatorium. Hryń, J., Minkiewicz, A., Rapiej, K. (2020). Pewny start. Aktywni zawodowo. ABC rękodzieła. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN. Karolak, W. (2014). Arteterapie. Język wizualny w tearpiach, twórczości i sztuce, Difin. Orszulak-Dudkowska, K. (2016). „Zrób to sam/Do it yourself”. Nowe oblicza rzemiosła i rękodzieła w kulturze współczesnej. Zeszyty Wiejskie, 22, 99-107. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student: - zna podstawowe techniki rękodzielnicze; - wie, jakie funkcje rękodzieło pełniło na przestrzeni wieków; - wie, czym jest upcycling; - wie, jakie formy wytwórstwa manualnego można stosować w pracy z grupą w zależności od jej wieku i stopnia zaawansowania. Umiejętności: Student: - rozpoznaje podstawowe formy rękodzielnicze; - potrafi wykonać wytwór rękodzielniczy wykorzystując poznane techniki; - potrafi zaplanować i przeprowadzić projekt rękodzielniczy (w tym z wykorzystaniem upcyklingu) wykorzystując wybrane formy i techniki rękodzielnicze. Kompetencje Student: - docenia znaczenie rękodzieła w pracy pedagogicznej; - rozumie znaczenie twórczej działalności w pracy animacyjnej; - rozumie potrzebę stałego doskonalenia swojego warsztatu pedagogicznego – również w zakresie form rękodzielniczych; - rozumie potrzebę dostosowania form i metod pracy twórczej i użytkowej w zależności od preferencji i poziomu umiejętności grupy; - wykazuje się dużym wyczuciem w proponowaniu form manualnych podopiecznym, dostrzega i akceptuje ich stosunek do prac ręcznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności). - dokumentowanie na bieżąco wykonywanych działań z zakresu wytworów rękodzielniczych. - przygotowanie i wykonanie projektu rękodzielniczego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.