Podstawy wiedzy o języku polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NJ-MKNWE-PJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o języku polskim |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o literaturze, kulturze i języku polskim w aspekcie fonologicznym, gramatycznym, leksykalnym, tekstologicznym oraz pragmatycznym (komunikacyjnym). Podczas zajęć studenci doskonalą umiejętność analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych. Zdobyta w trakcie kursu wiedza na temat teorii literatury, zjawisk kulturowych oraz specyfiki polskiego systemu gramatycznego, znajomość stosowanej w ich opisie terminologii, a także praktyczne umiejętności w tych obszarach stanowią bazę niezbędną w procesie edukacji polonistycznej w przedszkolu i w klasach I–III szkoły podstawowej. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia tworzące treść kursu: 1. Rozwój umiejętności językowych dziecka w aspekcie artykulacyjnym/fonologicznym, leksykalnym, składniowym i komunikacyjnym 2. Język jako system, funkcje języka, tekstu i wypowiedzi; teoria aktów mowy 3. Komunikacja językowa (pragmatyka językowa) z elementami retoryki: akty mowy; intencja komunikacyjna wypowiedzi; etyka języka; etykieta językowa; perswazja i manipulacja w języku 4. Praktyczna stylistyka: style funkcjonalne polszczyzny; język pisany a język mówiony; tematyczna i formalna spójność tekstu; rodzaje i gatunki literackie; stylizacja; wyznaczniki gatunkowe wybranych form wypowiedzi (użytkowych, retorycznych, publicystycznych, szkolnych) 5. Tekstologia (lingwistyka tekstu): tekst a dyskurs; tekst tradycyjny a hipertekst; przekształcanie tekstu i działania na tekście 6. Składnia: podstawowe jednostki opisu składniowego; rodzaje wypowiedzeń; wyrazy a części zdania; szeregi i związki składniowe; analiza zdania pojedynczego i złożonego 7. Leksykologia z elementami semantyki, frazeologia: wewnętrzne zróżnicowanie słownictwa; leksem a wyraz; znaczenie leksemu; zmiany znaczeniowe; podstawowe relacje semantyczne – antonimia, synonimia, homonimia, polisemia; związki frazeologiczne; tendencje rozwojowe we współczesnej polszczyźnie 8. Słowotwórstwo (budowa wyrazów): teoretyczne podstawy opisu; rodzaje i budowa derywatów; typy i funkcje formantów; parafraza słowotwórcza; analiza słowotwórcza derywatów; współczesne tendencje w słowotwórstwie 9. Fleksja i nauka o częściach mowy: polszczyzna jako język fleksyjny; jednostki poziomu morfologicznego języka; morfem jako najmniejsza jednostka znacząca; klasyfikacja morfemów; podstawowe kategorie gramatyczne - przypadek, liczba, rodzaj, czas, tryb, aspekt oraz ich wykładniki; klasy semantyczno-funkcjonalne leksemów – części mowy według gramatyki szkolnej; kategorie graniczne fleksji i słowotwórstwa 10. Fonetyka z elementami fonologii: budowa narządów mowy; podział i klasyfikacja głosek; upodobnienia fonetyczne; uproszczenia grup spółgłoskowych; fonetyka współczesnej polszczyzny; akcent w języku polskim; głoska a fonem; cechy dystynktywne i warianty fonemów; alfabet; litery; zależności między wymową a ortografią 11. Kultura języka: podstawowe pojęcia kultury języka; innowacja i błąd; kryteria poprawności językowej; rodzaje błędów językowych 12. Wiedza o literaturze i kulturze – podstawowe pojęcia, podstawy analizy i interpretacji tekstów kultury 13. Wiedza o języku i literaturze w podręcznikach do kształcenia wczesnoszkolnego. Przygotowanie ucznia do II etapu kształcenia. Każde spotkanie obejmuje część teoretyczną porządkującą wiedzę na temat poszczególnych działów nauki o języku, literaturze i kulturze wraz z siatką pojęć i terminów oraz część praktyczną zawierającą propozycję działań dydaktycznych, zadań i ćwiczeń dla uczniów. |
Literatura: |
