MPP-Szkoła, oświata i polityka edukacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SP-PED-M1-SOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MPP-Szkoła, oświata i polityka edukacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Słuchacze poznają podstawowe czynniki wpływające na kształtowanie procesu edukacji z perspektywy centralnej i lokalnej. Dowiedzą się w jaki sposób polityka oświatowa wiąże się z codziennością placówki edukacyjnej. Poznają teorie zmian społecznych i powiązane z nimi działania edukacyjne. W ramach kursu zaprezentowane zostaną praktyczne przykłady: akcji edukacyjnych, kultury szkoły oraz rozwiązań dydaktycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Edukacja polska w sytuacji zmiany. Akcje i ruchy społeczne jako czynnik strukturalnej i funkcjonalnej zmiany szkół. Polityka centralna w oświacie a dydaktyka szkolna. Program nauczania. Kultura szkoły. Teleologiczne aspekty dydaktyki szkolnej. |
Pełny opis: |
Jakościowe i strukturalne zmiany w szkolnictwie. Zarządzanie wiedzą w warunkach konkurencyjności. Korepetycje. Analiza Raportu o Stanie Edukacji Reforma a nierówności społeczne. Różnice efektów kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Wyniki osiągnięć matematycznych uczniów. Przykłady charakterystyk kultury szkoły. Uczniowie "obcego pochodzenia" w polskich szkołach. Cele edukacyjne a program. Problemy wychowawcze w kontekście zmian społecznych Współpraca z rodzicami. |
Literatura: |
Błeszyńska K., "Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych - perspektywa szkoły. Raport z badań", 2010 Bray M., "Korepetycje. Cieć rzucany przez szkoły", 2012 Fullan M., "Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą", 2006 Harmin M., "Duch klasy", 2005 Mendel M., "Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy", 2008 Sztompka P., "Socjologia. Analiza społeczeństwa", 2012 |
Efekty uczenia się: |
Student: - dokonuje analizy zmian edukacyjnych w kontekście szkoły i całego systemu oświaty; - potrafi zauważać i interpretować elementy kultury szkoły; - potrafi zaprojektować i ocenić działania edukacyjne; - rozumie specyficzną sytuację ucznia obcego pochodzenia; - rozumie istotę współpracy szkoły z rodzicami uczniów oraz środowiskiem lokalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
uczestnictwo w wykładach praca empiryczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubowska-Mirek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.