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S.,Tekstologia, Warszawa 2009. Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Stylistyka, Kielce 2004. Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Wśród znaków kultury. Kształcenie językowe. Retoryka, Kielce 2004. Mikołajczuk A., Puzynina J. (red.), Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, Warszawa 2004. Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997. Podracki J. (red.), Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny, Warszawa 2001. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, red. Bartmiński J., Lublin 1993. Wierzbicka A., Wierzbicki P., Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student zna i rozumie: W1. etapy rozwoju poszczególnych sprawności językowych dzieci do 10 r.ż., w tym etapy nabywania umiejętności czytania i pisania w języku polskim; W2. podstawowe pojęcia i terminy z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku; W3. podstawy i zakres doboru treści nauczania w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej. W zakresie umiejętności student potrafi: U1. funkcjonalnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku. U2. poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i w piśmie; U3. przygotowywać wypowiedź podporządkowaną zasadom retoryki; U4. rozpoznawać perswazję i manipulację w języku; U5. przekształcać tekst i wykonywać na nim określone działania; U6. opisywać cechy artykulacyjne spółgłosek i samogłosek polskich; U7. określać cechy dystynktywne fonemów; U8. przeprowadzać analizę słowotwórczą derywatów; U9. dokonywać analizy morfologicznej formy wyrazowej; U10. określać wartości kategorii gramatycznych; U11. nazywać części mowy; U12. analizować wypowiedzenia pojedyncze i złożone; U13. wskazywać problemy dyskusyjne morfologii, składni i słowotwórstwa; U14. oceniać tekst pod względem jego poprawności, klasyfikować błędy językowe; U15. łączyć poszczególne obszary wiedzy o języku w spójny system podporządkowany funkcjom komunikacyjnym; U16. dokonać analizy i interpretacji zróżnicowanych formalnie dzieł literackich oraz kulturowych; U17. analizować materiały dydaktyczne pod kątem prezentowanej w nich wiedzy o języku; U18. zaplanować pojedyncze zadania/ćwiczenia i zajęcia dydaktyczne z zakresu wiedzy o języku, w tym także działania służące rozwijaniu własnej wiedzy i umiejętności; U19. ocenić przydatność metod, środków, materiałów i dobrych praktyk w uczeniu się o języku, literaturze i kulturze. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: KS1. wykazywania troski o kulturę języka oraz etykę i etykietę komunikacji – własną i uczniów; KS2. rozwijania kompetencji językowych – własnych i uczniów; KS3. przyjmowania refleksyjnej postawy wobec języka, komunikacji oraz zmian zachodzących współcześnie w obu tych obszarach, a także własnych kompetencji językowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności), poprawne wykonanie zadań podczas zajęć, aktywność na zajęciach 2. Test z wiedzy o języku obejmujący wiadomości i umiejętności z zajęć - uzyskanie co najmniej 60% punktów przewidzianych za test 3. Zestaw zadań z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku w ujęciu funkcjonalnym spełniający następujące warunki: spełniającego następujące warunki: -- w zestawie zadań określona została grupa odbiorców (przedszkolaki lub uczniowie klas 1-3), a poziom trudności zajęć jest dostosowany do wieku odbiorców, - zestaw zadań jest dostosowany do obowiązującej podstawy programowej, - zestaw zadań jest przygotowany poprawnie pod względem merytorycznym i dydaktycznym, - zestaw zadań jest spójną, oryginalną i ciekawą propozycją zajęć opartych na współczesnych tekstach dla dzieci. Sposób zaliczenia - Test z wiedzy o języku - Zestaw zadań z zakresu wybranego obszaru wiedzy o języku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska | |
Prowadzący grup: | Monika Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dobkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dobkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.